ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاهش قیمت‌ و نبود مشتری؛ تاثیری که انتخابات آمریکا بر بازار IT کشور گذاشت

فعالان بازار موبایل و دیگر کالاهای آی‌تی محور در گفتگو با دیجیاتو از کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها در روز شنبه، هفدهم آبان‌ماه خبر می‌دهند و تاکید دارند که با وجود این روند نزولی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

فعالان بازار موبایل و دیگر کالاهای آی‌تی محور در گفتگو با دیجیاتو از کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها در روز شنبه، هفدهم آبان‌ماه خبر می‌دهند و تاکید دارند که با وجود این روند نزولی قیمت‌ها، بازار خالی از مشتری است و مردم منتظر بیشتر ارزان شدن کالاها هستند.

«اگر انتخابات آمریکا همینجوری طول بکشد، قیمت‌ها به دهه شصت برمی‌گردند.» این یکی از هزاران شوخی است که در فضای مجازی با انتخابات آمریکا می‌شود که شمارش آرای آن چند روزی است طول کشیده و با اینکه بسیاری از رسانه‌ها می‌گویند «جو بایدن» جلوتر از «دونالد ترامپ» است اما هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. با این وجود، همین شک‌ها و شبهات تاثیر خودش را در بازار داخلی کشور گذاشته و بازار وسایل IT که ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، در روز شنبه، هفدهم آبان‌ماه شیب ملایم خود به سمت کاهش قیمت‌ها را شروع کرده است.

«مهدی» از فروشندگان بازار موبایل است و می‌گوید در حال حاضر بازار موبایل در برهه‌ای به سر می‌برد که فروشندگان به آن می‌گویند «مشتریان زرنگ شده‌اند.» زرنگی مشتریانی که مهدی از آن دم می‌زند یعنی اینکه مردم در حال حاضر خریدی انجام نمی‌دهند چرا که همگی منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. مهدی در اینباره می‌گوید: «قیمت‌ها در بازار امروز تغییرات چندانی نداشته و شاید ۵ درصد در اجناس کاهش قیمت داشتیم اما مشکل اینجاست که اساسا در بازار دیگر خریداری وجود ندارد چرا که مردم همگی منتظر هستند دلار به کانال زیر ۲۰ هزار تومان بیاید و اجناس ارزان شوند.»

این فروشنده موبایل می‌گوید که در این شرایط اکثر فروشندگان حاضر به فروش اجناس خود هستند چرا که واهمه دارند نرخ دلار پایین‌تر بیاید و بازار هم به اصطلاح «سکته بزند» ولی از آن سو تاکید دارد که برخی از فروشندگان هم برایشان فرقی نمی‌کند و عجله‌ای برای فروش کالای خود ندارند: «برخی فروشندگان معتقد هستند نتایج انتخابات تاثیر محسوسی در بازار نخواهد داشت و اگر هم قیمت‌ها کاهش پیدا کند یک موقعیت لحظه‌ای خواهد بود و دوباره روندی افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع آن دسته از فروشندگانی که وضع‌شان بهتر است، عجله‌ای برای فروش کالاهای خود ندارند ولی عده زیادی از فروشندگان نیز می‌خواهند چراغ مغازه را روشن نگه‌دارند.»

«علی» از دیگر فعالان این بازار است که جزو قشر زیان‌دیده به شمار می‌رود و به دیجیاتو می‌گوید که با وجود ضررهای هنگفتی که شامل حال او شده، باز هم در شرایط شیب ملایم کاهشی قیمت‌ها قصد دارد که اجناس را زودتر بفروشد: «خریداری در بازار نیست. امروز در شبکه‌های مجازی این شایعه از سمت بازاری‌ها پیچید که دلار به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد آمد و طبعا نه من و نه شما و نه هیچ‌کس دیگر حاضر نیست در این شرایط خریدی کند چرا که احتمالا قیمت‌ها بسیار کمتر خواهد شد.» از او می‌پرسم که پیش‌بینی می‌کند قیمت‌ها چند درصد کمتر خواهند شد و او در پاسخ می‌گوید: «هیچ درصدی نمی‌توان ذکر کرد، بازار IT مستقیما به نرخ دلار بستگی دارد.»

«رامتین» که در زمینه فروش کنسول‌های بازی و لپ‌تاپ فعالیت دارد در پاسخ به این سوال که چرا گرانی‌ها در بازار به صورت یک شبه تاثیر می‌گذارند و ارزانی‌ها با وقفه‌ای طولانی مدت به دیجیاتو می‌گوید: «رسم بازار اینست، هرچند که رسم چندان درستی نیست. نوسانات نرخ ارز در سالهای اخیر آنچنان بازاریان را تحت‌الشعاع خود قرار داده که آنها هم حق دارند و البته که مردم هم حق دارند؛ مشکل اینجاست که بسیاری از مردم بازاری‌ها را از جنس مردم نمی‌دانند و آنها را تافته‌ای جدا بافته می‌بینند که روی ثروت خوابیده‌اند؛ در حالی‌که واقعا برای همگان اینطور نیست و همین ایام شیوع ویروس کرونا، ورشکستگی را برای بعضی بازاریان به ارمغان آورده است.»

رامتین به دیجیاتو می‌گوید که کاهش نرخ دلار اندک اندک در قیمت‌های بازار نیز تاثیر خود را نشان می‌دهد و این روند کند را چنین توضیح می‌دهد: «باید فروشنده مطمئن شود که قیمت‌ها در همین حالت کاهشی باقی می‌ماند. واقعیت اینست که کاهش قیمت‌ها مساله‌ای نیست که همیشه در کشور ما رخ بدهد و از همین رو فروشندگان با احتیاط در این راستا قدم برمی‌دارند. بازار لوازم IT متاثر از نرخ ارز است و رشد این نرخ به سرعت تاثیرگذار است چرا که در همه اصناف این اتفاق می‌افتد و کاهش این نرخ نیز تاثیرگذار خواهد بود ولی سرعتش کمی کندتر است.»

رامتین می‌گوید کاهش قیمت ارز پیام‌های سیاسی در بر دارد و دست‌های بسیاری پشت پرده این ماجرا هستند ولی او ترجیح می‌دهد خودش را درگیر سیاست نکند: «اگر به مساله از بعد اقتصادی نگاه کنیم، در حال حاضر قیمت‌ها کاهشی پنج تا ده درصدی پیدا کردند و مردم هم منتظر کاهش بیشتری هستند و از همین رو تقریبا هیچ‌کس در بازار در زمینه تک فروشی، خرید و فروش انجام نمی‌دهد. خرده‌فروشان نیز از عمده فروشان فعلا خرید نمی‌کنند و بازار عملا به معنای واقعی راکد است.»

«رضا» که در زمینه فروش آیفون و محصولات اپل فعالیت دارد به دیجیاتو می‌گوید که قیمت‌ها روندی کاهش پیدا کرده‌اند ولی تاکید دارد که کاهش نرخ ارز آنقدرها هم به طور مستقیم روی قیمت اجناس تاثیر نخواهد گذاشت: «نباید انتظار داشته باشیم که اگر نرخ ارز بیست درصد پایین آمد، اجناس نیز بیست درصد افت قیمت پیدا کنند. این مساله دلیل دارد و دلیل آن هم نبود جنس در بازار است. بسیاری از موبایل‌ها و اجناس دیگر در بازار موجود نیستند و کمیابی کالا خودش به گران شدن آن دامن می‌زند. در زمینه گوشی موبایل و با توجه به تغییر قوانین رجیستری، افت قیمت‌ها نسبت به سایر کالاهای IT محور کمتر خواهد بود و باور دارم که وسایل کامپیوتری و خانگی بیشترین افت قیمت را در روزهای آتی پیدا خواهند کرد و موبایل نیز با کاهشی نسبی اما نه چندان چشم‌گیر روبرو خواهد شد.»

همزمان با افزایش احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، امروز هم روند بازار ارز نزولی است و قیمت‌ها نسبت به پنجشنبه هفته گذشته کاهش یافته که این روند باعث مقاومت دلالان از ریزش بیشتر نرخ و احتیاط معامله‌گران برای خرید شده است. به گفته کارشناسان اقتصادی، با توجه به افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات، تهدیدات ناشی از تحریم در آینده نزدیک کاهش یافته و امنیت روانی در بین فعالان اقتصادی بیشتر شده و همین موضوع باعث شد تا نرخ ارز کاهش یابد.

نظر شما چیست؟ به نظرتان قیمت‌ها روند کاهشی پیدا خواهند کرد یا خیر؟ شما در حال حاضر مایل به خریدن اجناس هستید یا تا زمان اعلام نهایی نتیجه انتخابات و روزهای پس از آن صبر می‌کنید؟ نظرتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۱۷ آبان ۱۳۹۹

    شاید دوست داشتم اگه بعد تو شب ها رو نمی خوابیدم

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۱۷ آبان ۱۳۹۹

    قیمت دلار زیر 24 هزار تومان یک توهمه بودجه کشور با دلار بالای 21 بسته شده سهامهای پتروشیمی هم همینطور
    و مهم تر از اینها مگر چه گشایشی در کشور بوجود آمده که دلار ریزش کنه؟ به اقتصاد قویمون در دنیا چشم بستید؟ ترامپ دو ماه دیگر فرصت دارد و تا زمانی که رسما گشایشی در روابط ایران و جهان بوجود نیاد هرچقدر قیمت دلار پایین بیاد احساسیه نه ذاتی
    و بزودی از همین هفته بعد شاهد رشد دوباره قیمت دلار و برگشت آن به بالای 24هزارتومن خواهیم بود
    برای ما خودرو و گوشی مهم نیست اگر مهم هم باشه در درجه سوم چهارم قرار میگیره مهم پایین اومدن قیمت مواد غذایی، دارو، اجاره خانه و قیمت مسکن است و همچنین بالا رفتن قدرت خرید مردم

  • Milady
    Milady | ۱۷ آبان ۱۳۹۹

    #دلال سکته کن

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۷ آبان ۱۳۹۹

    این همه رئیس جمهور و مجلس و قوه قضاییه و مقامات نظامی و امنیتی و حتی بالاسریاشون خواستن قیمت دلار رو کم کنن نشد اونوقت با رای یانکی های محترم داره قیمت ها دو رقمی کم میشه. اونوقت افتخار میکنیم که اقتدار داریم

  • m.yousefian
    m.yousefian | ۱۷ آبان ۱۳۹۹

    قیمت ها خیلی پایین تر از رقم های الان میان، ربزش اول بعد از قطعی شدن نتیجه انتخابات امریکا و ریزش دوم بعد از انتخابات ایران.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی