ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این دیوایس پوشیدنی مثل پوست خود را ترمیم می‌کند

گروهی از محققان نوعی دیوایس پوشیدنی ارتجاعی، خودترمیم شونده و قابل بازیافت توسعه داده‌اند که می‌تواند آینده پوشیدنی‌ها را ترسیم کند. محققان چینی و آمریکایی دیوایس پوشیدنی جدیدی ساخته‌اند که همانند پوست خاصیت ارتجاعی داشته ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

گروهی از محققان نوعی دیوایس پوشیدنی ارتجاعی، خودترمیم شونده و قابل بازیافت توسعه داده‌اند که می‌تواند آینده پوشیدنی‌ها را ترسیم کند.

محققان چینی و آمریکایی دیوایس پوشیدنی جدیدی ساخته‌اند که همانند پوست خاصیت ارتجاعی داشته و در صورت آسیب خود را ترمیم می‌کند. از این وسیله می‌توان برای اندازه گیری دمای بدن، شمارش گام‌ها، نظارت بر سلامت بدن، رابط انسان-کامپیوتر و واقعیت مجازی استفاده کرد.

پیکربندی دیوایس مورد بحث به گونه‌ای است که قابلیت استفاده به شکل‌های گوناگون را دارد. محققان می‌گویند این وسیله را می‌توان با تغییر فرم مثل یک ساعت مچی یا گردنبند استفاده کرد و انعطاف‌پذیری آن را بیشتر از تمام دیوایس های پوشیدنی فعلی توصیف کرده‌اند.

محققان می‌گویند ساعت‌های هوشمند بسیار کاربردی هستند، ولی تقریباً همه آن‌ها از جنس فلز یا پلاستیک ضخیم بوده و سنگین وزن هستند. به گفته آن‌ها یک دیوایس پوشیدنی ایده آل نواری باریک و بسیار سبک وزن است که می‌توان آن را به راحتی پوشید.

محققان برای ساخت این دیوایس پوشیدنی انعطاف پذیر از تکنیک چاپ سیلک برای تشکیل برد الکترونیکی با سیم‌های فلزی استفاده کرده و سپس آن‌ها را بین دو لایه از جنس پلی‌آمید قرار دادند. ماحصل این کار تولید دیوایسی است که ضخامت آن تقریباً هم اندازه ضخامت یک چسب زخم است که قابلیت انعطاف پذیری، خم شدن و چسبیدن داشته و حرکت‌های بدن خللی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کنند.

محققان می‌گویند این دیوایس قابلیت خودترمیم شوندگی نیز دارد و اگر قسمتی از آن بریده شد کافیست دو طرف را به هم چسباند. محققان هدف از ساخت این دیوایس را ارائه نسل جدید دیوایس‌های پوشیدنی و همچنین کاهش زباله‌های الکترونیکی به خاطر آسان بودن بازیافت آن عنوان کرده‌اند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Science Advances منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی