ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

دانشمندان برای کشف کلید حیات در مریخ، خشک‌ترین منطقه زمین را بررسی کردند

زمانی که به دنبال کشف حیات در سیاره مریخ باشیم، خاک رس اهمیت بالایی پیدا می‌کند و حالا دانشمندان آن را در خشک‌ترین منطقه زمین مورد بررسی قرار داده‌اند. مواد معدنی رس در حضور آب ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

زمانی که به دنبال کشف حیات در سیاره مریخ باشیم، خاک رس اهمیت بالایی پیدا می‌کند و حالا دانشمندان آن را در خشک‌ترین منطقه زمین مورد بررسی قرار داده‌اند.

مواد معدنی رس در حضور آب تشکیل می‌شوند و می‌توانند محل زندگی میکروسکوپی در سیاره سرخ باشند. کشف حیات در مریخ هدف اصلی ماموریت‌های ناسا مانند مریخ‌نورد «استقامت» است. به تازگی پژوهشگران شرایط محیطی یکسانی را روی زمین مورد بررسی قرار داده‌اند که می‌تواند به کشف حیات باستانی در مریخ به ما کمک کند.

محققان دانشگاه «کرنل» به بیابان «آتاکاما» در شیلی، خشک‌ترین منطقه روی زمین سفر کردند تا خاک آن را مورد بررسی قرار دهند. آن‌ها به این موضوع پی بردند که در عمق تقریبا ۳۰ سانتی‌متری سطح زمین، خاک رس مرطوب وجود دارد که محل زندگی بوده است.

یکی از نویسندگان این مقاله در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«میکروارگانیسم‌ها در این خاک رس زندگی می‌کنند. کشف ما نشان می‌دهد که ممکن است چیزی شبیه به آن میلیاردها سال پیش یا حتی امروز نیز در مریخ در حال رخ دادن باشد.»

کشف نشانه‌های حیات روی سطح مریخ از اهمیت بالایی برای مریخ‌نورد استقامت برخوردار است. این کاوشگر از ابزارهای مختلفی مانند طیف‌سنج‌ها برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ موجود در سطح مریخ استفاده خواهد کرد و به دنبال شاخص‌هایی مانند لایه‌های غیرمعمول که می‌توانند نشان‌دهنده وجود زندگی روی این سیاره در میلیون‌ها سال پیش باشد، خواهد بود.

مقاله جدید می‌تواند کمک‌کننده چنین جستجویی باشد و به کاوشگرها اطلاع دهد که کدام مناطق را برای کشف حیات روی سیاره سرخ بگردند و از چه ابزارهایی استفاده کنند. علاوه بر استقامت، کاوشگر اروپایی «روزالیند فرانکلین» نیز سال ۲۰۲۲ راهی سیاره سرخ خواهد شد.

این دو مریخ‌نورد به دنبال فسیل‌های میکروارگانیسم‌ها در زیر سطح مریخ خواهند بود. وجود خاک رس روی این سیاره نشان می‌دهد که نه تنها سطح آن می‌تواند حاوی آب باشد، بلکه شرایط لازم برای زندگی نیز دارد. باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار ماموریت ناسا و اتحادیه اروپا خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی