ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا برخی افراد در سنین جوانی دچار سفیدی مو می‌شوند؟

برخی از افراد در سنین جوانی و حتی نوجوانی دچار سفیدی مو می‌شوند. اما چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته یک متخصص پوست و مو، عامل اصلی سفیدی زودرس موها به ژنتیک ربط دارد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

برخی از افراد در سنین جوانی و حتی نوجوانی دچار سفیدی مو می‌شوند. اما چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گفته یک متخصص پوست و مو، عامل اصلی سفیدی زودرس موها به ژنتیک ربط دارد و عوامل دیگری نیز در آن نقش دارند.

دکتر جنیفر چوالک (Jennifer Chwalek)، متخصص پوست و مو می‌گوید یکی از دلایل اصلی سفید شدن رنگ مو با بالا رفتن سن، ژنتیک است. به گفته او رنگ موی ما توسط نوع رنگدانه مو (Hair Pigment) تعیین می‌شود. این رنگدانه در ساقه مو تولید شده و دو نوع دارد: یوملانین (Eumelanin) و فئوملانین (Pheomelanin). یوملانین در افرادی که موی سر آن‌ها مشکی و تیره‌تر است تولید شده و فئوملانین در افرادی که موهای بلوند و قرمز دارند ساخته می‌شود.

چوالک می‌گوید سلول‌های ریشه مو در پی سوخت و ساز کمی هیدروژن پراکسید ترشح می‌کنند که توسط آنزیمی به نام «کاتالاز» به آب و اکسیژن تبدیل می‌شود. با بالا رفتن سن، سطح کاتالاز کاهش پیدا کرده و در نتیجه هیدروژن پراکسید در ریشه مو انباشه می‌شود. این ماده به «ملانوسیت» یا همان سلول تولیدکننده رنگدانه مو آسیب زده یا آن را از بین می‌برد.

اما چرا برخی از افراد در سنین نوجوانی و جوانی موهایشان سفید می‌شود؟ چوالک می‌گوید افرادی که قبل از سن ۲۰ سالگی دچار سفیدی مو می‌شوند، به وضعیتی به نام «سفیدی زودرس مو» (PGH) دچار هستند که عامل اصلی آن ژنتیک است. به گفته او این اختلال یک ژن خاص به نام «فاکتور تنظیم‌کننده شمارهٔ ۴ اینترفرون» (IRF4) را هدف قرار می‌دهد که در تنظیم و تولید ملانین یا رنگدانه مو نقش دارد. چوالک می‌گوید این اختلال می‌تواند تمام موهای سطح بدن را دچار سفیدی زودرس کند.

پزشک یاد شده به نقش استرس در سفید شدن مو نیز اشاره کرده و می‌گوید استرس سبب تخریب اکسیداتیو (Oxidative) در بدن شده و تحقیقات متعدد آن را به بسیاری از سندرم‌های پیری زودرس ربط داده‌اند. بنابراین استرس، استرسی که سبب تخریب اکسیداتیو می‌شود، ممکن است به ملانوسیت‌ها آسیب زده و سبب سفید شدن زودهنگام موها شود.

چوالک می‌گوید سیگار کشیدن نیز احتمالاً به خاطر نقش داشتن دود آن در بروز آسیب اکسیداتیو در بدن و تأثیر مخرب بر سلول‌های تولیدکننده رنگدانه سبب سفیدی زودرس موها می‌شود. او پیروی از رژیم غذایی مناسب و بدون کمبود و کاهش استرس را دو عامل تأثیرگذار در جلوگیری از سفیدی زودرس مو می‌داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Aort
    Aort | ۱۹ آبان ۱۳۹۹

    موهای منم داره سفید میشه که اصلا باهاش مشکلی ندارم.
    هرچند بقیه اصرار دارن بگن موهات "جو گندمیه", ولی من تفاوت بین زرد و سفید رو میدونم...

مطالب پیشنهادی