ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

آشنایی با فرآیند بازمهندسی در صنعت

فرآیندها در هر سازمانی وجود دارند و از راه‌های مختلفی مدیریت می‌شوند. برای مدیریت فرایندهای مشابه و تکراری از مدیریت فرایند استفاده می‌شود در حالی که هدایت فرایندهای منحصر به فرد از طریق مدیریت پروژه ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

فرآیندها در هر سازمانی وجود دارند و از راه‌های مختلفی مدیریت می‌شوند. برای مدیریت فرایندهای مشابه و تکراری از مدیریت فرایند استفاده می‌شود در حالی که هدایت فرایندهای منحصر به فرد از طریق مدیریت پروژه صورت می‌گیرد. مدیریت فرآیند در بازمهندسی باعث می‌شود که پروژه‌های صنعتی و تولیدی از یک سیستم پیاده سازی منحصربه فرد بهره‌مند شوند که در آنها تکنولوژی و بروزرسانی‌های آن به مشتریان عرضه می‌شود.

یک شرکت یا سازمان موفق در صنعت از فرآیندها و فعالیت‌هایی که در این زمینه شکل می‌گیرد، برای دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش خود بهره می‌گیرد و جایگاه خود را در بازاری که در آن حضور دارد، تثبیت می‌کند. برای فرآیند بازمهندسی در صنعت، لازم است که حتما تمامی جوانب به صورت صحیح تجزیه و تحلیل شده، فرآیندها در آن به خوبی شکل گرفته و عملکرد سازمان‌ها در آن به شکل کامل بررسی شود.

در حال حاضر رویکرد فعلی مدیریت تجارت بر بازمهندسی متمرکز شده‌است، اما این فرآیند دقیقا به چه صورت است و به چه شکل در صنایع ماشین سازی، تولید لوازم خانگی و ... استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب به صورت کامل، فرآیند باز مهندسی در صنایع را بررسی می‌کنیم.

بازمهندسی در صنایع مختلف، کلید پیشرفت و حفظ رضایت مشتریان

شرکت‌ها با کمک بازمهندسی قادرند که محصولات قبلی خود را بروز رسانی کرده و ایرادات و مشکلات موجود در آن‌ها را برطرف کنند. یک شرکت موفق در واقع شرکتی است که با تمرکز بالا روی فرآیندهای اصلی خود سعی سعی در ارتقای ارزش افزوده محصولاتش دارد.

بازمهندسی سازمان یافته و بهینه شده، کلیدی است که عملکرد سازمان، محصولات و عملکرد سازمانی آن را بهبود می‌بخشد. این فرآیند برای اولین بار توسط Hammer and Champy در سال 2000 توسعه یافت و تاکنون بسیاری از صنایع با استفاده از آن توانسته‌اند محصولات باکیفیت تری را تولید کنند، اما چگونه صنایع این فرآیندها را شناسایی و عملی می‌کنند؟ کلید موفقیت آن‌ها چیست؟

تحقیق و توسعه، کلید پیشرفت در بازمهندسی

در واحد تحقیق و توسعه تمامی صنایع شاهد یک سلسله تحقیقات برای ایجاد یک محصول جدید یا بازمهندسی و فیس لیفت محصولات قبلی هستیم. در واقع کارخانه‌های تولید کننده لوازم خانگی، خودرو، محصولات تکنولوژی و ... با استفاده از همین واحد می‌توانند تغییرات عظیمی را در کیفیت محصولات و خدمات خود ایجاد کنند.

بزرگترین شرکت‌های دنیا مثل آمازون، اپل، سامسونگ، ال جی، بوش، اسنوا و ... برای حفظ سهم خود از بازار سالانه هزینه‌های بسیار زیادی را برای این واحد خود صرف می‌کنند. هزینه‌های میلیون دلاری و حتی میلیارد دلاری در واحد تحقیق و توسعه یک سازمان باعث خلق علوم و تکنولوژی‌های جدیدی می‌شود که آن‌ها را در تمامی محصولات جدید در جهان، مشاهده می‌کنیم.

بازمهندسی چگونه انجام می‌شود و شامل چه فرآیندهایی است؟

با کمی تحقیق در مورد صنایع و محصولات آن‌ها، متوجه می‌شویم که بعد از کشف علم، تکنولوژی و تجاری سازی آن‌ها در واحد تحقیق و توسعه، سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از خطوط تولید خود، سلسله‌ای از تغییرات تحت عنوان بازمهندسی به محصولات خود اضافه می‌کنند. این سلسله تغییرات با هدف کسب رضایت مشتریان، حفظ ارزش‌های سازمان و ... انجام می‌شود.

برخی از فرآیندهای لازم برای بازمهندسی در یک سازمان، عبارت اند از:

  • انجام تحقیقات اساسی برای پیدا کردن راه حل برای چالش‌ها و مشکلات موجود
  • انجام تحقیقات کاربردی برای تجاری سازی راه حل پیدا شده
  • انجام تحقیقات توسعه برای تغییرات دستگاه‌های خط تولید برای ساخت یک دستگاه یا ماشین جدید
  • تست نمونه‌های اولیه محصول
  • بهینه سازی خط تولید
  • عرضه محصول بازمهندسی شده به بازار

آیا شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی از بازمهندسی استفاده می‌کنند؟

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک که با اسنوا در بازار ایران و جهان شناخته می‌شوند، محصولات باکیفیتی در حوزه لوازم خانگی تولید می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و ... اشاره کرد. این تولیدکننده موفق ایرانی با صرف هزینه چشمگیر برای واحد تحقیق و توسعه از فرآیند بازمهندسی در راستای ایجاد تغییرات و بروزرسانی محصولات خود بهره می‌برد که نتیجه آن حفظ جایگاه و پیشرفت هرچه بیشتر است.

شما چه برندهای دیگری می‌شناسید که با فرآیند بازمهندسی در حال تلاش برای کسب عناوین و موفقیت‌های بیشتر هستند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی