ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جابجا کردن تایرهای خودرو چه دلیلی دارد و چگونه باید آن را انجام داد؟

جابجایی تایرها یکی از اصول اولیه در نگهداری از خودروها است که باید مد نظر مالکین قرار بگیرد. این کار اگر چه ساده است، اما می‌تواند نقش بسزایی در افزایش عمر تایرها و حتی ایمنی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

جابجایی تایرها یکی از اصول اولیه در نگهداری از خودروها است که باید مد نظر مالکین قرار بگیرد. این کار اگر چه ساده است، اما می‌تواند نقش بسزایی در افزایش عمر تایرها و حتی ایمنی سفرها داشته باشد.

شاید بپرسید اصلا چه لزومی به جابجایی تایرها در یک خودرو وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت با توجه به فاکتورهایی مثل وزن متفاوتی که محورهای جلو و عقب تحمل می‌کنند، شعاع گردش، فرمان‌پذیری متغیر و اینکه کدام محور محرک است، میزان ساییدگی تایرها به مرور نامتوازن می‌شود.

برای درک بهتر می‌توانید تایرهای محور جلو را در یک خودروی دیفرانسیل جلو تصور کنید. این تایرها علاوه‌بر تحمل وزن موتور و گیربکس، به خاطر محرک بودن بیشتر در معرض ساییدگی قرار گرفته و هنگام ترمزگیری نیز متحمل فشار مضاعفی می‌شوند؛ ضمن اینکه وظیفه فرمان‌پذیری و تغییر جهت حرکت خودرو هم بر عهده این تایرها است. از این رو در بلند مدت ممکن است یک یا هر دو تایر جلو غیر قابل استفاده شوند، حال آنکه تایرهای عقب هنوز سالم باقی بمانند.

جابجا کردن تایرهای خودرو

برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌شود رانندگان به طور منظم و پس از پیمایش مسافتی معین اقدام به جابجایی تایرهای خودروی خود بکنند. این مسافت معمولا در دفترچه خودرو درج شده یا از سوی سازنده تایر اعلام می‌شود. برای نمونه شرکت میشلن توصیه می‌کند هر شش ماه یا پس از 6 الی 8 هزار مایل (9.6 الی 12.8 هزار کیلومتر) مسافت، رانندگان تایرها را جابجا کنند.

نحوه صحیح جابجایی تایرهای خودرو

جابجایی صحیح تایرها بسته به سیستم انتقال قدرت و اینکه کدام محور خودرو محرک است، می‌تواند متفاوت باشد. به عبارت ساده‌تر جابجایی تایرها در یک اتومبیل دیفرانسیل جلو، متفاوت از یک اتومبیل دیفرانسیل عقب است.

در اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو، تایرهای محور جلو بدون تغییر سمت به محور عقب منتقل می‌شوند. اما در این خودروها تایرهای عقب به صورت ضربدری به محور جلو انتقال می‌یابند.

در اتومبیل‌های دیفرانسیل عقب، برعکس، تایرهای محور جلو به صورت ضربدری به محور عقب منتقل می‌شوند. تایرهای محور عقب نیز بدون تغییر سمت، به محور جلو انتقال پیدا می‌کنند.

در اتومبیل‌های دو دیفرانسیل یا تمام چرخ محرک، تایرها جلو و عقب به صورت ضربدری (به شکل X) جابجا می‌شوند؛ یعنی تایر راست جلو، جای خود را به تایر چپ عقب می‌دهد و تایر چپ جلو با تایر راست عقب جایگزین می‌شود.

تصویر زیر نحوه جابجایی صحیح تایرها را به طور خلاصه نمایش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۰ آبان ۱۳۹۹

    ذکر این نکته لازم بود که تایر دارای جهت چرخش هست
    این که میفرمایید ضربدری جابجا بشه رو باید توضیح بدین که لاستیک باید از رینگ خارج بشه و دوباره در جهت عکس نصب بشه تا بشه ضربدری جابجایی انجام داد...من خودم ماشین دیف جلو هست و برای همین مساله هر ۶ ماه تایر ها رو جلو و عقب میکنم اما ضربدری نه
    چون جهت چرخش لاستیک تغییر میکنه

  • ali rezaie
    ali rezaie | ۲۰ آبان ۱۳۹۹

    اتفاقا نباید تایر های عقب رو به جلو منتقل کرد چون در صورت ترکیدن تایر های جلو ماشین از کنترل خارج میشود . برای همین تایر های جلو باید سالم تر از تایر های عقب باشن

مطالب پیشنهادی