ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرماخوردگی‌های قبلی ایمنی بدن را در برابر ابتلا به بیماری کرونا بالا می‌برد

آیا سرماخوردگی‌ می‌تواند باعث افزایش مصونیت بدن در برابر ابتلا به بیماری کرونا شود؟ مطالعات جدید نشان می‌دهد برخی افراد به لطف سرماخوردگی‌هایی که به آن مبتلا شده‌اند، آنتی‌بادی‌هایی در بدنشان دارند که مصونیت آنها ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

آیا سرماخوردگی‌ می‌تواند باعث افزایش مصونیت بدن در برابر ابتلا به بیماری کرونا شود؟ مطالعات جدید نشان می‌دهد برخی افراد به لطف سرماخوردگی‌هایی که به آن مبتلا شده‌اند، آنتی‌بادی‌هایی در بدنشان دارند که مصونیت آنها را در برابر کووید-19 بالاتر می‌برد. ظاهرا چنین آنتی بادی‌هایی در بدن کودکان بیش از بزرگسالان ایجاد می‌شود.

محققان در آخرین بررسی‌های خود متوجه شده‌اند بدن برخی افراد تا حدی نسبت به ویروس کرونا مصونیت بالاتری از خود نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد سرماخوردگی‌های قبلی نقش مهمی در این مصونیت بازی می‌کنند. البته هنوز مشخص نیست که این مصونیت تا چه اندازه می‌تواند آنها را در برابر بیماری کرونا محافظت کند.

محققان به بررسی نمونه خون افراد بزرگسال و کودک در انگلیس پرداختند. نمونه خون افراد شرکت کننده در مطالعه، قبل از همه گیری کرونا و بعد از آن مورد به دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج نشان می‌دهد که برخی افراد دارای آنتی بادی‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهد پروتئین‌های اسپایک ویروس بتوانند به سلول میزبان نفوذ و فرد را به بیماری مبتلا کنند. سه نوع آنتی بادی IgG ،IgM ،IgA  باعث بالارفتن مصونیت بدن در برابر ابتلا به کووید-19 می‌شود. 

آنتی بادی‌های یافت شده در افراد آلوده به وضوح با آنتی بادی موجود در بدن بیماران مبتلا به کووید-19 متفاوت بود. تقریبا در بدن اکثر افرادی که در برابر ویروس کرونا از خود مصونیت نشان داده بود، آنتی بادی IgG مشاهده شده بود که متداول ترین آنتی بادی است که توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در بدن  درصد کمی از بزرگسالان چنین آنتی بادی دیده شده است. در نمونه گیری خون از 302 فرد بزرگسال، تنها در بدن 16 نفر آنها یعنی درحدود 5.26 درصد آنتی بادی وجود داشته است.

نتایج بررسی در کودکان بین یک تا 16 سال متفاوت بود. از 48 مورد نمونه گیری خون، 21 مورد یعنی 44 درصد آنها آنتی بادی داشتند.

شاید یکی از دلایلی که آمار مبتلایان به بیماری کرونا در بین کودکان کمتر از افراد بزرگسال است، به وجود همین آنتی بادی‌ها مربوط می‌شود. ابتلا به سرماخوردگی در کودکان باعث شده آنتی‌ بادی در بدن آنها ایجاد شود که مصونیت‌هایی را در برابر ابتلا به بیماری کرونا در آنها ایجاد کرده است.

در سراسر جهان افرادی دیده می‌شوند که مصونیت بالاتری نسبت به بیماری‌های همه گیر دارند. برخی معتقدند که سلول‌های لنفوسیت تی در این مصونیت نقش مهمی بازی می‌کنند. در حال حاضر نمی‌توان در مورد سلول‌های تی و مصونیت از ابتلا بیماری کرونا به صورت قطعی صحبت کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۰ آبان ۱۳۹۹

    متاسفانه واسه من تاثیری نداشت و تازه خوب شدم، ولی اینو بهتون بگم که اگر بیماری زمینه‌ای ندارید جای هیچ نگرانی نیست،و تقریبا در حد یک سرماخوردگی هست فقط حس بویایی صفر میشه تا یه مدت، فقط قرص منیزیوم و ویتامین دی مصرف کنید، سیر هم خیلی عالیه و استراحت کافی بهمراه دور بودن از بقیه تا زمان بهبودی، فقط استرس نداشته باشید که هیچی نیست

مطالب پیشنهادی