ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نکات مهمی که قبل از استخدام نیروی دورکار باید مد نظر قرار دهید

بعد از همه گیری کرونا، کسب و کارهای بسیاری در سراسر جهان به دورکاری روی آورده‌‌اند. صاحبان مشاغل باید با تغییرات جدید خود را همراه کنند. در این مطلب به نکات مهمی که در استخدام ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

بعد از همه گیری کرونا، کسب و کارهای بسیاری در سراسر جهان به دورکاری روی آورده‌‌اند. صاحبان مشاغل باید با تغییرات جدید خود را همراه کنند. در این مطلب به نکات مهمی که در استخدام نیروی دورکار باید به آنها توجه شود، اشاره شده است.

نظرسنجی جدید «FlexJobs» نشان می‌دهد که بعد از همه گیری کرونا 65 درصد نیروهای کاری ترجیح می‌دهند به صورت تمام وقت دورکار باشند. در حالیکه 31 درصد ترکیبی از دورکاری و حضور فیزیکی در محل کار را دوست دارند.

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که در شرایط کرونا، میزان کارایی و بهره‌وری کارمندان دورکار در بهترین حالت 51 درصد و درنهایت 44 درصد بوده است.

این روزها بسیاری از صاحبان مشاغل در تلاش هستند تا برخی فعالیت‌های مجموعه کاری خود را برای همیشه به صورت دورکار پیش ببرند و نیروهای دورکار استخدام کنند. مرداد ماه امسال فهرست مشاغلی که نیروی دورکار جذب می‌کردند، به نسبت ماه قبل رشد 12 درصدی داشت. سه ماهه دوم 2020 نسبت به سه ماهه اول شاهد رشد 10 درصدی جذب نیروی دورکار بودیم. این رشد در فصل سوم سال جاری میلادی در مقایسه با فصل قبلی رشد 53 درصد داشت.

صاحبان کسب و کار علاوه براینکه باید به استراتژی‌های جدیدی در مدیریت شرکت و مجموعه خود توجه نشان دهند؛ لازم است نیروهایی متناسب با دورکاری استخدام کنند. جذب نیروی متخصص و قوی در چنین شرایطی شاید کار ساده‌ای نباشد.

مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها لازم است تغییراتی در تعریف شرح شغل ایجاد کنند تا بتوانند بهترین نیروهای دورکار را استخدام کنند. در این مقاله نکات مهمی که به صاحبان مشاغل کمک می‌کند بتوانند نیروی متخصص دورکار توانمندی را جذب کنند و بعدا با وی دچار مشکل نشوند را توضیح می‌دهد:

در آگهی استخدام از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید

در آگهی استخدام باید از کلمات کلیدی مناسبی که نشان می‌دهد ردیف شغلی مربوطه دورکاری است، استفاده کنید. وقتی در شرح شغل مربوطه از کلمات کلیدی مناسب استفاده می‌کنید، متقاضیان آن ردیف شغلی که اتفاقا به دنبال شغل دورکاری هستند، از طریق جستجوی اینترنتی راحت‌تر آگهی استخدام را پیدا می‌کنند.

می‌‌توانید از برخی کلمات کلیدی مثل «دورکاری»، «کار از منزل» و «کار مجازی» عباراتی مشابه در شرح وظیفه شغلی استفاده کنید.

دورکاری را تعریف کنید

استفاده از کلماتی مانند دورکاری در شرح شغل مربوطه، بدین معنی نیست که کارمندان باید به صورت 100 درصد همه کارها را در منزل به انجام برسانند. شاید لازم باشد برای شرکت در جلسات یا آموزش به دفتر هم مراجعه کنند.

در آگهی استخدام می‌توانید همه چیز را شفاف مشخص کنید. در برخی آگهی‌های استخدام به این موضوع اشاره می‌شود که اگر شرایط همه گیری کرونا مرتفع بشود و همه چیز به حالت عادی برگردد، نیروهای کاری باید به صورت فیزیکی در محل کار خود حضور داشته باشند.

اگر دورکاری برای موقعیت شغلی موقتی است، در آگهی استخدام به آن اشاره کنید تا بتوانید نیروهایی متناسب با شرایط کاری خود استخدام کنید. با این کار از هر گونه سوتفاهمی هم جلوگیری می‌شود.

تعریف درستی از انعطاف پذیری در کار ارائه دهید

بسیاری از مشاغل از راه دور، ساعات کاری انعطاف پذیری دارند. با این وجود، این بدان معنی نیست که کارمندان می‌توانند هر ساعتی دلشان خواست کار کنند. برخی شرکت‌ها به وضوح به نیروهای کاری خود اعلام می‌کنند که در ساعات خاصی باید مشغول انجام مسئولیت‌های محوله باشند.

اگر ساعات کاری مشخصی باید کارمندان آنلاین بوده یا مشغول فعالیت باشند، همان ابتدا همه این موارد را شفاف مطرح کنید. در این صورت اگر به هر دلیل نیاز به تشکیل جلسه آنلاین بود، دیگر نگران در دسترس بودن و نبودن کارمندان نخواهید بود.

در مورد محل دورکاری همه چیز را شفاف کنید

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که وقتی شخصی به صورت دورکار، همکاری می‌کند، دیگر هیچ گونه محدودیتی در موقعیت مکانی محل زندگی خودش ندارد. ممکن است موقعیت مکانی نیروهای دورکار در برخی مشاغل اهمیتی نداشته باشد؛ اما در برخی موارد مهم است.

در برخی مشاغل دورکار لازم است تا نیروها در استان محل کار سکونت داشته باشند تا در صورت نیاز به حضور در جلسات در دسترس باشند.

در همان ابتدای جذب نیرو، این موضوع را شفاف کنید. اگر برایتان مهم است که نیروهای کاری شما در نزدیکی دفتر شرکت سکونت داشته باشند یا در همان استان زندگی کنند؛ همه چیز را روشن کنید تا بعدا سو تفاهمی پیش نیاید. اگر محل زندگی نیروهای کاری برای شما اهمیت دارد باید همان ابتدا این موضوع را روشن کنید.

محل انجام کار را دقیقا مشخص کنید

به غیر از محل سکونت دائمی فرد اعم از استان یا شهر محل سکونت، در برخی مشاغل محل انجام کار نیز مهم است. مثلا ممکن است فردی برای ملاقات خانواده‌اش به سفر برود و از راه دور بخواهد کارها را نیز پیش ببرد.

برخی کسب و کارها، چنین مجوزهایی به نیروهای کاری خود نمی‌دهند و تغییر محل کار را نمی‌پذیرند. در بسیاری موارد پیش آمده است که نیروهای دورکار در شهر دیگری با مشکلاتی همچون قطعی اینترنت و ... مواجه شده‌‌اند؛ حال آنکه در محل سکونت همیشگی با چنین مسایلی روبرو نبوده‌اند.

براساس میزان حساسیت کار این موارد روشن می‌شود؛ اما اگر محدودیت‌‌هایی برای دورکاری وجود دارد باید همان ابتدا شفاف و روشن شود. مثلا برخی شرکت‌ها مخالف خارج کردن اطلاعات شرکت از محل سکونت نیروی دورکار هستند. مثلا برخی شرکت‌ها به نیروهای کاری خود اجازه نمی‌‌دهند از کافی نت کارهای شرکت را انجام بدهند.

تجهیزات مورد نیاز برای دورکاری را مشخص کنید

قبل از استخدام نیروی دورکار دقیقا مشخص کنید وی نیاز به چه تجهیزاتی برای کار دارد. سیستم کامپیوتری اش باید دارای چه مشخصاتی باشد؟ به اینترنت با چه سرعت و شبکه‌ای نیاز دارد؟ آیا لازم است تجهیزات دیگری را برای انجام کار در اختیار داشته باشد؟

برخی‌ شرکت‌‌ها، هزینه‌هایی را به نیروهای دورکار برای تامین تجهیزات مورد نیاز در کار پرداخت می‌کنند یا بعضا برخی تجهیزات را به صورت امانی در اختیار پرسنل دورکار می‌گذارند.

اگر پرسنل دورکار موظف هستند خودشان تجهیزاتی را برای انجام کار تامین کنند، همان ابتدا همه چیز را شفاف مطرح کنید. اگر نرم افزار خاصی نیاز است یا نیروی دورکار باید هزینه‌ای بابت آن پرداخت کند، همه چیز باید همان ابتدا روشن شود.

در مورد جلسات توضیحات کافی بدهید

برخی از شرکت‌ها یک یا دو بار در سال جلسات عمومی برگزار می‌کنند که حضور همه پرسنل در آن جلسات اجباری است. در برخی موارد نیز جلسات هفتگی و ماهیانه به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود. اگر قرار است نیروهای دورکار در روز و ساعت مشخصی به صورت آنلاین یا فیزیکی حضور داشته باشند، همه موارد را همان ابتدا مطرح کنید.

پلتفرم‌های ارتباطی مورد نیاز در کار را مشخص کنید

در شرایط دورکاری، چرخه‌های ارتباط بین نیروها بسیار مهم است تا تیم کاری بتواند به صورت موفقیت آمیزی کار را پیش ببرد. بسترهای ارتباطی نیروهای دورکار را مشخص کرده و اطمینان حاصل کنید که از طریق این پلتفرم‌ها نیروها به راحتی می‌توانند کار را پیش ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی