ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارشیپ
تکنولوژی

رییس اسپیس اکس: استارشیپ قادر به پاکسازی ۷۶۰ هزار زباله فضایی از مدار است

رییس و مدیر عملیات شرکت اسپیس اکس معتقد است از راکت «استارشیپ» که برای حمل انسان و محموله‌های سنگین به مریخ ساخته شده می‌توان برای پاکسازی مدار زمین از زباله‌های فضایی استفاده کرد. «گوین شاتول» ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

رییس و مدیر عملیات شرکت اسپیس اکس معتقد است از راکت «استارشیپ» که برای حمل انسان و محموله‌های سنگین به مریخ ساخته شده می‌توان برای پاکسازی مدار زمین از زباله‌های فضایی استفاده کرد.

«گوین شاتول» (Gwynne Shotwell)، رییس و مدیر عملیات اسپیس اکس در گفتگویی با مجله «تایم» به اجزای راکت‌ها و ماهواره‌های از کار افتاده که در مدار زمین رها شده‌اند اشاره کرد و گفت که راکت استارشیپ می‌تواند به پاکسازی آنها کمک کند. این راکت غول پیکر ظرفیت حمل حداکثر ۱۰۰ سرنشین و محموله‌های سنگین را دارد.

شاتول می‌گوید: «می‌توانیم بوسیله استارشیپ به بعضی از زباله‌های فضایی نزدیک شویم و مدار را از آن‌ها پاکسازی کنیم. این کار آسان نخواهد بود، ولی معتقدم با استارشیپ رفتن و برداشتن زباله‌های فضایی امکان پذیر می‌شود.»

شاتویل در پاسخ به این سوال که اسپیس اکس برای مبارزه با مشکل زباله‌های فضایی چه سیاست‌هایی را اتخاذ کرده، گفت که این شرکت تمام ناوگان استارلینک را در مدار پایین تری قرار داده تا ماهواره‌های آن با سرعت بیشتری فرسوده شوند. وی افزود با این کار ماهواره‌ها در اتمسفر متلاشی شده و قسمت‌هایی از آن‌ها روی زمین فرود می‌آید.

اسپیس اکس تاکنون نزدیک به ۹۰۰ ماهواره استارلینک را در مدار زمین مستقر کرده که البته همه آن‌ها عملیاتی نشده‌اند. آنطور که در گزارش نوشته شده، در حال حاضر دستکم ۸۲۰ ماهواره استارلینک در مدار فعال هستند و باقی ماهواره‌ها از کار افتاده یا از مدار خارج شده‌اند. اسپیس اکس می‌خواهد تا سال ۲۰۲۷ در حدود ۱۲ هزار ماهواره را روانه مدار زمین کند، هر چند که این رقم ممکن است تا ۴۲ هزار ماهواره هم افزایش یابد.

مرکز استاندارد و نوآوری فضایی (CSSI) می‌گوید به طور تقریبی ۷۶۰ هزار قطعه زباله بزرگ‌تر از یک سانتی متر در مدار زمین وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی