ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ایرتاکسی مجوز گرفت؛ اولین پرواز بهمن ماه از فرودگاه مهرآباد

حدود دوسال قبل بود که خبر ایجاد تاکسی های پرنده در کشور رسانه ای شد، فلسفه ماجرا این است که به دلیل محدودیت ناوگان هوایی، بخش بزرگی از فرودگاه ها دارای ظرفیت خالی هستند که ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

حدود دوسال قبل بود که خبر ایجاد تاکسی های پرنده در کشور رسانه ای شد، فلسفه ماجرا این است که به دلیل محدودیت ناوگان هوایی، بخش بزرگی از فرودگاه ها دارای ظرفیت خالی هستند که البته به دستور وزیر راه و شهرسازی، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان ایر تاکسی را در دست اقدام است.

معاون هوانوردی و امور بین ‌الملل سازمان هواپیمایی در این باره اعلام کرد: «متقاضیان می‌توانند برای احداث ایرتاکسی‌ها شرایط اختصاصی آن را فراهم کنند تا به آن‌ها مجوز بدهیم. تاکنون برای برخی از آن‌ها موافقت اصولی صادر شده و می‌توانند در این زمینه از جت‌های اختصاصی تا هواپیماهای ۱۰-۱۵ نفره بهره‌ ببرند.

مرتضی دهقان اظهار کرد: «حدود ۹۰ درصد پروازهای داخلی در حدود ۱۵ فرودگاه داخلی انجام می‌شود و با توجه به وجود ۶۰ فرودگاه در ایران و ظرفیت خالی زیادی که در این زمینه وجود دارد می‌توان از دیگر پتانسیل‌های پروازی مانند ایرتاکسی‌ها بهره‌ بیشتری برد.»

ایرتاکسی

تاکسی هوایی یا همان ایر ‌تاکسی، یک نوع اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامه ی پروازی که به‌ خودی ‌خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌ سبک است و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است، در مسیرهای کوتاه جا‌به‌جا شود.

وی افزود: «در حوزه پروازی و جابه‌جایی مسافر با توجه به اینکه اقتصاد صنعت حمل ونقل هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است این اقتصاد را باید به گونه‌ای توانمند کرد که خود را شکل دهد. در این راستا با هماهنگی‌های صورت گرفته بین دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و... مباحث مختلفی از قوانین و زیرساخت‌ها مانند نرخ ثابت دولتی و... را ایجاد و تسهیل کردیم تا هم شبکه پروازی آزاد و از انحصار خارج شود و نرخ به گونه‌ای باشد که هم برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی داشته باشد و در زمان مناسبی بازگشت سرمایه ی آن را برآورد کند و هم برای مردم حق انتخاب و قدرت خرید وجود داشته باشد و بتوانند از پروازهای مختلف استفاده کنند.»

دهقان ادامه داد: «در این راستا پیشنهادی را به شورای عالی هواپیمایی بردیم که به تصویب رسید، این پیشنهاد تاسیس شرکت های هواپیمایی که یکی از ‌آن‌ها ایرتاکسی‌هاست اما با این تفاوت و ویژگی که شرایط یکسانی برای متقاضیان ایجاد شود که از انحصار جلوگیری شود و به عنوان مثال اگر یک نفر بخواهد شرکتی فقط برای ایرتاکسی‌ها تاسیس کند، نیازی نیست به اندازه یک شرکت هواپیمایی فول سرویس سرمایه ثابت، ساختارهای فنی و بازرگانی و دیگر الزامات را داشته باشد.»

هواپیمای معمولی موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا، می‌تواند در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: «در این زمینه برخی از متقاضیان درخواست تاسیس شرکت‌های ایرتاکسی را ارائه داده‌اند. این مسئله تنها منحصر به شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشور نیست؛ چرا که می‌خواهیم رونق شرکت‌های مختلف هواپیمایی از جمله ایرتاکسی ها را خارج از تمرکز شکل گرفته، رونق دهیم و در این زمینه رغبت بیشتری در متقاضیان شکل بگیرد.»

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی به عنوان یک دستگاه رگولاتوری نمی‌تواند تسهیلات برای شرکت‌های متقاضی تاسیس ایرتاکسی فراهم کند، اما همه مسائل در این زمینه دیده شده و متقاضیان باید تا حدی از آورده ی خودشان استفاده کنند، گفت: «هزینه‌ها و چگونگی رونق ایرتاکسی ها بستگی به نوع هواپیمایی دارد که شرکت‌ هواپیمایی متقاضی از آن استفاده می‌کند و هیچ مشکلی برای واردات انواع هواپیماها از جت‌های اختصاصی تا هواپیماهای ۱۰-۱۵ نفره وجود ندارد، چرا که شرکت‌ها و متقاضیان هر طور شده در شرایط سخت کنونی این هواپیماها را وارد می‌کنند و بسته به استفاده از هر کدام از آن‌ها می‌توان برای آن مشتری قائل شد که هر کدام هزینه و جامعه هدف خاص خودش را دارد. بنابراین هر کسی هم بخواهد از این بستر استفاده کند، بسته به نوع هواپیمایی که انتخاب می‌کند، هزینه‌اش را پرداخت می‌کند.»

با توجه ‌به اینکه هواپیماهای مورد ‌استفاده در تاکسی هوایی بسیار کوچک‌اند، در ‌نتیجه قیمت خرید آن‌ها در مقایسه با هواپیماهای معمولی بسیار کمتر است. همچنین هزینه ی تعمیر و نگهداری ایر‌تاکسی، قطعات آن، بیمه و عوارض فرودگاهی نیز نسبت به هواپیماهای معمولی بسیار پایین‌تر است.

تاکسی هوایی فرودگاه امام جدی شد [به روز رسانی] - بهمن 98

شرکت هواپیمایی پویا با هدف احداث و راه‌اندازی ایرتاکسی، پشتیبانی تعمیراتی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه هوانوردی و ارائه خدمات پروازی به اقشار مختلف جامعه و صنعت، احداث ساختمان ایرتاکسی در فرودگاه امام خمینی (ره) را در دستور کار قرار داد و با تحویل زمینی به مساحت تقریبی ۶۰ هزار متر مربع در محوطه فرودگاهی مذکور این مهم کلید خورد.

براساس این گزارش، شرکت هواپیمایی پویا در حال ‌حاضر شش فروند هواپیما از نوع آنتونف، ایلوشین، امبرائر و چلنجر دارد که از این تعداد، دو فروند هواپیما در زمینه آمبولانس هوایی، یک فروند در زمینه اطفای حریق و یک فروند چلنجر در زمینه ایرتاکسی فعال است.

در مراسم احداث این ساختمان مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و مدیرعامل شرکت هواپیمایی پویا حضور داشتند و مهدی کربلایی - مدیرعامل این شهر فرودگاهی - به ایراد سخنرانی پرداخت و بسط و گسترش فناوری و توسعه صنعت با توجه به توان داخلی را نزدیک‌ترین مسیر مقاومت، آغاز احداث ساختمان ایرتاکسی را حرکتی مثبت و لزوم حمایت از این پروژه را تا به رسیدن به سرانجام نهایی شایسته و ضروری دانست.

ایرتاکسی مجوز گرفت؛ اولین پرواز بهمن ماه از فرودگاه مهرآباد [به روز رسانی] - آبان 99

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه پرواز تاکسی هوایی در بهمن ماه قطعی است، گفت: «اولین پرواز از فرودگاه مهرآباد خواهد بود.»

منوچهر منطقی در گفتگویی در خصوص آخرین وضعیت تاکسی‌های هوایی گفته: «پرواز تاکسی‌های هوایی دو مشکل داشت که یکی مربوط به اخذ مجوزها و دیگری مربوط به نحوه استفاده از فرودگاه‌ها بود. همچنین نحوه استفاده از فرودگاه‌ها برای این نوع تاکسی‌ها نیز اخیراً تدوین شده است.»

وی با بیان اینکه مسیر تاکسی‌های هوایی باید از سایر هواپیماها جدا باشد زیرا باید از مسیرهای روان برای تاکسی‌های هوایی استفاده شود، اضافه کرد: «به عنوان مثال برای فرودگاه مهرآباد لازم است که مسیری جداگانه برای این تاکسی‌ها در نظر گرفته شود که این موضوع در آذرماه آماده خواهد شد.»

گفتنی است که نرخ گذاری و نحوه استفاده از تاکسی های پرنده هنوز به شکل دقیق اعلام نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    فرار سریع

  • hyhzo
    hyhzo | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    مبارک اقا زاده ها

مطالب پیشنهادی