ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناظمی: هیچ دیتایی در هک سایت پروژه‌های دولت الکترونیکی لو نرفته است

صفحه ورودی سایت ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی به آدرس e-monitor.ito.gov.ir روز ۱۸ آبان هک (دی-فیس) شد. معاون وزیر ارتباطات اعلام می‌کند هیچ داده‌ای در دسترس هکرها قرار نگرفته است. به گفته او هکر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۱

صفحه ورودی سایت ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی به آدرس e-monitor.ito.gov.ir روز ۱۸ آبان هک (دی-فیس) شد. معاون وزیر ارتباطات اعلام می‌کند هیچ داده‌ای در دسترس هکرها قرار نگرفته است. به گفته او هکر فقط توانسته است صفحه اول سایت را «دی-فیس» کند.

«امیر ناظمی»، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید داده‌های این سامانه همگی در دسترس عموم بوده و هیچ‌گونه دیتای مهمی در آن وجود نداشته است: «یک صفحه ورودی داشته که هکر آن را دی-فیس کرده و به هیچ داده‌ای دسترسی نداشته است. داده‌های این سامانه به هیچ‌وجه داده‌هایی نبوده که محرمانه باشد و هیچ گونه نقض حریم خصوصی صورت نگرفته است؛ در واقع تمامی داده‌ها از روزهای قبل هم در دسترس همگان بوده است.»

ناظمی می‌گوید سازمان فناوری اطلاعات به زودی بیانیه‌ای تکمیلی در این رابطه منتشر می‌کند اما مجموع اتفاقی که رخ داده در همین اندازه سطحی بوده است. او به دیجیاتو می‌گوید هکرها نتوانستند این داده‌ها را تغییر بدهند و به سطحی‌ترین حالت ممکن، یک صفحه از سامانه را دی-فیس کرده‌اند.

از سوی دیگر «ابوالقاسم صادقی» معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران، در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که این وبسایت یک سامانه قدیمی و از رده خارج بوده و هیچ دیتای محرمانه و مهم و خاصی در آن وجود نداشته که به دست هکرها افتاده باشد. او کوتاهی تیم امنیت سازمان فناوری اطلاعات را رد نمی‌کند ولی تاکید دارد که هر گزارشی روی این سامانه بوده مربوط به گزارش‌های جامع و عمومی بوده که پیش‌تر منتشر شده و اسناد جدیدی روی وبسایت قرار نداشته است.

صادقی تاکید دارد که سامانه جدید قرار است با امنیت و نظارت دقیق و کاملی راه‌اندازی شود: «هرچند حمله هکرها همیشه در کمین است و نظارت خاصی هم روی وبسایت قدیمی ما نبوده چرا که اساسا دیتای مهم و محرمانه‌ای در آن وجود نداشته است.»

دسترسی به این سایت عمومی نبود و به جز مسئولان اجرای ۲۳ پروژه اولویت دار دولت‌الکترونیکی و تعدادی از افراد نهاد ریاست‌جمهوری که با نام کاربری و  و رمز عبور خاص وارد سایت می‌شدند و شخص دیگری قادر به مشاهده اطلاعات این سایت نبود. طبق اطلاعاتی که روی سایت ZONE-H ،به عنوان مرجع سایت‌های هک شده شناخته می‌شود، قرار دارد سایت مذکور در تاریخ ۸ نوامبر برابر با ۱۸ آبان ماه از دسترس خارج شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی