ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با بخشنامه جدید تامین اجتماعی دورکاری رسمیت یافت

سازمان تامین اجتماعی بعد از چندین ماه از شیوع ویروس کرونا، شرایط بیمه کارکنان دورکار را در بخشنامه جدیدی اعلام کرده است. با ابلاغ این بخشنامه چالش کارفرمایان شرکت‌هایی که در آنها دورکاری اجرایی شده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۷

سازمان تامین اجتماعی بعد از چندین ماه از شیوع ویروس کرونا، شرایط بیمه کارکنان دورکار را در بخشنامه جدیدی اعلام کرده است. با ابلاغ این بخشنامه چالش کارفرمایان شرکت‌هایی که در آنها دورکاری اجرایی شده در برابر بازرسان این سازمان حل خواهد شد.

در ماه‌های اخیر گلایه‌های زیادی از مدیران شرکت‌ها در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شد که بازرسان سازمان تامین اجتماعی با سر زدن به محل شرکت آنها و عدم حضور کارکنان دورکار، برای آنها چالش ایجاد کرده‌اند. این انتقادات با پیگیری‌های روابط عمومی وزارت کار و دیگر دست اندرکاران مرتبط تا حدی حل می‌شد اما به طور ریشه‌ای برطرف نمی‌شد و هر از گاهی، بازهم چنین مشکلی برای یک مجموعه رخ می‌داد.

با شیوع ویروس کرونا، دولتمردان و بسیاری از کارشناسان بارها و بارها اعلام کردند که شرکت‌ها و ادارات بهتر است به دورکاری روی بیاورند تا از شیوع ویروس جلوگیری شود. این اتفاق در برخی شرکت‌ها رخ داده و اکوسیستم استارتاپی کشور به خاطر زیرساخت‌های فنی موجودی که در اغلب واحدهای آن وجود دارد، پیشتاز دورکاری در این ایام به شمار می‌آید. مشکلات بیمه‌ای کارکنان دورکار هم بیشتر متوجه این قشر می‌شد و حالا بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی، با پذیرفتن دورکاری و تدوین شرایط آن، این چالش را حل کرده است.

تامین اجتماعی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد کارگاه‌هایی که تاکنون اقدام به ارسال لیست بیمه کارکنان خود می‌کردند؛ اما طی سال‌ جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و با اجرای سیاست‌های دورکاری تعطیل بوده‌اند یا با نیمی از افراد خود فعالیت می‌کردند در صورتی که حداقل یک ماه برای افراد خود پیش از ابلاغ این بخشنامه بیمه پرداخت کرده‌ باشند می‌توانند بدون بازرسی بازرس بیمه همچنان اقدام به ارسال لیست بیمه کنند و دیگر نیازی به بازرسی نخواهد بود.

در این بخشنامه تاکید شده که بازرسان بیمه نیز می‌توانند از کارفرما لیست اسامی دورکار را بگیرند و آنها را به عنوان بیمه شده تامین اجتماعی در لیست بیمه‌شدگان قرار دهند و تنها کافیست که ذکر کنند شخص مذکور «دورکار» بوده است.

مقرراتی که سازمان تامین اجتماعی منتشر ساخته به کارگاه‌هایی مرتبط است که بیش از ۵ نفر نیرو دارند و از آنجایی که برخی تیم‌های استارتاپی بسیار کوچک هستند و تعداد افراد فعال در آن شاید به این میزان نرسد، احتمالا کماکان با چالش‌هایی در آینده روبرو خواهند بود.

ناگفته نماند در این بخشنامه سازمان تامین اجتماعی تاکید کرده که حقوق و مزایای اشخاص دورکار مانند شاغلان حاضر در کارگاه است. همچنین مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی نیز به دستور ریاست این سازمان ماموریت پیدا کرده تا تمهیدات لازم برای اجرایی شدن آیین نامه جدید را فراهم کند و سیستم‌های مکانیزه مورد نیاز را راه‌اندازی نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی