ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چالش بزرگ واکسن کرونا فایزر: لزوم نگهداری در دمای منفی ۷۵ درجه

شرکت فایزر (Pfizer) به تازگی از اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی واکسن کرونا خود در فاز سوم آزمایش‌های بالینی خبر داده که اگر مورد تایید قرار بگیرد، با مشکلاتی در زمینه توزیع مواجه خواهد شد. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۷

شرکت فایزر (Pfizer) به تازگی از اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی واکسن کرونا خود در فاز سوم آزمایش‌های بالینی خبر داده که اگر مورد تایید قرار بگیرد، با مشکلاتی در زمینه توزیع مواجه خواهد شد.

واکسن کرونا مبتنی بر mRNA شرکت فایزر که با همکاری کمپانی آلمانی «BioNTech» توسعه پیدا کرده، باید در دمای منفی ۷۵ درجه سلسیوس نگهداری شود که تقریبا ۵۰ درجه کمتر از تمام واکسن‌هایی است که هم اکنون در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مطب پزشکان، داروخانه و آزمایشگاه‌های ایالتی نیز فریزرهایی برای دستیابی به این دما وجود ندارد.

راه‌حل این مشکل بسیار پیچیده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC) به مقامات ایالتی اعلام کرده که برای تاریخ ۲۵ آبان آماده دریافت واکسن کرونا فایزر باشند، اما آن‌ها می‌گویند نیازهای مربوط به این واکسن را در تاریخ ۲۴ مهر ماه مشاهده کرده‌اند و تنها چندین هفته برای برآورده کردن آن‌ها زمان دارند.

بسیاری از مقامات و پزشکان پس از اطلاع از دمای بسیار پایین منفی ۷۵ درجه سلسیوس، شوکه شده‌اند. برای مثال یکی از آن‌ها اعلام کرده که این چالش‌ها بی‌سابقه هستند و تا به امروز با چنین مواردی مواجه نشده است. حتی برخی از کارکنان CDC نیز درباره فرایند توزیع این واکسن شک دارند.

واکسن کرونا فایزر

به تازگی شبکه CNN از فایزر خواسته درباره نگرانی‌های مقامات برای نگهداری واکسن در دمای مناسب که با نام «زنجیره سرد» نیز شناخته می‌شود، جزئیاتی ارائه دهد. سخنگوی این غول داروسازی به نام «استیون دانهی» اعلام کرده:

«اکثر واکسن‌ها به فضای نگهداری زنجیره سرد نیاز دارند و ما در حال حاضر توسعه راه‌حل‌های نوآورانه زنجیره سرد و لجستیک‌های توزیع برای تسهیل تامین واکسن را آغاز کرده‌ایم. ما همچنین بسته‌بندی و ذخیره‌سازی نوین را توسعه داده‌ایم تا متناسب طیف وسیعی از مناطق باشد.»

۴ واکسن کرونا هم اکنون در مقیاس بزرگ فاز سوم آزمایش‌های بالینی خود را پشت سر می‌گذارند، با این حال تنها محصول فایزر باید در دمای منفی ۷۵ درجه سلسیوس نگهداری شود. این واکسن‌ها اگر برای مدت ۵ دقیقه در معرض هوای آزاد قرار بگیرند، ذوب می‌شوند.

در بازار چندین فریزر با دمای فوق پایین برای نگهداری واکسن در دمای منفی ۷۵ درجه سلسیوس وجود دارد که خرید آن‌ها در سراسر کشور یک راه‌حل محسوب می‌شود، با این حال CDC به ایالت‌ها اعلام کرده آن‌ها را خریداری نکنند چرا که این سازمان در حال کار روی راه‌حلی برای برنامه توزیع واکسن است.

واکسن کرونا

CDC از پزشکان و پرستاران درخواست کرده واکسن را درون یخ خشک نگهداری کنند، کاری که تا به امروز مجبور به انجام آن نبوده‌اند. یخ خشک درون جعبه‌هایی قرار می‌گیرد که توسط فایزر توسعه پیدا کرده و نام «حمل کننده حرارتی» برای آن انتخاب شده است.

فایزر از این جعبه برای عرضه واکسن استفاده می‌کند و دولت از توزیع‌کننده شخص ثالث به نام «McKesson» استفاده خواهد کرد که البته در توزیع سایر واکسن‌ها نیز از آن بهره خواهد برد. مراکز درمانی از این جعبه برای نگهداری واکسن کرونا فایزر استفاده می‌کنند و در زمان موردنیاز، آن‌ را ذوب کرده و به افراد تزریق می‌کنند.

یخ خشک مشکلات مخصوص به خود را دارد و می‌تواند خطرناک باشد. یخ خشک می‌تواند پوست را بسوزاند و در فضاهایی که سیستم تهویه مناسبی ندارند، می‌تواند بخارهای کشنده تولید کند، بنابراین کادر درمان باید در استفاده از آن محتاط باشد. این جعبه‌ها برای موفقیت برنامه توزیع واکسن کرونا فایزر ضروری هستند، اما هنوز مشخص نیست که کارایی لازم را دارند یا خیر و فایزر نیز در این زمینه اظهارنظر دقیقی نکرده است.

در نهایت باید به هزینه بالای یخ خشک نیز اشاره کرد. برای مثال ایالت «داکوتای شمالی» با پرداخت مبلغ ۴۸ هزار دلار ماشین سازنده یخ خشک را خریداری کرده که البته هزینه سه ماه کربن دی اکسید مایع آن به ۴۰ هزار دلار می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی