ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل M1
تکنولوژی

چیپ M1 اپل توانایی پشتیبانی از رم‌ بالای ۱۶ گیگابایت و کارت گرافیک اکسترنال را ندارد

اپل دیشب در مراسمی از اولین اپل سیلیکون با نام M1 برای دنیای مک رونمایی کرد. چیپ M1 با وجود قدرت بالا، محدودیت‌هایی دارد و حداکثر از ۱۶ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. چنین موضوعی برای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

اپل دیشب در مراسمی از اولین اپل سیلیکون با نام M1 برای دنیای مک رونمایی کرد. چیپ M1 با وجود قدرت بالا، محدودیت‌هایی دارد و حداکثر از ۱۶ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند.

چنین موضوعی برای برخی کاربران حرفه‌ای ناامیدکننده محسوب می‌شود چرا که اگر بخواهند به مک بوک ایر یا پرو مجهز به چیپ M1 یا مک مینی جدید مهاجرت کنند، نمی‌توانند برخلاف محصولات مجهز به پردازنده‌های اینتل از ۳۲ گیگابایت رم استفاده کنند.

به احتمال زیاد اپل در آینده از نسخه جدید پردازنده مبتنی بر ARM خود رونمایی خواهد کرد، چرا که عرضه مک بوک پرو ۱۶، مک پرو و آی‌مک مجهز به حداکثر ۱۶ گیگابایت رم اقدام غیرمنطقی خواهد بود. این محصولات برای افراد حرفه‌ای توسعه پیدا کرده‌اند، بنابراین ۱۶ گیگابایت رم برای آن‌ها کافی نخواهد بود و به سراغ دستگاه‌های دیگر می‌روند.

چیپ M1 علاوه بر محدودیت در زمینه رم، از GPU خارجی نیز پشتیبانی نمی‌کند. چنین محدودیتی برای کاربران مک مینی جدید دردساز می‌شود، چرا که نمی‌توانند از GPU قدرتمند برای انجام کارهای خود استفاده کنند. در گذشته کاربران در مک‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل می‌توانستند برای دستیابی به قدرت گرافیکی بالاتر به سراغ GPU خارجی بروند.

چیپ M1

طبق گفته اپل، رم موجود روی مدل‌های مجهز به چیپ M1 قابل ارتقا نیست چرا که درون آن قرار گرفته و شما نمی‌توانید رم مدل ۸ گیگابایتی را با خرید یک رم ۸ گیگابایتی جداگانه افزایش دهید.

این محدودیت‌ها می‌تواند نشان‌دهنده دلایل اپل برای ادامه فروش مک بوک پرو و مک مینی مجهز به پردازنده‌های اینتل باشند. در حالی که این محصولات در مقایسه با نسل جدید خود که از چیپ M1 بهره می‌برند، قدرت کمتری دارند یا انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، اما امکان استفاده از رم بیشتر را برای کاربران فراهم می‌کنند و همچنین قادر به پشتیبانی از GPU خارجی هستند.

چیپ M1 اپل از ۸ هسته پردازشی و حداکثر ۸ هسته گرافیکی بهره می‌برد و با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا کرده است. این تراشه از ۱۶ میلیارد ترانزیستور و شبکه عصبی با ۱۶ هسته بهره می‌برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی