ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل از کارت گرافیک جدیدی برای سرورها رونمایی کرد

کارت گرافیک جدید اینتل که «Intel Server GPU» نام دارد، بر پایه همان معماری Xe-LP طراحی شده که قبلا در کارت گرافیک DG1 به کار رفته بود. یکی از اصلی ترین بازارهای مد نظر اینتل برای این کارت ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۳

کارت گرافیک جدید اینتل که «Intel Server GPU» نام دارد، بر پایه همان معماری Xe-LP طراحی شده که قبلا در کارت گرافیک DG1 به کار رفته بود. یکی از اصلی ترین بازارهای مد نظر اینتل برای این کارت سرورهایی است که برای استریم بازی‌های اندرویدی به کار می‌روند.

اینتل مدت‌هاست روی بازار پر رونق سرورها متمرکز شده و در زمینه پردازش‌های گرافیکی سرورها با انویدیا و AMD رقابت می‌کند. این شرکت که مدتی قبل از نخستین پردازنده گرافیکی مستقل خود رونمایی کرده بود، حالا بر پایه همان معماری از GPU دیگری برای سرورها پرده‌برداری کرده است.

این کارت که به شکل ساده‌ای Intel Server GPU نامگذاری شده شباهت زیادی به DG1 دارد و در واقع می‌توان آنرا نسخه مستقل GPU مجتمع تایگر لیک دانست. کارت مذکور از ۹۶ واحد اجرایی و ۲۴ واحد خروجی رندر بهره برده و باس حافظه ۱۲۸ بیتی LPDDR4X دارد. یکی از تفاوت‌های این تراشه با DG1 در این است که نسخه لپ‌تاپ از ۴ گیگابایت VRAM بهره می‌برد در حالی که در نسخه سرور برای هر GPU هشت گیگابایت VRAM در نظر گرفته شده است.

نسخه موبایل این تراشه قدرتی در حد پردازشگر گرافیکی انویدیا MX350 را ارائه می‌کرد اما GPU سرور به واسطه سرعت کلاک بالاتر و TDP بهتر باید عملکردی بهتر از خود نشان دهد. اینتل بر این باور است که هر کارت قدرت اجرای ۱۰ تا ۲۰ بازی را خواهد داشت و زمانی که از چند GPU استفاده شود این تعداد به مراتب بیشتر خواهد شد.

یکی از حوزه‌های مد نظر اینتل برای این کارت‌ها بازار استریم گیم اندروید است که روزهای پر رونقی را پشت سر می‌گذارد. این شرکت به خوبی می‌داند که استریم‌ ویدیو و بازی آینده درخشانی دارد و به همین خاطر در پی ورود به بازار کلود گیمینگ اندروید به ویژه در چین است و در همین راستا همکاری‌هایی را با «تنست گیمز»، «یوبی‌سافت» و «گیم‌استریم» به عنوان بازیگران بزرگ این حوزه کلید زده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی