ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید ماسک پارچه‌ای که با نور خورشید ضدعفونی می‌شود

محققان آمریکایی موفق به طراحی ماسک پارچه‌‌ای جدیدی شدند که بدون نیاز به شستشو و تنها با یک ساعت قرار گرفتن زیر نور خورشید به راحتی ضدعفونی می‌شود و دیگر نیازی به شستشو ندارد. ماسک‌های ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

محققان آمریکایی موفق به طراحی ماسک پارچه‌‌ای جدیدی شدند که بدون نیاز به شستشو و تنها با یک ساعت قرار گرفتن زیر نور خورشید به راحتی ضدعفونی می‌شود و دیگر نیازی به شستشو ندارد.

ماسک‌های پارچه‌ای با قابلیت استفاده مجدد، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از ماسک‌های یک بار مصرف هستند؛ اما یکی از مشکلات چنین ماسک‌هایی این است که باید به طور مرتب شسته شوند تا از شر باکتری‌‌ها و ویروس‌هایی که روی پارچه چسبیده‌اند، خلاص شویم. اگر ماسک‌های با قابلیت استفاده مجدد شسته نشوند، احتمال انتقال ویروس از روی ماسک به سایر سطح وجود دارد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که شستشوی ماسک‌های چند بار مصرف فراموش می‌شود و ماسکی که ممکن است به ویروس آلوده باشد، روی میز یا سایر سطوح درهمان وضعیت رها می‌شود.

ماسک از جنس پارچه‌ پنبه‌ای معمولی تولید می‌شود اما به گونه‌ای اصلاح شده که در برابر نور خورشید گونه‌های اکسیژن فعال را آزاد می‌کند. بنابراین در اثر قرار گرفتن به مدت یک ساعت در معرض نور خورشید می‌تواند تا 99.9999 درصد از ویروس‌ها و باکتری‌های آلوده را از بین ببرد.

بر اساس مطالعه انجام شده، پارچه ماسک همانند بقیه ماسک‌های پارچه‌ای چند بار مصرف،‌قابل شستشو است و تحمل شستشوی دستی حداقل ده بار را دارد. محققان توصیه می‌کنند ماسک پارچه‌ای جدید با آب گرم و صابون شسته شود.

هنوز مشخص نیست محققان تولید انبوه این ماسک پارچه‌ای را آغاز خواهند کرد یا خیر؛ اما این احتمال وجود دارد که محققان در آینده از همین راهکار برای تولید لباس‌های مخصوص کادر درمان با قابلیت ضد عفونی سریع کمک بگیرند.

شرایط همه گیری کرونا باعث شده است که محققان موضوعات جدیدی را در تحقیقات خود در نظر بگیرند و تولید پارچه‌های با قابلیت ضد عفونی سریع و بدون نیاز به شستشو یکی از این موضوعات تحقیقاتی است. باید ببینیم چنین ماسک‌های پارچه‌ای چه زمان به مرحله تولید انبوه خواهند رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی