چگونه حرکت اسکات را درست انجام دهیم؟ نکات کلیدی و اشتباهات هنگام انجام

چگونه حرکت اسکات را درست انجام دهیم؟ نکات کلیدی و اشتباهات هنگام انجام

حرکت اسکوات (squat) یکی از بهترین و محبوب ترین حرکات ورزشی در سالن های ورزشی است. نسخه های بسیاری از این حرکت وجود داشته و به همین دلیل می توان آن را به اشکال متفاوتی انجام داد. نکته دیگر اینکه انجام حرکت اسکوات با وزنه یا تنها با استفاده از وزن بدن بدین معناست که این حرکت ورزشی بسیار ساده و در دسترس است. حرکت اسکوات می تواند باعث تولید قدرت و توانمندی در پاها و عضلات پنهان پا شود در حالی که به طور کلی ثبات و توازن بدنی را تقویت می کند. با این وجود هنگام انجام حرکت اسکوات باید شکل و فرم بدنی در حالتی مناسب قرار داشته باشد. افراد زیادی فکر می کنند طریقه درست انجام این حرکت ورزشی را می دانند در حالی که حالت نامناسب آن ها در هنگام انجام این حرکت می تواند آسیب های جدی و شدیدی در پی داشته باشد.

حرکت اسکوات (squat) یکی از بهترین و محبوب ترین حرکات ورزشی در سالن های ورزشی است که در تقویت عضلات پایین تنه بسیار مفید است.

چگونه حرکت اسکوات را درست انجام دهیم؟

حالت پا

هر کسی که هستید، هر هدفی که از حرکت اسکوات دارید، همیشه پایتان را طوری نگاه دارید که در زاویه باز ۵ درجه ای نسبت به حالت قائم پاها قرار داشته باشد. با این وجود همه اسکوات ها یکسان نبوده و مقداری که پایین می روید به طول استخوان تهیگاه و ران در مقایسه با نیمه تنه بالای بدن و حجم گوشت پاها و باسنتان وابسته است. هر چه ران های بلندتری دارید باید پاهایتان بازتر باشد. اگر قد کوتاهی دارید ران شما نیز کوتاه بوده و انجام حرکت اسکوات برای شما آسان تر خواهد بود.

پایین رفتن

چقدر پایین؟ ۹۰ درجه یا پایین تر؟

همه جا می بینیم که حرکت اسکوات را تا جایی پایین می روند که همیشه بیشتر از زاویه ۴۵ درجه است و دلیل این است که بیشتر از این برای بسیاری دشوار می شود. اما برای انجام درست این حرکت باید از ۹۰ درجه نیز پایین تر بروید.

حرکت اسکوات (squat) یکی از بهترین و محبوب ترین حرکات ورزشی در سالن های ورزشی است که در تقویت عضلات پایین تنه بسیار مفید است.

زانوها و انگشتان پا

همیشه می شنویم که می گویند هنگام انجام حرکت اسکوات باید مواظب باشیم زانوهایمان از نوک انگشت های پا جلوتر نرود. اما توصیه ما به شما این است که این موضوع را نادیده بگیرد. البته که خوب است زانوها و انگشتان پایتان منطبق بر هم باشند اما به این معنی نیست که چیزی جز آن نشانه اشتباه انجام دادن حرکت اسکوات پا است.

تمرکز

در هنگام حرکت اسکوات باید هسته اتکایی بدن خود را فعال کنید. بدین ترتیب می توان گفت که حتی اگر پاهایتان در حالت درست قرار داشته و بیش از زاویه ۹۰ درصد پایین بروید نیز ممکن است به بدن خود آسیب بزنید.

اسکوات در واقع یک حرکت ترکیبی است که به طور همزمان بخش های مختلفی از بدن را به کار می گیرد و به همین دلیل حرکتی فوق العاده برای تقویت عضلات سرینی، پاها و هسته بدن است.

مهم ترین اشتباهات هنگام انجام حرکت اسکوات:

  • خم شدن بیش از حد به جلو
  • به داخل خم کردن زانوها یا موازی نگه داشتن زانوها با نوک انگشت پا که باعث غیرفعال شدن عضلات سرینی و آسیب به زانوها می شود.
  • بالا بردن شانه ها به سمت گوش که مانع از فعال شدن هسته مرکزی بدن شده و پشت را خمیده می کند.
  • انتقال وزن به نوک انگشتان پا که باعث عدم تمرکز در حرکت می شود.
  • پایین نرفتن به اندازه کافی به خاطر نداشتن تحرک و انعطاف در عضلات ران و تهیگاه

بیشتر بخوانید: ۸ حرکت ورزشی که برای عضله سازی و داشتن ماهیچه‌های قوی در مردان ضروری هستند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود