ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

macOS بیگ سور منتشر شد

اپل «macOS بیگ سور» را به عنوان آخرین نسخه از سیستم عامل دسکتاپ خود منتشر کرد و کاربران می توانند آنرا روی سیستم‌های سازگار نصب کنند. بیگ سور یکی از بزرگترین به‌روزرسانی‌های نرم‌فزاری است که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۱

اپل «macOS بیگ سور» را به عنوان آخرین نسخه از سیستم عامل دسکتاپ خود منتشر کرد و کاربران می توانند آنرا روی سیستم‌های سازگار نصب کنند.

بیگ سور یکی از بزرگترین به‌روزرسانی‌های نرم‌فزاری است که لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌های اپل در سال‌های اخیر دریافت کرده‌اند چرا که سیستم‌عامل را از نظر رابط کاربری، آیفون‌ها و نوار منو بازطراحی کرده و در کنار بهینه‌سازی‌های کارکردی، ویجت‌ها و UI جدید کنترل سنتر را به همراه می‌آورد که از iOS الهام گرفته شده‌اند. این تغییر چنان گسترده است که اپل برندینگ OS X / OS 10 را برای مک پس از نزدیک به ۲۰ سال کنار گذاشته است.

در نسخه جدید مرورگر سافاری آپدیت‌‌هایی اساسی را دریافت کرده که آنرا برای رقابت با کروم، فایرفاکس و اج آماده می‌کند. این مرورگر نه تنها سایت‌ها را با ۵۰ درصد سرعت بیشتر باز می‌کند بلکه از نظر امنیتی نیز بهبود یافته و می‌تواند روی ردیابی ناخواسته برنامه‌ها و رمزهای عبور نظارت کند. امکان ترجمه متون هم یکی دیگر از ویژگی‌های سافاری است.

قابلیت‌های جدید تنها نقطه قوت بیگ سور نیست. این سیستم عامل قرار است مسیر گذار اپل از اینتل به آرم را هموار کند و به همین خاطر به گونه‌ای بهینه‌سازی شده که با پردازنده M1 مبتنی بر معماری آرم بالاترین سازگاری را دارد. یکی از ویژگی‌های شاخص بیگ سور در مک‌های مجهز به این پردازنده امکان اجرای مستقیم اپ‌ها و بازی‌های iOS است که تغییری اساسی به شمار می‌رود.

دستگاه‌هایی که به کاتالینا مجهز شده اما از فهرست بیگ‌سور خط خورده‌اند شامل مک‌بوک‌ ایرهای ۲۰۱۲، مک بوک پرو‌های اوایل ۲۰۱۳، مینی‌های ۲۰۱۳ و آی‌مک‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ می‌شود. دستگاه‌های سازگار با سیستم عامل جدید اپل شامل موارد زیر می‌شود:

  • مک‌بوک (۲۰۱۵ و بعد از آن)
  • مک‌بوک ایر (۲۰۱۳ و بعد از آن)
  • مک‌بوک پرو (اواخر ۲۰۱۳ و بعد از آن)
  • مک‌مینی (۲۰۱۴ و بعد از آن)
  • آی‌مک (۲۰۱۴ و بعد از آن)
  • آی‌مک‌ پرو (۲۰۱۷ و بعد از آن)
  • مک‌ پرو (۲۰۱۳ و بعد از آن)

در ساعات اولیه انتشار این به‌روزرسانی ایراد در سیستم‌های اپل باعث مشکلاتی در دانلود شده بود. هرچند اپل از رفع مشکل خبر داد اما برخی کاربران هنوز از مشاهده پیام‌های خطا خبر می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی