ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۱ تغییر برجسته در macOS Big Sur که باید از آن‌ها باخبر باشید

اپل اکنون سیستم عامل macOS Big Sur را به دست عموم مردم رسانده و این یعنی حالا همه می‌توانند macOS Catalina خود را به ورژن بعدی به‌روزرسانی کنند. اما از macOS 11 باید چه انتظاراتی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

اپل اکنون سیستم عامل macOS Big Sur را به دست عموم مردم رسانده و این یعنی حالا همه می‌توانند macOS Catalina خود را به ورژن بعدی به‌روزرسانی کنند. اما از macOS 11 باید چه انتظاراتی داشت؟ در این مقاله به بررسی تمام قابلیت‌های برجسته macOS Big Sur و تغییراتی که با خود در طراحی، کنترل سنتر، اپلیکیشن‌های سافاری و مسیجز و بسیاری چیز دیگر به ارمغان می‌آورد پرداخته‌ایم.

طراحی جدید

macOS Big Sur پر شده از قابلیت‌های جدید. نخستین چیزی که متوجه‌اش می‌شوید، رابط کاربری سیستم عامل است که به کل دگرگون شده و یک دسکتاپ جدید با منوی شفاف به‌روزرسانی شده و داک شناور را مقابل چشم قرار می‌دهد. از سوی دیگر متوجه می‌شوید که آیکن اپلیکیشن‌ها حالا با لبه‌های گرد، شباهت بیشتری به اپلیکیشن‌های iOS یافته‌اند. این کار باعث شده که اپلیکیشن‌های اکوسیستم اپل شکلی یکپارچه‌تر به خود بگیرند و تصمیم اپل، مشخصا به اجرای اپلیکیشن‌های iOS روی مک و به کمک اپل سیلیکون مرتبط بوده است.

پنجره‌های Finder هم به‌روزرسانی قابل توجهی را پشت سر گذاشته‌اند و حالا طراحی بی‌شیله‌پیله‌تر و لبه‌های گرد دارند. پنجره‌ها در macOS Big Sur کمتر در کارهایتان دخالت می‌کنند و نوارهای کناری هم شامل محتویاتی کارآمد می‌شوند تا بیشترین بهره را از یک پنجره Finder ببرید.

اصوات

از همان دفعه اولی که macOS Big Sur بوت می‌شود، مشخص می‌گردد که با تجربه‌ای متفاوت روبه‌رو خواهید شد. حتی قبل از اینکه تصاویری تازه مقابل چشم‌تان قرار بگیرد، صدای استارتاپ نمادین مک به گوش‌تان خواهد رسید که اپل سال‌ها پیش آن را کنار گذاشته بود. اگرچه می‌توان صدای استارتاپ را در تنظیمات تغییر داد، اما حدس می‌زنیم که اکثر طرفداران اپل، همین صدای کلاسیک را به هرچیز دیگر ترجیح دهند.

افزون بر صدای استارتاپ، macOS Big Sur پر شده از افکت‌های صوتی جدید که در هر گوشه و کنار آن‌ها را خواهید شنید. برای گوش سپردن به تمام این افکت‌ها، می‌توانید به سراغ System Preferences و بعد گزینه Sound بروید.

والپیپرهای جدید

macOS 11 انبوهی از والپیپرهای مرتبط با منطقه Big Sur در کالیفرنیا دارد، از جمله چند والپیپر داینامیک جدید، والپیپرهایی با حالت تاریک و تصاویر دسکتاپ مستقل. اگر نمایشگری با دامنه داینامیک بالا داشته باشید، حسابی از والپیپرهای که Peak ،Tree ،Valley و Dome نام گرفته‌اند لذت خواهید برد.

کنترل سنتر

iOS یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام تغییرات به وجود آمده در کنترل سنتر macOS Big Sur بوده است. درست مانند iOS، کنترل سنتر نقش هاب را برای تمام تنظیمات مرتبط با دستگاه ایفا می‌کند: از میزان روشنایی نمایشگر و تنظیمات صدا گرفته تا اتصالات وای‌فای و بلوتوث.

اپل اساسا کنترل سنتر را به عنوان جایگزینی برای آیکن‌های نوار منو که پیشتر تمام تنظیمات را در خود جای می‌دادند طراحی کرده است. در کنترل سنتر macOS Big Sur، تمام این تنظیمات درون یک رابط کاربری واحد جای گرفته‌اند.

خوشبختانه اپل کاربران را مجبور به استفاده از کنترل سنتر نگرفته و کاملا این توانایی را خواهید داشت که ماژول‌های کلیدی مانند تنظیمات صدا را مستقیما به نوار منوی مستقل انتقال دهید. به عبارت دیگر، نوار منوی macOS کمابیش همان‌چیزی که همیشه بوده باقی مانده، اما کنترل سنتر گزینه‌ای عالی برای نگه داشتن تمام تنظیمات در یک نقطه مشخص و کارآمد است. از سوی دیگر، کنترل سنتر به تر و تمیز باقی ماندن نوار منو کمک می‌کند که همواره برای برخی کاربران مک چالش‌برانگیز بوده است.

نوتیفیکیشن سنتر

نوتیفیکیشن سنتر برای چندین سال در macOS رویت شده است، اما این بار شکلی کارآمدتر از هر زمان دیگر به خود گرفته است. بزرگ‌ترین تغییر، استفاده از نوتیفیکیشن‌های گروهی است که باعث می‌شود دیگر خبری از انبوهی از نوتیفیکیشن‌های مجزا که صفحه macOS های قبلی را اشغال می‌کردند نباشد.

قابلیت جدید دیگر، نوتیفیکیشن‌ها و ویجت‌های یکپارچه هستند که نوتیفیکیشن‌ها را درست بالای هر ویجت به نمایش در می‌آورند و دیگر خبری از نمای دو پنلی در ورژن‌های قبلی macOS نیست. این باعث می‌شود که هنگام مشاهده نوتیفیکیشن‌ها، ویجت‌ها در مقابل چشم باقی مانده و انبوهی از اطلاعات کارآمد را به نمایش درآورند.

ویجت‌ها هم به صورت کلی بازطراحی شده‌اند و شاهد ویجت‌های جدید برای اپلیکیشن‌هایی مانند Stocks ،Podcasts ،Reminders و Weather هستیم. و درست مانند iPadOS 14، این ویجت‌ها در ابعاد مختلف از راه می‌رسند و به راحتی قادر به تنظیم ابعاد و ساختار آن‌ها در فضای اختصاص‌یافته به ویجت‌ها هستید.

سافاری

بزرگ‌ترین تغییر به وجود آمده در سافاری و احتمالا کارآمدترین تغییر در تمام macOS Big Sur، امکان تماشای ویدیوهای 4K در پلتفرم یوتیوب است. کاربران سافاری برای مدتی بسیار طولانی مجبور به تماشای ویدیوهای 1080p در یوتیوب بوده‌اند و همین باعث می‌شد که بسیاری از آن‌ها به نصب مرورگرهای دیگر مانند گوگل کروم بپردازند.

سافاری در macOS Big Sur، این محدودیت عجیب را پشت سر گذاشته و کاربران حالا نه‌تنها قادر به تماشای ویدیوهای 1440p و 4K، بلکه ویدیوهای 5K و حتی 8K نیز هستند. جدیدترین نسخه از مرورگر اپل حتی از محتویات ویدیویی HDR نیز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود شاهد رنگ‌هایی بسیار عمیق روی نمایشگر آیفون ۱۲ و همینطور مانیتور Pro Display XDR باشید.

اما تغییرات به وجود آمده در سافاری به همین محدود نمی‌شود و برای مثال می‌توان به قابلیت شخصی‌سازی صفحات جدید با والپیپر دلخواه نیز اشاره کرد. آیکن‌های میانبر درون تب‌ها حالا به صورت پیش‌فرض فعال شده‌اند که باعث می‌شوند راهی آسان برای تماشای همزمان تب‌های باز اشته باشید. و زمانی که ماوس را بالای یکی از تب‌های سافاری شناور کنید، شاهد یک پیش‌نمایش بندانگشتی از وب‌سایت خواهید بود و دقیقا می‌دانید بعد از کلیک چه چیزی در انتظارتان خواهد بود.

سافاری ضمنا شامل یک قابلیت محدود اما کارآمد برای ترجمه وب‌سایت‌های می‌شود. این هم دلیلی دیگر برای کاربران خواهد بود تا بیخیال مرورگرهایی نظیر کروم شوند. و با توجه به اینکه اپل در تلاش بوده تا عمر باتری را هنگام استفاده از سافاری در اولویت قرار دهد، چنین اتفاقی تغییری بسیار مثبت به حساب می‌آید.

مسیجز

تا به امروز، ورژن مک اپلیکیشن Messages عاری از بسیاری از قابلیت‌های کاربردی همین اپلیکیشن روی iOS بود. خبر خوب اینست که احتمالا از میان تمام اپلیکیشن‌های macOS Big Sur، این مسیجز بوده که از بیشترین توجه برخوردار شده است.

در حال حاضر انبوهی از قابلیت‌های تازه را در مسیجز خواهید یافت و عمده‌ترین دلیل موضوع، یکپارچه‌سازی آن با ورژن مبتنی بر iOS است. کاربران می‌توانند منتظر چیزهایی مانند پشتیبانی از پیام‌های پین شده، امکان تغییر نام، ارسال تصویر و آیکن در پیام‌های گروهی، پشتیبانی از ریپلای، افکت‌های مختلف در پیام‌ها، استیکرهای مموجی، ادیتور مموجی، تصاویر گیف و چیزهایی از این دست باشند.

مپس

اپل مپس هم از به‌روزرسانی‌های قابل توجه در macOS Big Sur بهره‌مند شده و حالا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و همینطور نقشه فضاهای بسته پشتیبانی می‌کند. اما درست مانند مپس در iOS 14، تحسین‌برانگیزترین قابلیت جدید، قابلیتیس به نام Look Around است که جایگزینی برای Street View در گوگل مپس به حساب آمده و در برخی موارد، کاربردی حتی بهتر از همتای گوگلی‌اش دارد. برای مثال وضوح تصویر در Look Around به مراتب بیشتر است و حرکت دادن دوربین در شهرهای پشتیبانی‌شده، به شکلی روان صورت می‌گیرد.

فوتوز

به‌روزرسانی سال پیش اپلیکیشن Photos برای iOS، بسیاری از کاربران را قابلیت‌های ادیت ویدیوی خود غافلگیر کرده و همین قابلیت‌های مشابه حالا به مک آمده‌اند. کاربران حالا قادر به ادیت کامل ویدیوها هستند و این یعنی می‌توان آن‌ها را کراپ و آینه کرد، رویشان فیلتر گذاشت و شدت فیلتر را نیز تعیین نمود. از سوی دیگر شاهد قابلیت تصحیح رنگی هستیم که شما را از سر زدن به اپلیکیشن‌هایی مانند DaVinci Resolve یا Final Cut Pro X بی‌نیاز می‌کند.

ادیت تصویر هم تا حدودی مورد توجه قرار گرفته و حالا یک اسلایدر برای تصحیح رنگی و اسلایدری برای تعیین شدت فیلترها و افکت بوکه در تصاویر خواهیم داشت. این ابزار حالا از مزایای یادگیری ماشینی نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود تمام تغییراتی که روی تصویر به وجود می‌آورید به شکلی بسیار روان پیاده‌سازی شود.

جمع‌بندی

تمام قابلیت‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، صرفا برجسته‌ترین تغییراتی هستند که در سیستم عامل اپل به وجود آمده‌اند. macOS Big Sur میزبان انبوهی از به‌روزرسانی‌های مختلف در گستره وسیعی از اپلیکیشن‌ها مانند Notes ،Reminders ،Home ،Podcasts ،Music و بسیاری دیگر بوده است. اما ویژگی‌های بالا هستند که این سیستم عامل را حسابی از نسخه‌های قبلی یا دیگر سیستم‌های عامل متمایز می‌کنند، خصوصا زبان طراحی به‌روزرسانی شده.

البته علی‌رغم تمام این مسائل، باید خاطر نشان کرد که macOS Big Sur دقیقا بی‌نقص نیست و نخستین کاربران هنگام استفاده از آن با باگ‌های مختلف برخورد داشته‌اند. اگر با کامپیوتر مک خود کارهایی بسیار ضروری و حیاتی می‌کنید، احتمالا تصمیم بهتر این باشد که عرضه چند به‌روزرسانی دیگر برای سیستم عامل منتظر بمانید تا از سازگاری کامل با اپلیکیشن‌های مختلف مطمئن شده باشید. از سوی دیگر می‌توانید Big Sur را روی یک APFS مجزا نصب کنید و به بوت دوگانه آن به صورت همزمان با کاتالینا بپردازید. تصمیم‌تان هرچه که باشد، بعد از فروکش کردن موج حیرت اولیه از دیدن تمام تغییرات، احتمالا از کار با این سیستم عامل لذت ببرید.

نظر شما درباره macOS Big Sur چیست؟ آیا برای به‌روزرسانی فوری سیستم خود برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی