ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا غول‌های فناوری ابزارهای یادداشت‌برداری خودکار برای پزشکان می‌سازند؟

یادداشت‌برداری و وارد کردن آن‌ها درون سوابق الکترونیکی بیماران فرایند زمان‌بری است و به همین علت اغلب مواقع پزشکان به سراغ افرادی می‌روند که چنین کاری انجام می‌دهند. این موضوع در آینده تغییر خواهد کرد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵

یادداشت‌برداری و وارد کردن آن‌ها درون سوابق الکترونیکی بیماران فرایند زمان‌بری است و به همین علت اغلب مواقع پزشکان به سراغ افرادی می‌روند که چنین کاری انجام می‌دهند. این موضوع در آینده تغییر خواهد کرد چرا که سیستم‌های بیمارستانی به سراغ ابزارهای رونویسی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌روند.

به اعتقاد برخی پزشکان، ابزارهای کنونی دقت لازم را ندارند و برخی از آن‌ها در صورتی که دقت سرویس‌های رونویسی صوتی هوشمند به ۹۹ درصد برسد، حاضر به استفاده از آن‌ها خواهند بود. در سال‌های اخیر چندین شرکت روی این زمینه کار کرده‌اند و توانسته‌اند محصولات قابل قبولی ارائه کنند.

گوگل به تازگی یک نرم افزار یادگیری ماشینی متن باز برای کمک به پزشکان معرفی کرده که شامل دو برنامه می‌شود. یکی از آن‌ها یک API برای مراقبت‌های بهداشتی مربوط به پردازش زبان طبیعی، اسکن مدارک پزشکی برای دستیابی به اطلاعات اصلی بیمار و قرار دادن آن‌ها درون یک فرمت استاندارد و خلاصه کردن آن‌ها برای پزشکان است.

این نرم افزار می‌تواند از چندین منبع اطلاعات مانند سوابق پزشکی یا یادداشت‌های پزشکان استفاده کند. هدف از توسعه آن، ایجاد راهی ساده برای پزشکان جهت بررسی سوابق بیمار است. برنامه دوم، «AutoML Entity Extraction for Healthcare» نام دارد که به پزشکان برای دستیابی به اطلاعات خاص از سوابق بیمار مانند جهش ژنتیکی کمک می‌کند. این ابزارها تا تاریخ ۲۰ آذر به صورت رایگان در اختیار پزشکان و کمپانی‌های مهندسی پزشکی قرار خواهند داشت.

هوش مصنوعی

بسیاری از غول‌های فناوری روی خلق راهی بهتر برای ثبت تعاملات پزشکان با بیماران بدون نیاز به تایپ آن‌ها تمرکز کرده‌اند. آمازون، مایکروسافت و گوگل نرم افزاری برای این کار توسعه داده‌اند و با سرعت بالایی ابزارهایی برای مراقبت‌های بهداشتی تولید می‌کنند.

در این میان انویدیا که بطور سنتی بیشتر روی فناوری‌های تصویربرداری تمرکز می‌کند، ابزار رونویسی پزشکی ارائه کرده. در سال جاری میلادی این کمپانی سرویسی به نام «BioMegatron» را راه‌اندازی کرد که گفتگوهای عادی را تشخیص می‌دهد. مجموعه داده مورد استفاده در این سرویس با بیش از ۶ میلیارد اصطلاح پزشکی آموزش داده شده و دقتی برابر ۹۲ درصد دارد.

رونویسی مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدترین تلاش برای خودکارسازی فرایندهای پزشکی محسوب می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کارهای پزشکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند و پزشکان از کامپیوترها برای دسترسی به اطلاعات بیماران استفاده می‌کنند. پزشکان زمان زیادی را برای وارد کردن اطلاعات به سوابق الکترونیکی بیماران صرف می‌کنند که آزاردهنده است.

با توجه به این موارد، توسعه سیستم‌های یادداشت‌برداری و رونویسی خودکار با دقت بالا در دنیای پزشکی از اهمیت بالایی برخورد است و پزشکان می‌توانند وقت بیشتری را به بیماران خود اختصاص دهند و فناوری به صورت خودکار اطلاعات را وارد سوابق پزشکی بیماران کند. در این میان ایمنی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مهم است چرا که در صورت ورود اطلاعات اشتباه پزشکان باید آن‌ها را اصلاح کنند یا اینکه بیمار در آینده با مشکل مواجه می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی