ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بوستر راکت مأموریت سال ۱۹۶۶ به ماه در مدار زمین گرفتار شده است

محققان می‌گویند قسمتی از بوستر یک راکت قدیمی که سال ۱۹۶۶ فضاپیمای Surveyor 2 را حمل کرد به دام نیروی گرانشی زمین افتاده و تا چهار ماه آینده میهمان ما خواهد بود. محققان با استفاده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

محققان می‌گویند قسمتی از بوستر یک راکت قدیمی که سال ۱۹۶۶ فضاپیمای Surveyor 2 را حمل کرد به دام نیروی گرانشی زمین افتاده و تا چهار ماه آینده میهمان ما خواهد بود.

محققان با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS1 موفق به رصد جسمی شدند که مداری نسبتاً بیضی را در فضا دنبال می‌کرد. آنها در ابتدا فکر کردند این شیء یک شهاب سنگ است که به دور خورشید گردش می‌کند و مرکز بررسی ریزسیاره‌ها (MPC) نام 2020 SO را برای آن برگزید.

محققان مرکز پیشرانش جت ناسا (JPL) پس از بررسی مدار 2020 SO متوجه شدند که یک شهاب سنگ معمولی نیست. مدار شهاب سنگ‌ها معمولاً کشیده است و متناسب با مدار زمین کج می‌شود. اما مدار این شهاب سنگ به دور خورشید بسیار شبیه به مدار آن به دور زمین و صفحه مداری (orbital plane) آن نیز تقریباً مشابه با زمین بود.

داشتن چنین خصوصیاتی برای یک شهاب سنگ بسیار بعید است. رصدهای بیشتر نشان داد که تشعشعات خورشیدی در حال تغییر مدار 2020 SO هستند، این درحالیست که چنین اتفاقی برای شهاب سنگ‌ها نمی‌افتد. محققان پس از تحلیل بیش از صدها موقعیت این شیء در طول سه ماه به تأثیر فشار تشعشعات خورشیدی پی برده و چگالی کم آن را تأیید کردند.

محققان می‌گویند شیء مورد در واقع قسمتی از بوستر راکت است. ماه نشین Surveyor 2 بیستم سپتامبر ۱۹۶۶ (۲۹ شهریور ۱۳۴۵) بر فراز راکت Atlas-Centaur به سمت ماه پرتاب شد. مأموریت این ماه نشین بررسی سطح قمر زمین پیش از شروع مأموریت آپولو بود که سال ۱۹۶۹ بشر را به ماه رساند. ارتباط ماه نشین Surveyor 2 مدت کوتاهی پس از جدایی از مرحله بالایی بوستر راکت Centaur با زمین قطع شد.

Surveyor 2 در نهایت با ماه برخورد کرد و مرحله بالایی بوستر راکت Centaur با گذر از کنار ماه در مداری نامعلوم در خورشید قرار گرفت و ناپدید شد. محققان می‌گویند این بوستر حالا در مدار زمین قرار گرفته و حداقل ۴ ماه به دور آن گردش می‌کند و پس از آن دوباره در مدار خورشید قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی