ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هکرها امسال ۱۰۰ میلیون دلار از پروژه‌های دیفای سرقت کرده‌اند

هکرها امسال موفق به سرقت ۱۰۰ میلیون دلار از پروژه‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) شده‌اند که نیمی از هک‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند. طبق گزارشی جدید، در شش ماهه اول امسال ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

هکرها امسال موفق به سرقت ۱۰۰ میلیون دلار از پروژه‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) شده‌اند که نیمی از هک‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند.

طبق گزارشی جدید، در شش ماهه اول امسال ۴۵ درصد تمام سرقت‌ها مربوط به هک‌های دیفای بوده‌اند که مبلغی برابر ۵۱.۵ میلیون دلار را تشکیل می‌دهند. این میزان در نیمه دوم سال جاری میلادی به ۵۰ درصد معادل ۴۷.۴ میلیون دلار رسیده است. دیفای به مجموعه‌ای از برنامه‌ها گفته می‌شود که امور مالی را بدون نیاز به واسطه مانند بانک انجام می‌دهد.

در گزارش اخیر به این موضوع اشاره شده که بخش بزرگی از سرقت نیمه دوم امسال مربوط به هک بزرگ صرافی «Kucoin» در ماه اکتبر می‌شود که هکرها توانستند از آن ۲۸۱ میلیون دلار سرقت کنند. اگر این حمله را مدنظر قرار ندهیم، در این بازه زمانی DeFi بیش از ۵۰ درصد سرقت‌ها و هک‌ها را به خود اختصاص داده است.

در حالت کلی پروتکل دیفای و هک‌های صرافی نزدیک به ۲۱ درصد کل حجم هک‌ها و سرقت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. برای مقایسه باید بدانید که حجم هک DeFi در سال ۲۰۱۹ بسیار ناچیز بوده و در گزارش اخیر اعلام شده:

«ارزش مالی دیفای رشد چشمگیری در سال جاری میلادی داشته، بنابراین خطرات احتمالی جدیدی برای پولشویی ایجاد می‌کند چرا که هک پروتکل‌های دیفای اکثر سرقت‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند و مبادلات مالی غیرمتمرکز هدف هکرها قرار گرفته‌اند. این افزایش ارزش باعث جذب هکرها شده که نتیجه آن، بیشترین تعداد هک در یکسال تا به امروز می‌شود.»

طبق گزارش‌ها، ارزش کل سرمایه موجود در دیفای به ۱۳.۴۲ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به شروع سال جاری میلادی، رشدی ۷۰۰ درصدی داشته است. «Uniswap» در این زمینه حکمرانی می‌کند و پس از آن‌ شرکت‌هایی مانند «Maker» و «Wbtc» قرار گرفته‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و سایر رگولاتورها در کشورها مختلف مانند اتحادیه اروپا توجه ویژه‌ای به پروژه‌های DeFi دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی