ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه تحقیق جدید: عالم هستی در حال گرم‌تر شدن است

محققان به منظور درک «تاریخچه گرمایی» عالم هستی، دمای آن را در طول ۱۰ میلیارد سال گذشته بررسی کردند. به گفته آن‌ها دمای گیتی در طول زمان بیشتر شده است. محققان با انجام تحقیقی جدید ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

محققان به منظور درک «تاریخچه گرمایی» عالم هستی، دمای آن را در طول ۱۰ میلیارد سال گذشته بررسی کردند. به گفته آن‌ها دمای گیتی در طول زمان بیشتر شده است.

محققان با انجام تحقیقی جدید دریافتند که میانگین دمای گاز عالم هستی در طول ۱۰ میلیارد سال گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته و دمای آن امروزه در حدود ۲ میلیون درجه سانتی گراد است.

این تحقیق بر مبنای نظریه اثبات شده «جیم پیبلس» (Jim Peebles)، فیزیکدان و کیهان شناس آمریکایی- کانادایی در مورد ساختار عالم هستی استوار شده که او را سال ۲۰۱۹ برنده جایزه نوبل فیزیک کرد. گرم شدن عالم هستی در پیروی از ساختار او و چگونگی تغییر دمای آن در طول زمان به خاطر حرکت کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی رخ می‌دهد.

«Yi-Kuan Chiang»، نویسنده اصلی تحقیق می‌گوید: «همزمان با فرگشت عالم هستی، گرانش، ماده تاریک و گاز موجود در فضا را به درون کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی می‌کشد، این کشیده شدن آنقدر قوی است که گازهای بیشتری دچار تکانه شده و گرم می‌شوند.»

محققان برای اندازه گیری تغییرات دمایی عالم هستی، دمای گازهای قسمت‌های دوردست فضا را با دمای گازهای نزدیک به زمین مقایسه کردند. نور ساطع شده از ستاره‌ها و کهکشان‌های دوردست مدت زمان بسیار طولانی طول می‌کشد تا به زمین برسد بنابراین نگاه کردن به اجسام دوردست همانند سفر کردن در گذشته است.

رصد اعماق فضا نشان داد که دمای گیتی در حال افزایش بوده و این افزایش دما احتمالاً همچنان ادامه خواهد یافت. «Brice Ménard»، استاد فیزیک و نجوم دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «ما دما را در طول تاریخ عالم هستی اندازه گیری کردیم. با گذر زمان، تمام خوشه‌های کهکشانی گرم‌تر شده‌اند چرا که نیروی گرانشی آن‌ها گازهای بیشتری را به طرفشان کشیده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی