ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نقد طراحی نسل جدید بی ام و M3 و بی ام و M4؛ اشتباه استراتژیک در بازاری فوق رقابتی

با رونمایی از نسل جدید بی ام و M3 و M4، سیل نظرات مختلف که عموما منفی و دارای گوشه و کنایه هستند روانه طراحان این شرکت باواریایی نشین شده است. بی ام و چندی است ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

با رونمایی از نسل جدید بی ام و M3 و M4، سیل نظرات مختلف که عموما منفی و دارای گوشه و کنایه هستند روانه طراحان این شرکت باواریایی نشین شده است.

بی ام و چندی است که به کلی طراحی جلوپنجره تاریخی خود را در محصولات جدیدش تغییر داده است و به همین دلیل توجهات بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

بی ام و M3
جلو پنجره عمودی شکل در نسل های مختلف محصولات بی ام و

این اولین بار نیست که بی ام و با هدف جلب توجه بیشتر دست به تغییرات حاشیه برانگیز در محصولات خود می‌زند. پیش از این در نسل چهارم سری 7 و نسل اول بی ام و X6 نیز شاهد این مسئله بودیم. گرچه هر دو مدل جدای از حاشیه‌های مختلف با استقبال فراوانی مواجه شده‌اند.

جلو پنجره دو تکه عمودی اولین بار نیست که در محصولات بی ام و به کار می‌رود و پیش از این در محصولات کلاسیک این شرکت به شکل گسترده‌ای از این جلوپنجره استفاده شده است.

عدم تناسب طراحی با مقایسه با نسل قبلی M4 به خوبی مشهود است.

اما نوع مدرن آن که در حال حاضر در سری 4، سری7، سری X7 و حال M3 و M4 به کار رفته است با انتقادهای بسیار زیادی روبرو شده است.

پیش از این در بررسی طراحی نسل جدید مرسدس بنز S کلاس به نظر یکی از کانال های یوتیوبی با نام TheSketchMonkey  پرداخته بودیم و قصد داریم همین کار را برای نسل جدید بی ام و M3 و M4 نیز تکرار کنیم.

تشابه اشکار نمای بقل M4 با رقیب اصلی خود C63 AMG.

مهم ترین مشکل طراحی جدید جلو پنجره بی ام و عدم تطابق طراحی آن با دیگر بخش‌های بدنه است. در واقع طراحان بی ام و نتوانسته‌اند دیگر بخش‌های طراحی از جمله نمای بقل، پشت و نسبت بندی‌ها را با نمای جدید جلو همگون سازند.

این مسئله به خوبی هرچه تمام‌تر در طراحی نسل جدید بی ام و M4 به عنوان مدل کوپه به چشم می‌آید. چه مدل M4 و چه مدل‌های عادی سری 4 از این مسئله به طور مشهودی رنج می‌برند.

خطوط طراحی قدرتمند و کلاسیک کار شده در نمای بقلM3 به مدل M4 راه پیدا نکرده است.

به طور خلاصه می‌توان اینطور بیان کرد که طراحی نمای جلو هیچ ربطی با دیگر بخش ها ندارد به گونه‌ای که طراحان بی ام و از کنار هم قرار دادن زبان طراحی چند خودروی مختلف بی ام و M4 را طراحی کرده‌اند. این مسئله به خوبی در نمای بغل و بخش ستون و سقف این خودرو مشاهده می‌شود که شباهت انکار ناپذیری به نسل فعلی مرسدس بنز C کلاس کوپه دارد.

تکامل طراحی نسل جدید بی ام و M3 به نسبت نسل قبلی آن.

در این نما بی ام و M4 عاری از هرگونه خطوط متناسب با زبان طراحی نمای جلو و عقب است و به همین دلیل با یکی از بد ترکیب‌ترین بی ام و های معرفی شده در تاریخ طرف هستیم. همین مسئله باعث شده تا انگشت اتهامات تنها به سمت نمای جلوی خودرو نشانه رود. در صورتی که همین نمای جلو کارکرد بسیار بهتر و قابل قبول‌تری در مدل سدان یعنی بی ام و M3 دارد.

جلوه کاملامتفاوت نسل جدید M3 با جلو پنجره جدید با وجود تشباهات زیاد دیگر بخش ها به نسبت نسل قبلی.

نسل جدید M3 را می‌توان تکمیل کننده نسل قبلی آن دانست که این بار مجهز به خطوط قدرتمند و کلاسیک محصولات بی ام و در نمای جانبی شده است. به گونه ای که نمای جانبی آن شباهت‌های بسیار زیادی با یکی از اسطوره‌ای ترین مدل‌های این شرکت یعنی سری 3 اتاق E46 دارد. تمامی خطوط به طور استادانه‌ای به نمای جلو و انتهایی اتصال پیدا می‌کنند و تناسب ها در تمامی نماها به طور کامل رعایت شده است.

نمای عقب قدرتمند و به شدت اسپرت نسل جدید جای هیچ گونه انتقادی را باقی نمی گذارد.

گرچه جلو پنجره و فرم سپر جلو این خودرو می‌تواند بار دیگر بحث برانگیز به نظر برسد اما بی ام و با این کار توانسته جلوه کاملا جدید و متمایزی به نسبت نسل قبلی آن به این مدل بدهد. این در حالی است که پلت فرم کلی نسل جدید مشابه با نسل قبلی است و به نوعی مدل تکامل یافته آن در بخش های طراحی و فنی به شمار می‌رود.

در پایان TheSketchMonkey به باز طراحی بی ام و M4 می‌پردازد و با استفاده از خطوط و فرم کلاسیک محصولات بی ام و ظاهر معقول‌تری را برای این مدل ترسیم می‌کند که در ادامه مشاهده میکنید.

بازطراحی و پالایش نسل جدید بی ام و M4 توسط TheSketchMonkey

به نظر می‌رسد که بی ام و و تیم طراحی آن در اجرای اهداف خود مصمم هستند و باید دید که آیا می‌توانند در ادامه راه یک لباس کاملا جدید و متناسب برای مدل‌های جدید شرکت باواریایی طراحی کنند یا خیر.

نسل جدید بی ام و M3 و M4 به نوعی آخرین محصولاتی در نوع خود هستند که همچنان با جعبه دنده دستی عرضه می‌شوند و به همین دلیل اهمیت و جایگاه بسیار بالایی در بین علاقه مندان خودروهای اسپرت دارند.

https://static.digiato.com/digiato/2020/10/Prior-Design-BMW-M3-M4-a.jpg

جالب است بدانید که این طراحی عجیب و غریب با آنچنان خیل عظیمی از واکنش های منفی مواجه شده که شرکت های تیونینگ مستقل پا به میدان گذاشته و در سریعترین زمان ممکن نسبت به معرفی قطعات جایگزین برای دماغه خودرو اقدام کرده اند. بنابراین می توان گفت که این نحوه طراحی نه تنها به ضرر کمپانی ب ام و تمام شده، بلکه شرایط مناسب برای فعالیت شرکت های تیونینگ و حتی افزایش فروش رقبا را نیز فراهم آورده، امری که بی تردید می توان از آن به عنوان یک اشتباه استراتژیک در بازاریابی و مدیریت فروش یاد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Aboy
    Aboy | ۲۵ آبان ۱۳۹۹

    عکسا تو اپلیکیشن نصفس

  • Mr Ali
    Mr Ali | ۲۵ آبان ۱۳۹۹

    عکسا ناقص و داغونه

مطالب پیشنهادی