ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آزمایش موفق پهپاد هیدروژنی با قابلیت پرواز ۳.۵ ساعته [تماشا کنید]

محققان هلندی پهپادی با سوخت هیدروژن توسعه داده‌اند که توانایی فرود و برخاست عمودی مثل هلیکوپتر و پرواز افقی چند ساعته مثل هواپیما را دارد. محققان دانشگاه فناوری دلفت (Delft) در همکاری با نیروی دریایی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

محققان هلندی پهپادی با سوخت هیدروژن توسعه داده‌اند که توانایی فرود و برخاست عمودی مثل هلیکوپتر و پرواز افقی چند ساعته مثل هواپیما را دارد.

محققان دانشگاه فناوری دلفت (Delft) در همکاری با نیروی دریایی و گارد ساحلی هلند پهپادی با قابلیت برخاست عمودی و پرواز افقی توسعه داده‌اند که انرژی خود را از هیدروژن تأمین می‌کند. محققان این پهپاد را با موفقیت از روی کشتی به پرواز درآورده و روی آن فرود آوردند که یکی از مشکل‌ترین سناریوهای پروازی برای پهپادها به شمار می‌رود.

نشست و برخاست عمودی انرژی قابل توجهی از باتری پهپادهای الکتریکی گرفته و برد آن‌ها را کاهش می‌دهد. می‌توان برای نشست و برخاست عمودی پهپادهای مجهز به موتور درون سوز ساخت که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند؛ ولی سوخت‌های فسیلی آلودگی ایجاد می‌کنند. حال محققان هلندی پهپادی ساخته‌اند که به لطف پیل سوختی از هیدروژن برای شارژ باتری استفاده کرده و نشست و برخاست عمودی را برای پهپادهای الکتریکی امکان پذیر می‌کند.

طراحی هواپیماگونه (Fixed-wing) و همچنین استفاده از سوخت هیدروژن سبب شده‌اند تا این پهپاد توانایی پرواز چند ساعته در محور افقی را پیدا کند. این پهپاد کاملاً الکتریکی ۱۳ کیلوگرم وزن داشته و طول بال‌های آن ۳ متر است. این پهپاد ۱۲ موتور برقی دارد که در صورت از کار افتادن چندتا از آن‌ها همچنان قادر به پرواز خواهد بود.

درون این پهپاد یک سیلندر از جنس کامپوزیت کربن با گنجایش ۶.۸ لیتر و فشار ۳۰۰ بار قرار گرفته که هیدروژن را برای تبدیل به برق با فشار کم به پیل سوختی ۸۰۰ واتی وارد می‌کند. فرآیند تبدیل با تولید اکسیژن و بخار آب همراه است. پیل سوختی برق موتورهای پهپاد را تأمین کرده و چند باتری انرژی بیشتر را حین نشست و برخاست عمودی در اختیار پیل سوختی قرار می‌دهند. به گفته محققان این پهپاد می‌تواند بیش از ۳.۵ ساعت پرواز کند که برای مأموریت‌های شناسایی و بازرسی کافی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی