ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مصرف بیش از حد غذاهای با درجه فرآوری بالا می‌تواند به درد عضلانی منجر شود

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از حد غذاهای با درجه فرآوری بالا می‌تواند سبب درد عضلانی شود. تحقیقات مختلف از تأثیرات مضر رژیم‌های غذایی با میزان بالای چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده بر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از حد غذاهای با درجه فرآوری بالا می‌تواند سبب درد عضلانی شود.

تحقیقات مختلف از تأثیرات مضر رژیم‌های غذایی با میزان بالای چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده بر بدن حکایت می‌کنند. به گفته محققان مصرف زیاد شکر و غذاهای فرآوری شده عوارض متعددی از جمله افزایش ریسک چاقی، دیابت، سرطان و حتی زوال عقل را در پی دارد. حال جدیدترین تحقیقی که در رابطه با غذاهای فرآوری شده انجام گرفته یکی دیگر از تأثیرات مخرب این قبیل غذاها را فاش می‌کند.

محققان دانشگاه Rovira i Virgili اسپانیا از موش‌های نر برای بررسی تأثیر احتمالی رژیم غذایی بسیار پرکالری، با درجه فرآوری بالا (Ultra Processed) و سرشار از شکر و چربی روی درد استفاده کردند. محققان موش‌ها را به دو گروه تقسیم کرده و به یک گروه غذاهای با شکر زیاد و به گروه دیگر غذهای با چربی بالا دادند.

محققان پس از شش هفته موش‌ها را بررسی کرده و متوجه شدند موش‌هایی که غذاهای پرشکر مصرف کرده دچار افزایش آدیپوسیت عضلانی (Intramuscular Adipocytes) یا سلول‌های چربی شده‌اند که در موش‌های گروه دیگر دیده نمی‌شد.

موش‌های هر دو گروه اما دچار افزایش انتقال عصبی-ماهیچه‌ای (Neuromuscular Transmission) شدند که تا هفته‌ها پس از پیروی آن‌ها از رژیم غذایی استاندارد دیده می‌شد. به گفته محققان افزایش انتقال عصبی-ماهیچه‌ای سبب درد عضلانی می‌شود.

موش‌ها پس از پیروی از رژیم غذایی استاندارد به وزن مناسب برگشتند ولی چندین هفته طول کشید تا انتقال عصبی-ماهیچه‌ای در آن‌ها به حالت عادی برگردد. چاقی که اغلب به دلیل مصرف بیش از حد شکر و غذاهای با درجه فرآوری بالا به وجود آید، به خاطر فشاری که بر بدن وارد می‌کند به درد ربط داده شده است. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که اضافه وزن تنها دلیل درد عضلانی نبوده و احتمالاً به فعل و انفعالاتی که به خاطر رژیم غذایی نامناسب درون بدن رخ می‌دهند نیز ربط دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alvandpakhsh.ir
    Alvandpakhsh.ir | ۲۴ آبان ۱۳۹۹

    جالبه

مطالب پیشنهادی