ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کدام محصولات آینده اپل با چیپ M1 از راه می‌رسند؟

اپل چند روز پیش از چیپ M1 رونمایی کرد و همچنین شاهد معرفی دستگاه‌های مجهز به آن بودیم، اما در آینده محصولات بیشتری با این پردازنده وارد بازار می‌شوند. اپل در کنفرانس WWDC 2020 اعلام ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

اپل چند روز پیش از چیپ M1 رونمایی کرد و همچنین شاهد معرفی دستگاه‌های مجهز به آن بودیم، اما در آینده محصولات بیشتری با این پردازنده وارد بازار می‌شوند.

اپل در کنفرانس WWDC 2020 اعلام کرده بود که در طی دو سال به صورت کامل از پردازنده‌های اینتل به سمت تراشه‌های مبتنی بر ARM مهاجرت می‌کند و در مراسم «One More Thing» شاهد رونمایی از مک بوک ایر، مک بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی جدید مجهز به چیپ M1 بودیم.

اپل در حال حاضر اعلام نکرده که کدام محصولات آینده خود را به این چیپ مجهز می‌کند، اما شایعات و گزارش‌های زیادی درباره آن‌ها منتشر شده است. انتظار می‌رود مک بوک پرو ۱۴ اینچی یکی از این دستگاه‌ها باشد.

طبق اعلام تحلیلگر محصولات اپل، مینگ چی کو این کمپانی در اواخر سه ماهه دوم یا اوایل سه ماهه سوم ۲۰۲۱ از مک بوک پرو ۱۴ اینچی با طراحی جدید و چیپ M1 رونمایی خواهد کرد. علاوه بر این محصول، نسل جدید مک بوک پرو ۱۶ اینچی هم احتمالا در همین بازه زمانی از راه می‌رسد و مانند برادر خود از نمایشگر مینی LED بهره می‌برد.

به احتمال زیاد اپل اواخر سال جاری میلادی یا در سه ماهه اول ۲۰۲۱ از آی‌مک ۲۴ اینچی با طراحی جدید و حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر به همراه چیپ M1 رونمایی می‌کند. محصول آخر، نسخه کوچکتر مک پرو خواهد بود که اگرچه از طراحی مشابه با نسل قبلی بهره می‌برد اما اندازه آن نصف خواهد شد. هنوز نمی‌دانیم این محصول جایگزین نسل کنونی خواهد شد یا به عنوان یک محصول جدید از راه می‌رسد.

چیپ M1 اپل از ۸ هسته پردازشی و حداکثر ۸ هسته گرافیکی بهره می‌برد و دارای موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است. این تراشه با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا کرده و دارای ۱۶ میلیارد ترانزیستور است. طبق اعلام اپل چیپ M1 تا ۳.۵ برابر عملکرد سریعتر سیستم، ۶ برابر عملکرد بهتر گرافیکی و ۱۵ برابر عملکرد بهتر در زمینه یادگیری ماشینی را در پی دارد و شارژدهی باتری را نیز حداکثر ۲ برابر افزایش می‌دهد.

چیپ M1

با وجود چنین مواردی، این چیپ با محدودیت‌هایی همراه است که شامل عدم پشتیبانی از GPU خارجی و رم بالاتر از ۱۶ گیگابایت می‌شود. علاوه بر این نمی‌توان واحد پردازشی مک‌های مجهز به M1 را ارتقا داد که همین دلایل باعث شده اپل به فروش مدل‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل ادامه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • milad
    milad | ۲۵ آبان ۱۳۹۹

    نکنه جالب اینه که ، قبلا ماکروسافت هم به سراغ پردازنده های آرم رفته بود ولی با شکست مواجه شد، ولی اپل وقتی ورود پیدا کرد نتیجه موفقیت امیزه، یعنی چه دانش و مدیریتی اپل داره که وقتی پا به صنعتی بزاره موفقیتش خیلی بالا؟؟ خیلی عجیب و جالبه برام

  • Ghost
    Ghost | ۲۵ آبان ۱۳۹۹

    20 ساعت ظرفیت باتری مک بوک عالیه !!!
    بی صبرانه منتظرم بیاد ولی حیف تا بیاد با این دلار ....

مطالب پیشنهادی