ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

با ثبت نام در «سرباز ماهر» و کسب امتیاز لازم، محل خدمت سربازی را خودتان تعیین کنید

مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی اعلام کرد که همه مردان بالای ۱۵ سال می‌توانند با ثبت نام در سامانه سرباز ماهر، تا زمان شروع به خدمت سربازی، مشغول جمع‌آوری امتیازهای لازم باشند ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی اعلام کرد که همه مردان بالای ۱۵ سال می‌توانند با ثبت نام در سامانه سرباز ماهر، تا زمان شروع به خدمت سربازی، مشغول جمع‌آوری امتیازهای لازم باشند تا  از امتیازهای خود استفاده کرده و اقدامات تشویقی متفاوتی به آنها اعطا شود؛ اقداماتی نظیر انتخاب شهر دوران خدمت و یا بخشش غیبت.

سالانه ۴۰۰ هزار سرباز به دوره خدمت اعزام می‌شوند و حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر هم مشمول معافیت می‌شوند. آنطور که آخرین آمارها می‌گویند ۱۵ تا ۲۰ درصد مشمولان اعزام به خدمت سربازی در اغلب اعزام‌ها غایب هستند. چند سالی‌ست که مسئولان رویکرد جدیدی در پیش گرفته‌ و بهبود خدمت سربازی در دستور کار خود قرار داده‌اند. به همین دلیل هم طرح «سرباز مهارت» با هدف استفاده بهینه از ظرفیت سربازان در حال اجرا شدن است تا افراد بعد از گذراندن خدمت سربازی با توانمندی بیشتری وارد بازار کار شوند.

در این طرح که با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور انجام می‌شود، افراد می‌توانند ۳ سال قبل از شروع سربازی شروع به مهارت آموزی و دریافت مدارک معتبر و مورد تائید سازمان نظام وظیفه کنند تا در زمان سربازی طبق مهارت‌‌هایشان برای محل و نحوه خدمت آنها تصمیم گیری شود. اگر شما هم قصد دارید از طرح سرباز مهارت بهره ببرید می‌توانید در سامانه سرباز ماهر ثبت‌نام کنید و با ارائه مدارک و گواهینامه‌های معتبری که از طریق همین سامانه و یا در گذشته دریافت کرده‌اید از امتیازات و مشوق‌های بدو ورود به خدمت بهره‌مند شوند.

«موسی کمالی» در گفتگویی که با تسنیم داشته این موضوع را تشریح کرده است: «افراد از سن ۱۵ سالگی می‌توانند در سایت سرباز ماهر ثبت‌نام کنند، این ثبت‌نام به دو دلیل صورت می‌گیرد، نخست اینکه در صورت داشتن مهارت، آن مهارت را در این سایت ثبت و درج کنند، دوم اینکه با توجه به مشاوره و اطلاعات موجود، مسیر مهارت‌آموزی آن‌ها مشخص شود. مشخصات افراد ثبت‌نام کرده پس از رسیدن به سن ۱۸ سال، در صورت ورود به دانشگاه در این سامانه باقی خواهند ماند، برخی از افراد ثبت‌نام کرده در سایت سرباز ماهر نیز پس از ورود به سن ۱۸ سالگی به ما اعلام می‌کنند که برگ اعزام به خدمت را دریافت کرده و در شرف ورود به خدمت هستند که ما امتیازات مهارت آن‌ها را ثبت و محاسبه می‌کنیم و در صورت کسب امتیاز لازم، از وی می‌پرسیم که به چه مشوقی قبل یا حین خدمت نیاز دارید؟»

پرسشی که کمالی درباره آن صحبت می‌کند نهایتا به استفاده از مشوق‌ها برای فرد مشمول خدمت سربازی منجر خواهد شد. در واقع افراد می‌توانند پس از دریافت مدارک و گواهینامه‌های معتبری که مشمول امتیاز در این سامانه می‌شوند و اظهار این گواهینامه‌ها در سامانه، از امتیازات مختلفی برخوردار شده و اگر حد امتیازها به عدد ۵۱ از ۱۰۰ رسید، فرد می‌تواند از مشوق‌ها استفاده نماید. کمالی در این باره نیز توضیحات بیشتری ارائه کرده است:

«به طور مثال این فرد می‌گوید که تمایل دارد سازمان محل خدمت خود اعم از ارتش، سپاه یا نیروی انتظامی را انتخاب کند یا اینکه می‌گوید تمایل دارد در شهر خود خدمت کند یا می‌گوید در حین خدمت تمایل به استفاده از درجه بالاتر یا مرخصی تشویقی دارد، کل مشوق‌ها ۳۴ عدد است که افراد مذکور از حدود ۲۲ مشوق حین و قبل از خدمت می‌توانند استفاده کنند و مابقی مشوق‌ها مربوط به بعد خدمت است. البته امکان دارد که فرد بگوید تمایل دارد از مشوق‌ها بعد از خدمت بهره ببرد بنابراین ورود به سامانه سرباز ماهر به این فرد کمک می‌کند، این سربازان توسط رصد شده و بعد از خدمت اسم آن‌ها در سامانه دیگری تحت عنوان "ماهرسان" ثبت می‌شود، سرباز دو سال پس از خدمت می‌توانند با کدملی به سامانه ماهرسان ورود پیدا کنند یا اینکه دیگر از سامانه ماهرسان استفاده نکنند.»

گفتنیست هر سرباز تنها قادر به استفاده یکی از مشوق‌های قبل و حین خدمت بوده و همچنین از یکی از مشوق‌های بعد خدمت نیز می‌توانند استفاده کنند. همچنین لازم به ذکر است مشمولان خدمت سربازی باید حداکثر یک ماه پیش از اعزام به خدمت در سایت ثبت‌نام کنند. از مشوق‌های پس از خدمت نیز پیگیری جهت اولویت استخدام در سازمان‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های غیر نظامی، اولویت در اعطای وام ازدواج، اشتغال‌زائی، مسکن و ... با حداقل سود بانکی و اولویت صدور پروانه کسب و اشتغال برای افراد دارای مهارت و کارت است، که در این سامانه ذکر شده‌است.

همچنین سامانه «ماهرسان» نیز برای مشوق‌های بعد از خدمت راه‌اندازی شده که افراد می‌توانند با مراجعه به آن، آینده شغلی خود را در کنار ستاد نیروهای مسلح بگذرانند و همچنین از مزایای بانکی مختلفی بهره‌مند شوند. کمالی درباره این سامانه جدید چنین توضیحی را ارائه داده است: «در حقیقت  این سامانه یک نوع بازار کار است چون مشاغل مورد نیاز و نیروی کار در این سامانه مشخص است و افراد میتوانند مشاغل مورد نیاز و همچنین نیروی ماهر خود را در آن بازار پیدا کنند.»

ثبت‌نام و ورود در سامانه سرباز ماهر بسیار ساده است و دیجیاتو پیش‌تر درباره نحوه ثبت‌نام در این سامانه مطلب مفصلی منتشر کرده که می‌توانید آن را در این لینک بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • linkin park
    linkin park | ۲۶ آبان ۱۳۹۹

    باز یه عده اومدن پلن چیدن...

  • hasan
    hasan | ۲۶ آبان ۱۳۹۹

    تازه مخشون شروع کرده به کار کردن

  • Reza12022
    Reza12022 | ۲۶ آبان ۱۳۹۹

    خوبه اگه نتیجه داشته باشه

    • Reza12022
      Reza12022 | ۲۶ آبان ۱۳۹۹

      نتیجه مثبت و جواب ده

مطالب پیشنهادی