ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید کیت جدیدی که هر نوع عامل بیماری‌زا را در مدت کوتاهی تشخیص می‌دهد

پزشکان قبل از اینکه قادر به درمان بیماران باشند، باید نوع بیماری آن‌ها را تشخیص دهند که این کار نیازمند آزمایش‌های مختلف است. حالا دانشمندان یک تست تشخیصی واحد را توسعه‌ داده‌اند که هرگونه پاتوژن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

پزشکان قبل از اینکه قادر به درمان بیماران باشند، باید نوع بیماری آن‌ها را تشخیص دهند که این کار نیازمند آزمایش‌های مختلف است. حالا دانشمندان یک تست تشخیصی واحد را توسعه‌ داده‌اند که هرگونه پاتوژن یا عامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کند.

اگر فردی به یک بیماری مبتلا شود و به پزشک مراجعه کند، احتمالا آزمایش‌های تشخیصی مختلفی برای او تجویز می‌شود که نه تنها هزینه بالایی از بیمار طلب می‌کند، بلکه به زمان زیادی برای تحلیل هرکدام از این آزمایش‌ها نیاز است. اگر نتیجه این آزمایش‌ها نشان‌دهنده نوع بیماری نباشد، بیمار باید دوباره آزمایش دهد.

اخیرا محققان در دانشگاه «کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو» موفق به توسعه تست پزشکی واحدی شده‌اند که می‌تواند هر نمونه‌ را برای شناسایی DNA پاتوژن‌های شناخته شده، مورد بررسی قرار دهد. نتیجه این آزمایش تنها در مدت زمان ۶ ساعت آماده می‌شود.

ما هم اکنون دارای تست‌هایی هستیم که نوع بیماری را با جستجوی ژنتیک ویروس یا باکتری درون نمونه‌ها تشخیص می‌دهد که برای مثال می‌توان به تست «RT-PCR» برای شناسایی ویروس کرونا اشاره کرد، اما تست جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا یک مزیت بزرگ دارد.

این تیم از پژوهشگران یک آزمایش تشخیصی را توسعه‌ داده‌اند که با توالی‌یابی تمام DNA موجود در نمونه شامل DNA انسان، ویروس، باکتری و قارچ با استفاده از تکنیکی به نام «توالی نسل بعدی متاژنومیک» (mNGS) کار خود را شروع می‌کند.

پس از این کار یک نرم افزار تمام DNA را جستجو می‌کند و توسط یک دیتابیس آن‌ها را با تمام پاتوژن‌های شناخته شده، مقایسه کرده و تطبیق می‌دهد. در نهایت این پاتوژن که باعث بیماری شده، شناخته می‌شود.

تست پزشکی

در این تست، پزشک با توجه به بیماری می‌تواند نوع نمونه موردنظر را تشخیص دهد. در این نمونه باید پاتوژن وجود داشته باشد، برای مثال در بیماری ذات‌الریه می‌توان از مایعات ریه استفاده کرد. در حقیقت می‌توان از هرگونه مایع بدن بدون روش خاصی برای تشخیص بیماری بهره برد.

پژوهش‌های گذشته استفاده از توالی‌یابی برای تشخیص ویروس از مایعات بدن را نشان داده بودند، بنابراین محققان در مقاله اخیر روی شناسایی DNA باکتری و قارچ تمرکز کردند. برای شروع کار آن‌ها ۱۸۰ نمونه مایع از ۱۶۰ بیمار را تحلیل کردند که البته در گذشته به وسیله تحلیل‌های مرسوم مورد بررسی قرار گرفته بودند.

محققان در کار خود از دو تکنولوژی متفاوت برای توالی‌یابی استفاده کردند. در نهایت تست جدید آن‌ها توانست در زمینه شناسایی باکتری و قارچ به ترتیب به دقت ۷۵ درصد و ۹۱ درصد روش‌های سنتی دست پیدا کند. علاوه بر این، تست جدید توانست از ۱۲ بیماری که نوع عفونت آن‌ها توسط تست‌های عادی شناسایی نشده بود، ۷ مورد آن‌ها را تشخیص دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی