ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع روشی جدید برای تسکین چشمگیر درد ناشی از آرتروز با امواج رادیویی

تزریق داروهای تسکین‌دهنده درد مفاصل یکی از اولین راه‌حل‌ها برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز محسوب می‌شود، اما این کاهش درد برای مدت زمان طولانی دوام نمی‌آورد. حالا دانشمندان برای رفع این مشکل به سراغ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

تزریق داروهای تسکین‌دهنده درد مفاصل یکی از اولین راه‌حل‌ها برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز محسوب می‌شود، اما این کاهش درد برای مدت زمان طولانی دوام نمی‌آورد. حالا دانشمندان برای رفع این مشکل به سراغ امواج رادیویی رفته‌اند.

در این تکنیک جدید، انرژی فرکانس رادیویی از طریق اعصاب حسی از بروز درد جلوگیری می‌کند و می‌تواند یک راه‌حل جایگزین برای رفع مشکل بیماران باشد. این روش در مطالعات اولیه توانسته تا حد چشمگیری برای مدت زمان طولانی درد بیماران را تسکین دهد.

داروهای از بین برنده درد مبتنی بر «اپیوئید» یکی از گزینه‌ها برای کاهش درد بیماران مبتلا به آرتروز محسوب می‌شود که روی بافت‌های انعطاف‌‌‌پذیر در بخش پایینی استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد که البته خطر اعتیاد به آن‌ها نیز وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل دانشمندان به سراغ داروهای جایگزین رفته‌اند، اما آن‌ها نیز محدودیت‌های مخصوص به خود را دارند و پس از مدتی بدن بیمار کمتر به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

آرتروز

دکتر «فلکیس ام. گونزالس» از دانشکده پزشکی «Emory» به همراه تیم خود روی روش دیگری کار کرده‌اند که با نام «قطع درد با فرکانس رادیویی خنک شده» شناخته می‌شود. این روش برای تسکین درد شامل ورود سوزن به مفصل آسیب دیده برای انتقال انرژی فرکانس رادیویی درجه پایین می‌شود که اعصاب حسی را بی‌حس می‌کند.

این رویکرد باعث کاهش سرعت انتقال سیگنال‌های درد به مغز می‌شود و سال گذشته میلادی گونزالس به همراه تیم خود یک تحقیق دیگر با تکنیک مشابهی برای تسکین درد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو انجام دادند. حالا دانشمندان روی آرتروز شانه و مفصل لگن تمرکز کرده‌اند و ۲۳ بیمار که به تزریق استروئید پاسخ نداده بودند را مورد درمان قرار دادند.

این بیماران درمان جدید را تجربه کردند و سه ماه پس از آن، در زمینه‌های مختلف مربوط به میزان درد و همچنین عملکرد مفصل مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد میزان درد به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و همچنین عملکرد آن‌ها افزایش داشته است.

طبق اعلام گونزالس، میزان درد شانه این افراد تا ۸۵ درصد کاهش داشته و عملکرد آن‌ها نیز ۷۴ درصد افزایش پیدا کرده. در زمینه آرتروز لگن نیز تا ۷۰ درصد درد کمتر شده و عملکرد نیز تقریبا ۶۶ درصد افزایش داشته است.

این روش درمانی می‌تواند در آینده برای بیمارانی که بدن آن‌ها به داروهای تسکین درد واکنش نشان نمی‌دهد و همچنین علاقه‌ای به جراحی ندارند، مفید واقع شود، هرچند برای استفاده عمومی از آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی