ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مرکز ملی فضای مجازی مخالف معرفی و تبلیغ اینستاگرام در صداوسیما است

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با ذکر این نکته که این نهاد با تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام در تلویزیون مخالفت دارد خبر از ارسال ابلاغیه‌ای در این رابطه به صدا و سیما داد و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با ذکر این نکته که این نهاد با تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام در تلویزیون مخالفت دارد خبر از ارسال ابلاغیه‌ای در این رابطه به صدا و سیما داد و گفت که پیام‌رسان‌های خارجی نباید در صدا و سیما معرفی شوند.

«امیر خوراکیان» در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن ابراز این مساله که صدا و سیمای ملی کشورمان در حوزه حضور پیام‌رسان‌های بومی در رسانه ملی ضعف دارد و آنها پیگیر این موضوع هستند، گفت که رسانه ملی باید به این نکات بیشتر دقت کند: «سازمان صدا و سیما مطابق با بند مصوب سند حمایت از پیام رسان های داخلی، در این جهت مسئولیت دارد و ما در تلاش هستیم که سازوکار دقیق و روشنی برای پیام رسان های بومی تعیین شود تا هم بتوانند با یک شرایط مطلوب مستقیماً خودشان را در رسانه ملی تبلیغ کنند و هم در برنامه‌ها، کارها و فعالیت‌هایی که رسانه ملی قصد دارد بینندگان را به یک شبکه در فضای مجازی ارجاع دهد، از ظرفیت پیام رسان های داخلی استفاده کند.»

خوراکیان با انتقاد نسبت به روند برخی برنامه‌های صدا و سیما که در آن کاربران را به اینستاگرام هدایت می‌کند تاکید داشت ابلاغیه‌ای به این سازمان ارسال شده و مرکز ملی فضای مجازی پیگیر این موضوع است: «به شدت دنبال این هستیم که هم پیام رسان‌های خارجی در برنامه‌های رسانه ملی معرفی نشوند و هم ظرفیت برای استفاده پیام رسان های بومی از این فضا، فراهم شود.»

او با ذکر این نکته که صدا و سیما می‌تواند از تبلیغات پیام‌رسان‌های داخلی برای خودش درآمدزایی کند و در این راه مشارکت مالی رقم بزند گفت که معرفی مدل‌های خارجی این شبکه‌های اجتماعی هیچ‌گونه درآمدزایی خاصی برای صدا و سیما نخواهد داشت. معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت:

«ما این موضوع را به صورت مکتوب به صدا و سیما ابلاغ کرده و اعلام کردیم که با تبلیغ اینستاگرام به این شکل مخالف هستیم. در این راستا عنوان شد که پیشنهاد و توصیه ما این است که مبتنی بر سند پیام رسان های اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، زمینه برای تبلیغ پیام رسان های داخلی در رسانه ملی فراهم شود. امیدواریم این اتفاق بیافتد.»

پیش از این وزارت ارتباطات نیز اعلام کرده بود صدا و سیما در مقوله‌ای چون «عدم به کارگیری و تبلیغ پیام‌رسان‌های خارجی در برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب» عملکرد مطلوبی از خود نشان نداده و در زمینه ترویج استفاده از پیام رسان‌های ایرانی نیز ضعیف عمل کرده است.

گفتنیست چندی پیش «رسول جلیلی» عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نسبت به تبلیغات رایگان اینستاگرام در صدا و سیما انتقادات تندی کرده بود و به خبرگزاری مهر گفته بود که اگر صدا و سیما با اینستاگرام قراردادی دارد، بهتر است آن را بیان کند: «اگر صدا و سیما با این شبکه اجتماعی خارجی قراردادی دارد، باید آن را رسما اعلام کند و این دفاع را داشته باشد که از اینستاگرام بابت تبلیغات هزینه دریافت می کنم و چنانچه شبکه های داخلی نیز هزینه پرداخت کنند آن ها را نیز تبلیغ می کنم. چرا که هم اکنون اگر شبکه های اجتماعی داخلی بخواهند که صدا و سیما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آنها را تبلیغ کند، قاعدتا باید در قالب قرارداد، هزینه پرداخت کنند. اما در مورد اینستاگرام به نظر نمی رسد که قراردادی منعقد شده باشد.»

همچنین چندی پیش «محمدحسن انتظاری» دیگر عضو حقیقی شورای عالی مجازی نیز در گفتگو با مهر با انتقاد از روند معرفی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی در برنامه‌های صدا و سیمای ملی اذعان داشته بود که «این انتظار از دوستان رسانه ملی می رود که عرق ملی داشته باشند و به تقویت پیام رسان های بومی بپردازند. حداقل توقع این است که در زمان پخش برنامه های تلویزیونی، آدرس صفحات پیام رسان های بومی را به جای اینستاگرام، به مردم تبلیغ کنند.»

در سال ۹۶ مصوبه‌ای توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و در آن به نقش سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های مختلف دولتی و حاکمیتی برای حمایت از پیام‌رسان‌ها اشاره شده است. در این مصوبه سازمان صدا و سیما موظف شد که به منظور ترویج و آموزش کاربری همگانی پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ارتقاء آگاهی و مهارت مردم در بهره‌برداری از ظرفیت ها و مقابله با مخاطرات آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی کاربران، اقدام به تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مناسب کند.

حمایت و بسترسازی برای افزایش تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و تسهیل دسترسی کاربران به پیام رسان های بومی در این مصوبه در حالی برعهده سازمان صدا و سیما قرار داده شده که به‌نظر می‌رسد کمترین تلاش در رابطه با تبلغ پیام‌رسان‌های بومی از سوی این نهاد صورت می‌گیرد و از آنسو بیشترین انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف سایر نهادها در قبال پیام‌رسان‌های بومی نیز از تریبون‌های مختلف برنامه‌های صدا و سیما پخش می‌شود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    مگه کسی صداو.. نگاه می کنه ؟؟؟

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    مگه کسی هم صداسیما نگاه می کنه ؟؟؟؟؟

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    دقیقآ چون واسشون درآمد زایی نداره نباید تبلیغ کنن، اگ درآمد زایی داشت که تاج سرشون بود ? ? ?

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۷ آبان ۱۳۹۹

    ما مخالف تبلیغ صدا و سیما در اینستاگرام هستیم
    ضمنا از اون اخباری بود که اصلا نیازی به نوشتن زیرش نبود صدا و سیما فقط فوتبالش رو نگاه میکنیم بقیش باشه واسه بیت اون بنده بخدا بخش کنن

  • herogame
    herogame | ۲۷ آبان ۱۳۹۹

    تکنولوژی اونقدر پیشرفت کرده که الان کسی به صدا و سینما اونم به این شکل! دیگه نیازی نداره و در واقع این صدا و سیما هست که به شبکه های مثل اینیستاگرام نیازمند شده. ?

    • ozone
      ozone | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

      واقعا صدا و سیما بیشتر به شبکه های اجتماعی تا شبکه های اجتماعی به صدا و سیما.‌ برای گرفتن نظرات مردم یا راهی برای جذب مخاطب بیشتر و ارائه محتوا ‌

مطالب پیشنهادی