ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پرتاب ناموفق راکت شرکت آریان‌اسپیس و نابودی محموله آن

راکتی متعلق به شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس (Arianespace) دقایقی پس از پرتاب دچار نقص فنی شد و محموله آن شامل دو ماهواره متعلق به فرانسه و اسپانیا نابود شد. راکت چهار مرحله‌ای وگا (Vega) که به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

راکتی متعلق به شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس (Arianespace) دقایقی پس از پرتاب دچار نقص فنی شد و محموله آن شامل دو ماهواره متعلق به فرانسه و اسپانیا نابود شد.

راکت چهار مرحله‌ای وگا (Vega) که به طور مشترک توسط فرانسه و اسپانیا ساخته شده، ساعت ۰۵:۲۲ صبح امروز به وقت ایران از پایگاه فضایی گویان در فرانسه به فضا پرتاب شد. این راکت قرار بود دو ماهواره را به مدار حمل کند، ولی تقریباً ۸ دقیقه پس از پرتاب به علتی که هنوز مشخص نشده از مسیر خارج شد.

آریان‌اسپیس دقایقی بعد شکست مأموریت و نابودی راکت و محموله آن را تأیید کرد. علت سقوط این راکت هنوز مشخص نشده، اما به گفته آریان‌اسپیس مشکل مدت کوتاهی پس از روشن شدن مرحله بالایی راکت رخ داده و سبب خارج شدن آن از مسیر اصلی شده است.

نمایی از دماغه راکت وگا و ماهواره‌های SEOSAT-Ingenio و French TARANIS

راکت مورد بحث قرار بود دو ماهواره متعلق به فرانسه و اسپانیا را به مدار حمل کند. ماهواره اول متعلق به اسپانیا بود و SEOSAT-Ingenio نام داشت و آژانس فضایی اروپا می‌خواست به کمک آن زمین را با جزئیات بیشتر مطالعه کند. ماهواره دوم French TARANIS نام داشت و متعلق به مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه (CNES) بود و مأموریت داشت درخشش‌های نور مرئی از جمله درخشش‌های اشعه گاما در جو زمین را به مدت ۴ سال مطالعه کند.

«Stéphane Israël»، مدیرعامل آریان‌اسپیس پس از این حادثه از اسپانیا و فرانسه معذرت خواست. این دومین پرتاب ناموفق این شرکت در دو سال گذشته به شمار می‌رود. تابستان سال قبل پرتاب راکت وگا به خاطر نقص در موتور با شکست مواجه شد. آنطور که در گزارش آمده این حادثه احتمالا به خاطر عدم تولید نیروی پیشران کافی مرحله بالایی برای نگه داشتن راکت در مسیر اصلی رخ داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی