ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

7 راهکار کاربردی برای بهبود فن بیان و مهارت‌های کلامی

قدرت بیان و مهارت‌های کلامی یکی از توانمندی‌هایی است که در بخش‌های مختلف زندگی از جمله کسب و کار به آن نیاز داریم. در مراودات کاری باید بتوانیم درست، تاثیرگذار و با اعتماد به نفس ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

قدرت بیان و مهارت‌های کلامی یکی از توانمندی‌هایی است که در بخش‌های مختلف زندگی از جمله کسب و کار به آن نیاز داریم. در مراودات کاری باید بتوانیم درست، تاثیرگذار و با اعتماد به نفس صحبت کنیم. در این مقاله تمرین‌هایی ساده ولی کاربردی برای بهبود قدرت بیان ارائه شده است.

در محیط کار ممکن است با افراد مختلفی در ارتباط باشیم. گاهی اوقات پیش می‌آید جلسه کاری مهمی داریم که می‌تواند برای کسب و کار ما سرنوشت ساز باشد. گاهی یک مذاکره قوی درهای جدیدی را برای ما باز می‌کند و می‌تواند مشتریان بیشتری برای ما ایجاد کند و برعکس اگر نتوانیم مذاکره درستی داشته باشیم ممکن است فرصت‌ها را از دست بدهیم.

ممکن است ایده‌های بسیار بزرگی برای کسب و کار خود داشته باشید، حتی ممکن است برنامه‌های خیلی خوبی نیز تهیه کرده باشید؛ اما اگر نتوانید طرح‌ها و برنامه‌های خود را به صورتی جذاب، موثر و درست در جلسات کاری مطرح کنید، میدان را از دست می‌دهید.

گاهی بسیار دیده‌ایم که افرادی با توانمندی‌های کاری کمتر ولی با قدرت بیان بهتر به موفقیت‌های بیشتری در شغل خود دست پیدا کرده‌اند. در نتیجه مهارت‌های کلامی و قدرت بیان در تغییر وضعیت کاری بسیار مهم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اگر می‌خواهید در شغل خود به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنید، باید مهارت‌های کلامی، قدرت بیان و سخنوری را ارتقا بدهید و در هر سطحی که هستید به بهبود آن فکر کنید. در این مقاله هفت تمرین کاربردی و مفید که به بهبود قدرت سخنوری کمک می‌کند، اشاره شده است.

  1. ایده خودتان را برای کودکان توضیح دهید

اگر بتوانید ایده خودتان را به شکلی ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح بدهید، گام بزرگی برداشته‌اید. وقتی می‌خواهیم موضوعی را به کودکان آموزش بدهیم باید از اصطلاحات ساده‌تر و قابل فهم‌تری استفاده کنیم.

این تمرین به شما کمک می‌کند تا ایده‌ و طرح‌های خود را به ساده‌ترین و قابل فهم ترین شکل ممکن مطرح کنید. برخی افراد دارای ایده، آنقدر پیچیده و مبهم صحبت می‌کنند که کسی متوجه طرح‌های آنها نمی‌شود. وقتی ایده و طرح خودتان را برای کودکان توضیح می‌دهید، مجبور هستید از عبارت‌های ساده، کوتاه، مفید و مختصر استفاده کنید.

  1. دیالوگ‌های کوتاه را تمرین کنید

برای آنکه بتوانید در جلسات و دیالوگ‌های طولانی‌ به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید، ابتدا دیالوگ‌های کوتاه را تمرین کنید. باز کردن سر صحبت با غریبه‌ها گاهی برای برخی افراد کار دشواری است.

سعی کنید هر روز با فرد غریبه‌ای دیالوگی کوتاه داشته باشید. این کار در تقویت مهارت سخنوری بسیار موثر است. وقتی با غریبه‌ای برخورد می‌کنید، سعی کنید دیالوگ‌ کوتاهی در مورد آب و هوا یا موضوعات معمولی دیگر داشته باشید. تمرین روزانه دیالوگ‌های کوتاه در موضوعات مختلف، می‌تواند مهارت‌های کلامی شما را تقویت کند.

  1. نکات اصلی صحبت‌تان را یادداشت کنید

نوشتن به ذهن کمک می‌کند تا در حین صحبت کردن با انسجام بیشتری بتوانید بحث را جلو ببرید. قبل از صحبت کردن در مورد هر موضوعی در جلسات کاری، حتما نکاتی که قصد مطرح کردن آن را دارید، یادداشت کنید.

این کار به شما کمک می‌کند، نکته‌ای را فراموش نکنید و در عین حال مانع صحبت کردن در مورد مسایل غیرضروری در جلسات کاری می‌شود.

  1. به ژست‌ها و زبان بدن اهمیت بدهید

شاید ژست شما حین صحبت کردن خیلی موضوع با اهمیتی نباشد، ولی می‌تواند تاثیرگذار باشد. فردی که حین صحبت کردن صاف و محکم می‌ایستد، شانه‌ها را به عقب می‌دهد و دست‌های خودش را در جیب نمی‌گذارد، قطعا با فردی که حین صحبت کردن قوز می‌کند و دستش در جیبش است تاثیر متفاوتی روی طرف مقابل می‌گذارند.

حین صحبت کردن با طرف مقابل تماس چشمی برقرار کنید. نفس عمیق بکشید و با اعتماد به نفس صحبت کنید.

  1. در نحوه صحبت کردن خود تغییراتی ایجاد کنید

شما ربات نیستید. پس قرار نیست همیشه در جلسات کاری از یک سری واژه‌های مشخص و تکرار شونده استفاده کنید. از کلمات مختلف در حین صحبت استفاده کنید.

سعی کنید رفتار شما و کلامتان تکراری نباشد. می‌توانید قبل از جلسه به تغییراتی در روش صحبت کردن و متن‌هایی که می ‌خواهید در مورد آن صحبت کنید، فکر کرده و تمرین کنید. باید برخوردی طبیعی و در عین حال غیر تکراری داشته باشید.

  1. سرعت بیان مناسب خود را پیدا کنید

افراد مختلف با سرعت‌های مختلفی صحبت می‌کنند. گاهی در برخی بحث‌ها باید سریع‌تر موضوعات منتقل شود و گاهی نیز لازم است کلمات با دقت ادا شوند.

باید با تمرین، سرعت مناسب ادای کلمات را در مورد خودتان و موضوعی که در مورد آن بحث می‌کنید، به دست آورید. رسیدن به سرعت مناسب در بیان، با تمرین به دست خواهد آمد.

  1. نحوه صحبت کردن خودتان را ضبط و بازنگری کنید

یکی از تمرین‌های خوبی که به شما کمک می‌کند بتوانید در جلسات کاری بهتر و موثرتر صحبت کنید، این است که از نحوه صحبت کردن خودتان فیلم یا صدا ضبط کنید. با گوش دادن مجدد به صدای ضبط شده می‌توانید مشکلات صحبت کردن خودتان را مشخص کنید.

اگر حین صحبت کردن زیاد مکث می‌کنید، اگر پیچیده و غیر قابل فهم صحبت می‌کنید یا اگر نمی‌توانید منظور خودتان را به بقیه منتقل کنید، همه این موارد در صدا و ویدیوهای ضبط شده قابل بررسی است.

این تمرینات را به صورت منظم انجام بدهید. در هر سطحی از سخنوری که قرار دارید، می‌توانید با کمک این تمرین‌ها به بهبود توانمندی‌های صحبت کردن خود کمک کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • -mohsencc
    -mohsencc | ۲۷ آبان ۱۳۹۹

    فکر نون باشید واسه مردوم خربزه آبه

مطالب پیشنهادی