ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: احتمالا مهر ۱۴۰۰ زمان واکسیناسیون کرونا در ایران است

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا، با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته تاکید کرد اگر بخواهند قول واکسیناسیون جمعی را به مردم ایران بدهند، احتمالا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا، با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته تاکید کرد اگر بخواهند قول واکسیناسیون جمعی را به مردم ایران بدهند، احتمالا زمان این اقدام در مهر ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

«مصطفی قانعی» با اشاره به اینکه تمام واکسن‌های ایرانی در مرحله قبل از آزمایش بالینی قرار دارند، گفت که تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است: «امید می‌رود حداقل چهار واکسن تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ فاز سوم انسانی را آغاز کنند.»

به گفته قانعی اگر فاز سوم انسانی واکسن‌ها در ایران از اردیبهشت ماه آغاز شود، جامعه پزشکی و دانشمندان ایرانی تا سه ماه بعد نیز درگیر آن خواهند بود: «بنابراین ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم کشورمان بدهیم احتمالا مهر ماه سال ۱۴۰۰ است.» دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا، تاکید کرده واکسن‌هایی که در ایران تولید می‌شوند همان‌هایی است که در چین، هند، آمریکا و کشورهای دیگر تولید می‌شود و متفاوت از آنها نیست.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا همچنین درباره نحوه فراخوان و جذب داوطلب برای کارآزمایی بالینی انسانی واکسن، تاکید کرد که هنوز مجوزی برای مطالعه انسانی صادر نشده است بنابراین برای فراخوان داوطلبان نیز حرکتی انجام نشده است. قانعی گفته که هر شرکتی پروژه خود را به سازمان غذا و دارو تحویل می‌دهد، استانداردی وجود دارد که در فاز اول تعدادی انسان، در فاز دوم تعداد بیشتر و در فاز سوم تعداد انسان خیلی بیشتری مورد مطالعه قرار می‌گیرند. هر مرحله نیازمند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است که هنوز مجوز مرحله اول انسانی هم برای هیچ یک از واکسن‌ها صادر نشده است.

شایان ذکر است قبلا سعید نمکی، وزیر بهداشت، دو هفته قبل اعلام کرده بود که تحقیقات سه گروه از ۱۲ گروهی که روی تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کردند را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم و تحقیقات دو گروه روی مدل‌های حیوانی تمام شده و از هفته‌های آینده بر روی مدل‌های انسانی آغاز می‌شود.

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که پس از اعلام دو شرکت داروسازی فایزر و همچنین شرکت داروسازی مدرنا درباره دستیابی به دو واکسن با میزان ایمنی ۹۰ تا ۹۴/۵ درصد، بسیاری از کشورها خود را برای اجرای واکسیناسیون در ماه‌های آینده آماده می‌کنند. البته ناگفته نماند سازنده یکی از این واکسن‌ها تاکید کرده که جهان در زمستان سال ۲۰۲۲ وارد دنیایی بدون ویروس کرونا خواهد شد چرا که تابستان باعث کاهش نرخ ابتلا به کرونا خواهد شد. او در مصاحبه‌ای خبری گفته که  «باید به نرخ بالای تزریق واکسن تا پیش از پاییز و زمستان آینده دست پیدا کنیم تا زندگی در زمستان سال آینده به روال عادی بازگردد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    حرف نزنی نمیگن لالی

  • Tesla
    Tesla | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    به واکسن ایرانی دلخوش نباشید
    این تلاش ها برای تولید واکسن فقط برای اینه که بگن ماهم هستیم و زمین رو خالی نکردیم. همین

  • ozone
    ozone | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    با این حساب، همه مردم ایران بالاخره کرونا میگیرند.

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

    البته اگه به بهونه واکسن،ویروسی مرگبار رو وارد بدن مردم مستضعف و متوسط تزریق نکنن...

مطالب پیشنهادی