ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فایرفاکس 83 با سرعت و امنیت بالاتر منتشر شد

موزیلا از انتشار آخرین نسخه «فایرفاکس 83» برای کاربران سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس خبر داد. یکی از ویژگی‌های برجسته امنیتی این نسخه حالت «HTTPS-Only» است. سرعت عملکرد نسخه جدید نیز نسبت به نسخه ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

موزیلا از انتشار آخرین نسخه «فایرفاکس 83» برای کاربران سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس خبر داد. یکی از ویژگی‌های برجسته امنیتی این نسخه حالت «HTTPS-Only» است. سرعت عملکرد نسخه جدید نیز نسبت به نسخه قبل بهبود یافته است.

براساس اعلام موزیلا، فایرفاکس حدود 225 میلیون کاربر فعال دارد و همین موضوع، آن را به بستری اصلی برای توسعه دهندگان وب تبدیل کرده است.

با کمک ویژگی جدید امنیتی «HTTPS-Only Mode»، تمامی وب‌سایت‌ها از طریق HTTPS بارگذاری می‌شوند. در واقع ویژگی جدید سعی می‌کند نسخه HTTPS سایت را بارگذاری کند. اگر نتواند نسخه مربوطه را بارگذاری کند؛ برای اتصال به وب‌سایت از کاربر سوال می‌کند و هشدار می‌دهد که در حال اتصال به وب‌سایتی با پروتکل‌ قدیمی و ناامن HTTP است.

این ویژگی جدید به صورت پیش فرض، غیرفعال است. کاربران می‌توانند با مراجعه به قسمت Firefox Options و سپس مراجعه به بخش Privacy & Security، تنظیمات حالت HTTPS-Only را فعال کنند.

علاوه بر حالت HTTPS-Only، فایرفاکس 83 عملکرد بهبودیافته‌تری نسبت به نسخه قبلی دارد. فایرفاکس ادعا می‌کند که فایرفاکس 83 با 15 درصد بهبود بارگذاری صفحات، 12 درصد بهبود پاسخگویی صفحات و 8 درصد کاهش استفاده از حافظه، بهبود یافته است.

HTTPS نسخه امن‌تری نسبت به پروتکل HTTP است. اتصال امن از به سرقت رفتن داده‌های حساس مانند شماره کارت اعتباری، رمز عبور و سایر اطلاعات جلوگیری می‌کند. در حالیکه اکثر وب‌سایت‌ها از HTTPS پشتیبانی می‌کنند، بسیاری دیگر از پروتکل‌های قدیمی و ناامن HTTP استفاده می‌کنند.

موزیلا در تلاش است تا کاربران فایرفاکس را تشویق کند تا همیشه از پروتکل HTTPS استفاده کنند. حالت HTTPS-Only این اطمینان را می‌دهد که فایرفاکس بدون اجازه کاربر، هیچ‌گونه ارتباط ناامنی را برقرار نکند.

فایرفاکس 83 کماکان از فلش پلیر پشتیبانی می‌کند؛ اما زمانی که فایرفاکس 85 در تاریخ 23 دی‌ماه یعنی 55 روز دیگر از راه برسد، ادوب فلش پلیر کاملا غیر فعال خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی