رسم عجیب مردم بولیوی؛ تزئین جمجمه مردگان برای کسب شانس و سلامتی

رسم عجیب مردم بولیوی؛ تزئین جمجمه مردگان برای کسب شانس و سلامتی

مردم بولیوی این هفته «روز جمجمه ها» را جشن گرفتند، سنتی جالب که ریشه در باورهای بومیان باستان این سرزمین دارد و هدف از آن این است که با گرامی داشتن مردگان برای خود خوش شانسی آورند و از بلایا و خطرات در امان بمانند.

این جمجمه ها تزئین و در گورستان عمومی یکی از شهرهای بولیوی به نمایش درمی آیند.

بعضی از این مجسمه ها را با عینک آفتابی و سیگار و همینطور گل های رنگارنگ و کلاه تزئین می کنند.

در این روز جشن بزرگی برپا می شود و مردم در آن به رقص با موسیقی، خوردن نوشیدنی و آبنبات می پردازند.

مراسم بزرگداشت جمجمه ها، که بیشتر سال را در خانه ها نگهداری می شوند، تصور می شود ریشه در سنت مردم اورو چیپایا داشته باشد، سنتی که در آن جسد عزیزان خود را در سالگرد مرگ شان از قبر بیرون می کشند.

امسال این مراسم مصادف شد با روز تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی، لوییس آرک، که نقطه ی اوج سال پرتلاطمی بود که بر این کشور گذشته است. بولیوی در یک سال گذشته دستخوش آشوب های سیاسی و همه گیری کرونا اوقات سختی را پشت سر گذاشته است.

یکی از شرکت کنندگان مراسم جمجمه ها می گوید: «خودمان یا پارساها به اینجا می آییم تا از جمجه ها چیزهایی که می خواهیم را طلب کنیم، به خصوص سلامتی و سعادت خانواده مان را.»

او همچنین می گوید جمجه ها کمک کرده اند مردم به چیزهایی که می خواهند برسند: «سال ۲۰۱۴ یک نفر به جمجمه ها گفت که دلش می خواهد نماینده مجلس شود و جمجمه ها هم آرزویش را برآورده کردند و او برای نمایندگی مجلس انتخاب شد.»

اما این روزها ترس از ویروس کرونا تمام این کشور را فراگرفته است. مقامات بولیوی از ابتلای بیش از ۱۴۲ هزار نفر و مرگ ۸،۷۰۰ تن بر اثر بیماری کووید-۱۹ در این کشور خبر داده اند.

امسال شهردار شهری که این مراسم در گورستان آن برگزار می شود از مردم خواست این سنت را در خانه های خود به جای آورند.

شهرداری این شهر اعلام کرد: «از مردمی که جمجمه ها را به گورستان می آوردند می خواهیم این بار این کار را انجام ندهند و و آن ها را در خانه های خود نگه دارند.»

در رسانه های محلی اعلام شد این مراسم در گورستان عمومی این شهر به دلیل تعطیلی بخش قبرستان برگزار نمی شود.

سنت های اقوام آیمارا، کوئه چوآ و دیگر اقوام در بولیوی به قوت گذشته ی خود باقی است. این کشور که در قلب آمریکای جنوبی واقع شده عمده ی جمعیت آن را بومیان این سرزمین تشکیل می دهند.

حزب سوسیالیست لوییس ارک، رئیس جمهور جدید بولیوی، نزدیک به ۱۴ سال تحت حکومت اوو مورالس، رهبر بومی این کشور، در قدرت بود تا سال گذشته که او به دلیل اعتراضات از قدرت برکنار شد، اعتراضاتی که از گذشته ارتباط تنگاتنگی با گروه ها و جنبش های بومیان این کشور داشته اند.

یکی از پارساهای شرکت کننده در مراسم گرامیداشت جمجمه ها می گوید: «ما برای دیدن جمجمه ها آمده ایم، هر سال می آییم، پارساها زیادند. این ها فرشتگان ما هستند، از ما مراقبت می کنند، راهنمایی مان می کنند، به ما کمک می کنند، از ما محافظت می کنند و از بلا دورمان نگه می دارند. واضح است که اول خدا است و بعد هم ارواح مان.»

بیشتر بخوانید:

رسم عجیب اندونزیایی ها؛ تجدید دیدار سالانه و معاشرت با مردگان

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود