ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا مدرنا
علمی

۵ نکته‌ای که باید درباره واکسن کرونا مدرنا بدانید

چند روز پیش مدرنا از اثربخشی بالای واکسن کرونا خود خبر داد و در مطلبی شما را با این غول بیوتکنولوژی آشنا کردیم. حالا چندین نکته درباره واکسن کرونا مدرنا بیان می‌کنیم. کرونا بزرگترین بحرانی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷

چند روز پیش مدرنا از اثربخشی بالای واکسن کرونا خود خبر داد و در مطلبی شما را با این غول بیوتکنولوژی آشنا کردیم. حالا چندین نکته درباره واکسن کرونا مدرنا بیان می‌کنیم.

کرونا بزرگترین بحرانی کنونی بشر است و روزانه‌ شمار بالایی به آن مبتلا می‌شوند یا جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. کمپانی‌های زیادی در حال توسعه واکسن این ویروس کشنده هستند و اخیرا نتایج اولیه فاز سوم آزمایش بالینی آن‌ها منتشر شده. علاوه بر فایزر که از اثربخشی ۹۰ درصدی واکسن خود خبر داده، مدرنا نیز به اثربخشی ۹۴.۵ درصد واکسن خود اشاره کرده است.

درباره واکسن کرونا مدرنا اطلاعات زیادی وجود دارد و در ادامه ۵ نکته درباره این واکسن بیان می‌کنیم.

واکسن کرونا مدرنا راه طولانی در پیش دارد

واکسن کرونا این شرکت اثربخشی بالایی در فاز سوم آزمایش‌های بالینی داشته و واکسن‌های کمی می‌توانند به چنین اثربخشی دست پیدا کنند که از قرار داشتن آن در مسیر درست حکایت دارد. با این حال باید گفت که این اثربخشی پس از بررسی ۹۵ شرکت‌کننده از ۳۰ هزار داوطلب بدست آمده است.

با توجه به این موضوع، پس از اعلام نتایج فاز سوم آزمایش بالینی افراد بیشتر، میزان اثربخشی احتمالا تغییر می‌کند، بنابراین واکسن مدرنا راه طولانی در پیش دارد و باید امیدوار باشیم که همه چیز طبق برنامه پیش برود.

واکسن کرونا مدرنا

افراد باید دو دوز واکسن دریافت کنند

مانند واکسن کرونا فایزر، افراد باید دو دوز از واکسن مدرنا هم دریافت کنند. ابتدا یک دوز واکسن به افراد تزریق می‌شود و سپس چندین هفته بعد، دومین دوز را دریافت خواهند کرد.

ایمنی آن باید ثابت شود

حتی اگر اثربخشی ۹۴.۵ درصدی واکسن کرونا مدرنا حفظ شود، باز هم یک نگرانی بزرگ درباره ایمنی آن وجود دارد. اگر یک واکسن از ابتلای افراد به بیماری جلوگیری کند اما عوارض جانبی شدیدی داشته باشد و برای مثال باعث ابتلا به سرطان شود، واکسن مناسبی محسوب نمی‌شود.

واکسن مدرنا در زمینه ایمنی تا به امروز عملکرد مناسبی از خود نشان داده و عوارض جانبی خاصی نداشته، با این حال سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) می‌خواهد حداقل نیمی از ۳۰ هزار داوطلب برای مدت دو ماه برای بررسی عوارض جانبی تحت نظر قرار بگیرند. مدرنا اواخر ماه جاری میلادی به چنین هدفی دست پیدا می‌کند.

واکسن کرونا مدرنا به دمای معقولی نیاز دارد

یکی از مزایای بزرگ واکسن کرونا مدرنا، عدم نیاز به نگهداری در فریزرهای فوق سرد است که به توزیع آن کمک می‌کند. در حالی که واکسن کرونا فایزر به دمای منفی ۷۰ درجه سلسیوس برای نگهداری نیاز دارد، این دما برای محصول مدرنا به منفی ۲۰ درجه سلسیوس می‌رسد.

علاوه بر این موضوع، واکسن کرونا مدرنا پس از اینکه در اختیار مراکز توزیع قرار می‌گیرد، می‌تواند ذوب شود و حداکثر ۳۰ روز در یخچال با دمای ۲ تا ۸ نگهداری شود.

واکسن کرونا مدرنا

اولین دوزها اواخر ۲۰۲۰ از راه می‌رسند

اگر تا اواخر ماه جاری میلادی واکسن مدرنا اثربخشی بالای خود را حفظ کند و همچنین از نظر ایمنی با مشکلی مواجه نشود، FDA برای آن مجوز استفاده اضطراری صادر خواهد کرد. تا پایان امسال باید منتظر عرضه ۲۰ میلیون دوز از این واکسن در آمریکا باشیم. از آنجایی که هر فرد باید دو دوز از آن را دریافت کند، این میزان مناسب ۱۰ میلیون نفر خواهد بود که البته اکثر آن‌ها به کادر درمان اختصاص خواهد یافت.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که اگر واکسن کرونا مدرنا و همچنین فایزر به همراه شرکت‌های دیگر پایان امسال یا بطور گسترده‌تر اوایل سال آینده میلادی وارد بازار شوند، همچنان چندین ماه یا حتی بیش از یکسال تا بازگشت جهان به حالت عادی فاصله خواهیم داشت و همانطور که هم‌بنیانگذار «BioNTech» اعلام کرده، شاید زمستان آینده بتوانیم دوباره زندگی عادی را تجربه کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی