ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیارک 2020VT4 با عبور از فاصله ۳۷۰ کیلومتری زمین رکورد جدیدی به جا گذاشت

تلسکوپ «ATLAS» در هاوایی، عبور نزدیک‌ترین سیارک کنار زمین را تایید کرد. سیارک «2020VT4» با عبور از فاصله 370 کیلومتری زمین، رکورد  کمترین فاصله عبور سیارک را از کنار زمین به نام خود ثبت کرد. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

تلسکوپ «ATLAS» در هاوایی، عبور نزدیک‌ترین سیارک کنار زمین را تایید کرد. سیارک «2020VT4» با عبور از فاصله 370 کیلومتری زمین، رکورد  کمترین فاصله عبور سیارک را از کنار زمین به نام خود ثبت کرد.

تاکنون هیچ سیارک دیگری نتوانسته در چنین فاصله نزدیکی از کنار زمین عبور کند. اطلاعات تلسکوپ رصدخانه هاوایی نشان می‌دهد که روز جمعه 23 آبان‌ماه، ساعت 20:50، این سیارک کمترین فاصله را با زمین داشته است.

فاصله این سیارک به قدری به زمین نزدیک گزار شده است که اخترشناسان برای مقایسه، فاصله آن را حتی کمتر از فاصله مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی گزارش کرده‌اند.

پیش از این در مردادماه سیارک 2020 QG در فاصله 2950 کیلومتری از کنار زمین عبور کرد. سیارک 2020VT4 نسبت به سیارک 2020QG در فاصله‌ای حدود 8 برابر نزدیک‌تر از کنار زمین عبور کرده است.

البته این رکورد نزدیک‌ترین فاصله شامل شهاب‌هایی نمی‌شود و در گذشته شهاب‌هایی با فاصله کمتری نسبت به  2020VT4 وارد جو زمین شده‌اند.

شاید اینطور به نظر برسد که با عبور این سیارک از کنار زمین، از فاجعه‌ای بزرگ نجات پیدا کرده‌ایم، اما حتی اگر 2020VT4 به زمین برخورد می‌کرد متوجه نمی‌شدیم. اندازه هسته این سیارک بین 5 تا 10 متر برآورد شده است و احتمالا قبل از رسیدن به زمین از بین می رفته است.

ممکن است زمین متوجه عبور سیارک از کنار خودش نشده باشد؛ اما تاثیر گرانش زمین روی سیارک از سوی اخترشناسان تایید شده است و ظاهرا بعد از عبور سیارک از کنار زمین، مدار حرکت آن تغییر کرده است. این سیارک کوچک هیچ خطری برای زمین ندارد ، اما اخترشناسان وضعیت آن را نظارت می‌کنند.

اختر شناسان در مورد عبور این سیارک اعلام کردند که حتی اگر با زمین برخورد می‌کرد، متوجه آن نمی‌شدیم و شبیه عبور سنگی سبک از روی آب بود و خطری ایجاد نمی‌کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    تا جایی ک میدونم ی سری سیارک هستن ک حتی وارد جو میشن و قسمتی از اون ها میسوزه،ولی بازم به زمین سقوط نمیکنن و وارد فضا میشن،پس این سیارک رکورد نشکسته

  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۲۹ آبان ۱۳۹۹

    مثل انیمه مثل تو،قبل از رسیدن به زمین متلاشی میشد‌ اون موقع عجب حال میداد?

مطالب پیشنهادی