ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روس‌ها با یک ماژول جدید، ابعاد ایستگاه بین‌المللی فضایی را افزایش می‌دهند

ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها جایی در فضای بیرون زمین است که انسان‌ها برای مدتی طولانی و به صورت مداوم در آن حضور داشته‌اند. این ایستگاه از زمانی که فضانوردان برای نخستین بار پا به درون ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها جایی در فضای بیرون زمین است که انسان‌ها برای مدتی طولانی و به صورت مداوم در آن حضور داشته‌اند. این ایستگاه از زمانی که فضانوردان برای نخستین بار پا به درون آن گذاشتند نیز تغییراتی اساسی کرده. به مرور زمان، ماژول‌های بیشتری به آن اضافه شده‌اند و این یعنی فضانوردان به فضای بیشتری برای زندگی و پژوهش دسترسی یافته‌اند.

امروز باخبر شدیم که دو فضانورد روسی در حال فعالیت در بخش بیرون ایستگاه فضایی هستند تا آن را برای اضافه شدن یک ماژول کاملا جدید آماده کنند. روسیه یک ماژول آزمایشگاه چندکاربرده به نام Nauka (معادل کلمه «علم» در زبان روسی) ساخته که قرار است به آزمایشگاه بزرگ و گردان ایستگاه فضایی متصل شده و نقش آزمایشگاهی تازه را برای پژوهش‌های فضایی این کشور بازی کند.

در روند آماده‌سازی شرایط برای اتصال ماژول جدید، فضانوردان روسی به بررسی هوابند ایستگاه فضایی خواهند پرداخت تا از آمادگی آن برای ماژول جدید مطمئن شوند. طی چند ماه اخیر، نشت هوا در بخش‌های متعلق به روسیه‌ها باعث نگرانی شده بود اما به نظر می‌رسد تمام مشکلات اکنون برطرف شده‌اند. روسیه نیز تمایل دارد که هرچه سریع‌تر ماژول جدید را به ایستگاه فضایی متصل سازد.

ماژول Nauka قرار است جایگزینی برای ماژول Pirs روسیه باشد، اما ماژول قدیمی‌تر قرار نیست به همین زودی از ایستگاه فضایی جدا شود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، ماژول Nauka تا ماه آپریل سال آتی میلادی به ایستگاه فضایی متصل می‌شود، اما تا آن زمان فضانوردان باید چندین بار به راهپیمایی فضایی پرداخته و نقطه درست برای ارسال و متصل کردن ماژول را بیابند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای بیش از دو دهه در حال گردش در مدار زمین بوده و در اکثریت این زمان، انسان‌ها درون آن سکونت داشته‌اند. طی چند وقت اخیر این سوال مطرح شده که ایستگاه فضایی در آینده چقدر برای سازمان فضایی ناسا، آژانس فضایی اروپا و گروه روسکوسموس روسیه کارآمد خواهد بود. در این لحظه می‌دانیم که ایستگاه فضایی حداقل تا یک دهه دیگر به حیات خود ادامه خواهد داد. تا آن زمان سازمانی‌های فضایی ماموریت‌های جدیدی در کره ماه و مریخ خواهند داشت و ایستگاه فضایی اولویت کمتری خواهد یافت. اما امکان پژوهش در شرایط ریزگرانش ارزشمندتر از آن است که بزودی شاهد کنار گذاشتن کامل این ایستگاه باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • فرشید یاری
    فرشید یاری | ۲۹ آبان ۱۳۹۹

    حالا به نظرتون سرنوشت ما برای یک دهه دیگه چطوری خواهد بود؟

    • Mohamad Khani
      Mohamad Khani | ۲۹ آبان ۱۳۹۹

      هیچی احتمالا کمیسیونی تشکیل میدن تا اینستارو فیلتر کنند و از دستگاه های ویروس یاب جدید با کاربرد تزیینی رونمایی کنند?

مطالب پیشنهادی