ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

«راکت لب» برای اولین بار موشک فضایی الکترون را پس پرتاب به مدار فرود آورد

کمپانی فضایی «راکت لب» پس از پرتاب موفق موشک حامل ۳۰ ماهواره به مدار زمین، برای نخستین بار راکت خود را با موفقیت فرود آورد. مزایای فراوانی که بازیابی راکت‌های فضایی برای «اسپیس ایکس» به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۵

کمپانی فضایی «راکت لب» پس از پرتاب موفق موشک حامل ۳۰ ماهواره به مدار زمین، برای نخستین بار راکت خود را با موفقیت فرود آورد.

مزایای فراوانی که بازیابی راکت‌های فضایی برای «اسپیس ایکس» به همراه داشته، شرکت‌های دیگری را نیز به این ایده علاقمند کرده است. یکی از این شرکت‌ها کمپانی نه چندان بزرگ راکت لب است که شب گذشته با استفاده از پاراشوت برای نخستین بار موفق به بازیابی راکت گرانبهای «الکترون» شد.

این پرتاب ساعت ۳:۲۰ جمعه به وقت تهران انجام شد و حدود ۲ و نیم دقیقه پس از پرتاب بخش‌های اول و دوم راکت از هم جدا شدند. پس از خاموشی موتورها در بخش اول موشک، سیستم کنترل زاویه حرکت راکت را ۱۸۰ درجه تغییر داده و آماده بازگشت به زمین کرد.

روش این شرکت برای بازیابی راکت فضایی به کلی با راهکار اسپیس ایکس که موشک را روی شناور دریایی یا زمین فرود می‌آورد، متفاوت است. راکت لب به جای استفاده از بوسترها برای اینکار روش ساده‌تری را در پیش گرفته که در آن موشک با استفاده از پاراشوت به سمت دریا فرود می‌آید و در ارتفاعی خاص هلیکوپترها کنترل آن را به دست گرفته و در مکان مورد نظر فرود می‌آورند.

راکت‌لب در شانزدهمین پرتاب خود این روش را آزمایش کرد و با موفقیت توانست راکت را به زمین برگرداند اما پس از باز شدن پاراشوت از کنترل آن با هلیکوپتر صرف نظر کرد و از اینرو راکت درون اقیانوس به آرامی فرود آمد. این راکت که برای ثبت جزییات بیشتر به سنسورها و حسگرهای اضافه مجهز شده بود، پس از خارج شدن از آب برای بررسی دقیق قطعات به مقر شرکت منتقل می‌شود.

در صورتی که شرایط راکت مطلوب باشد در پروازهای آتی از آن استفاده خواهد شد اما حتی در غیر این صورت هم بر اساس داده‌های استخراج شده ارتفاع مناسب برای ورود هلیکوپتر به فرایند فرود انتخاب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی