ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل احتمالا پردازنده‌های A15 و A16 آیفون را با لیتوگرافی +5 و 4 نانومتری تولید می‌کند

اپل A14 بیونیک در سری آیفون ۱۲ نخستین چیپست موبایل با لیتوگرافی ۵ نانومتری بود اما اپل به این هم راضی نیست و ظاهرا با همکاری TSMC نسل‌های بعدی را با نود بهینه‌تری تولید می‌کند. لیتوگرافی چیپست‌های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۴

اپل A14 بیونیک در سری آیفون ۱۲ نخستین چیپست موبایل با لیتوگرافی ۵ نانومتری بود اما اپل به این هم راضی نیست و ظاهرا با همکاری TSMC نسل‌های بعدی را با نود بهینه‌تری تولید می‌کند.

لیتوگرافی چیپست‌های موبایل طی سال‌های اخیر روند ارتقای چشمگیری را در پی گرفته و شاهد معرفی موبایل‌هایی با نود پردازش ۷ و ۵ نانومتری بوده‌ایم. هدف تولیدکنندگان از کاهش لیتوگرافی ارتقای سرعت پردازش و کاهش مصرف شارژ است که به لطف کاهش فاصله بین قطعات پردازنده محقق می‌شود. اپل پیش از این پردازنده A14 بیونیک را با لیتوگرافی ۵ نانومتری معرفی کرده و از رقبا پیشی گرفته بود، حالا اما ظاهرا تصمیم دارد دو نسخه بعدی را با نود بهتری روانه بازار کند.

موسسه تحقیقاتی «ترند فورس» در گزارشی مدعی شده اپل و TSMC به عنوان تولیدکننده تراشه‌های این شرکت، چیپست A15 را در سال آینده با لیتوگرافی ۵ نانومتری پلاس تولید می‌کنند. این نود که با عنوان N5P هم شناخته می‌شود نسبت به نسل فعلی از کارایی و بازدهی انرژی بالاتری برخوردار است.

ترندفورس همچنین بر این باور است که پروژه بهینه سازی پردازنده اینجا متوقف نشده و در سال بعد به تولید چیپست A16 با لیتوگرافی ۴ نانومتری منجر خواهد شد. این بهینه سازی مداوم موقعیت آیفون به عنوان یکی از بهترین موبایل‌های دنیا را حفظ کرده و به افزایش بازدهی باتری در آنها می‌انجامد؛ بخشی که اپل در آن هنوز نتوانسته آنچنان که باید و شاید کاربرانش را راضی کند.

علاوه بر این از آنجا که TSMC تولید پردازنده‌های اختصاصی M1 را هم بر عهده دارد، بعید نیست شاهد پیاده‌سازی‌ این بهینه‌سازی‌ها در پردازنده‌های کامپیوتر اپل با عناوینی نظیر M1X یا M2 نیز باشیم. از طرف دیگر با توجه به تکمیل ظرفیت خطوط تولید TSMC و وجود سامسونگ به عنوان تنها تولیدکننده بهره‌مند از فناوری ۵ نانومتری ممکن است تولید بخشی‌ از پردازنده‌های M1 به این شرکت سپرده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی