ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه همه جانبه مک بوک پرو مجهز به پردازنده M1 با نسخه اینتلی [تماشا کنید]

مقایسه امتیاز بنچمارک گیک‌بنچ، تست سرعت SSD، تست سرعت در انتقال فایل‌ها و آزمایش‌های انجام شده دیگر نشان می‌دهد که مک بوک پرو با تراشه اختصاصی اپل از همتای خود با چیپست اینتل پیشی گرفته ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

مقایسه امتیاز بنچمارک گیک‌بنچ، تست سرعت SSD، تست سرعت در انتقال فایل‌ها و آزمایش‌های انجام شده دیگر نشان می‌دهد که مک بوک پرو با تراشه اختصاصی اپل از همتای خود با چیپست اینتل پیشی گرفته و قدرت‌نمایی می‌کند.

اپل مدعی بود نخستین سیستم‌های مک مبتنی بر چیپست اختصاصی M1‌ اپل قدرتمندتر از مدهای قبلی هستند و سایت MacRumors برای بررسی این ادعا مقایسه‌ای همه جانبه را روی این مک ‌بوک‌ها صورت داده است.

در این مطلب مقایسه‌ای بین مک بوک پرو 13 اینچی با چیپست M1 در مقابل نسخه 2020 همتای آن البته با پردازنده چهار هسته‌ای Core i5 و فرکانس 1.4 گیگاهرتز و گرافیک آیریس پلاس 645 و 8 گیگابایت رم انجام شده است. نسخه M1 قدرت خود را به رخ نسخه اینتل می‌کشد.

نسل قبلی مک بوک پرو اردیبهشت‌ماه به بازار عرضه شد. با وجودی که مدت زمان زیادی از عرضه آن نمی‌گذرد؛ اما با معرفی سیستم‌های مبتنی بر چیپست اختصاصی و قدرتمند M1 وضعیت این سیستم تغییر خواهد کرد.

مقایسه امتیاز بنچمارک گیک‌بنچ

مدل پایه مک بوک پرو با چیپست M1 با بهره‌مندی از رم 8 گیگابایتی، پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و ظرفیت حافظه 256 گیگابایتی SSD موفق به کسب امتیاز 1722 در آزمایش تک هسته‌ای و 7535 در آزمایش چند هسته‌ای شد.

در مقایسه، مک بوک پرو با چیپست اینتل در تست تک هسته‌ای امتیاز 871 و در تست چند هسته‌ای موفق به کسب امتیاز 3786 شد. با مقایسه اعداد عملکرد دو برابر بهتر مدل مبتنی بر چیپست M1 به خوبی دیده می‌شود.

به علاوه، امتیازهای مربوط به OpenCL نیز تفاوت فاحشی را بین این دو سیستم نشان می‌دهد. در این تست سیستم مبتنی بر M1 با کسب امتیاز 19305 از سیستم با تراشه اینتل و امتیاز 6962 پیشی گرفت.

سرعت SSD

مک بوک پرو با تراشه M1 مجهز به سریع‌‌ترین حافظه SSD است. در تست‌های انجام شده، سرعت خواندن 2800 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 2300 مگابایت بر ثانیه گزارش شده است. این در حالی است که در سیستم مجهز به چیپست اینتل، سرعت خواندن 1600 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 1100 مگابایت بر ثانیه برای SSD قابل مشاهده است.

اپل ادعا می‌کند که به لطف کنترل کننده جدید SSD که در تراشه M1 تعبیه شده، SSD می‌تواند به سرعت خواندن متوالی تا 3.3 گیگابایت بر ثانیه برسد.

انتقال فایل‌ها

هنگام انتقال فایلی با ظرفیت بیش از 40 گیگابایت، سیستم با تراشهM1 این کار را در عرض فقط 27 ثانیه به انجام رساند؛ در حالی که مدت زمان انتقال فایل در سیستم مک مجهز به تراشه اینتل در حدود 90 ثانیه طول کشید. ابتدا سرعت انتقال هر دو سیستم مشابه بود؛ اما طولی نکشید که سیستم با چیپست اینتل عقب ماند.

خروجی گرفتن از ویدیو 4K

مک بوک پرو M1 در مدت 4 دقیقه و 53 ثانیه موفق شد یک ویدیوی کوتاه 10 دقیقه‌ای 4K را از طریق برنامه Final Cut Pro خروجی بگیرد. مک بوک پرو اینتل همین کار را در عرض 6 دقیقه و 47 ثانیه انجام داد.

شروع و خاموش کردن

مک بوک پرو M1 به لطف ویژگی جدید Instant Wake، با بازو بسته کردن درب سیستم سریع‌تر از سیستم مبتنی بر اینتل روشن و خاموش می‌شود.

تست باز کردن ویدیو در تب‌های متعدد

در یکی دیگر از تست‌ها، روی دو دستگاه، تعداد زیادی تب یوتیوب در سافاری باز شد. سیستم با تراشه M1 می‌توانست هر کدام از ویدئوها را بدون مشکل باز کند. در حالیکه در نسخه اینتل مشکلاتی برای باز کردن ویدئوها وجود داشت.

تست سرعت باز کردن اپلیکیشن

برای تست اپلیکیشن، روی هر دو سیستم مک و در پوشه Applications ، حدود 50 برنامه قرار داشت. مک بوک پرو M1‌ بدون هیچ مشکلی برنامه‌ها را باز می‌کرد ولی نسخه اینتل در باز کردن برنامه‌ها مشکل داشت و مدت زمان بیشتری طول می‌کشید تا اپلیکیشن را باز کند. به ویژه برنامه Final Cut Pro را خیلی دیر باز کرد.

در آزمایش باز کردن برنامه‌هایی مانند سافاری، مپس و اپل موزیک نیز سرعت عمل نسخه مجهز به چیپست M1 بهتر بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • milad
    milad | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    اپل هر وقت در موضوعی وارد میشود ، اون موضوع بسیار عالی و خوب ظاهر میشه

  • milad
    milad | ۳۰ آبان ۱۳۹۹

    دیگه باید گفت که خداحافظ معماری x86 سلام معماری آرم ، و سلام دنیای جدید تراشه ها

مطالب پیشنهادی