بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory – با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory – با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم

مروری ریتمیک بر یک حماسه ۲۰ ساله

۱ آذر ۱۳۹۹ ۴ ذخیره

چندین ژانر بازی وجود دارد که در نسل هشتم تا حد زیادی به فراموشی سپرده شدند و یکی از آنها بازی‌های ریتمیک بود که در نسل‌های گذشته عناوین بسیار متعددی پیرامون آن ساخته می‌شد. بازی جدید Kingdom Hearts، فرنچایزی که همیشه در قالب بازی‌های اکشن-نقش آفرینی حاضر می‌شد بازگشت شکوهمندانه‌ای به این سبک و سیاق بازی‌ها است. لازم به ذکر است که کد این بازی روی کنسول PS4 توسط ناشر به ویجیاتو داده شده و ما هم برای یک بررسی کامل و جامع‌تر، این عنوان را روی هر دو کنسول نیتندو سوییچ و پلی استیشن ۴ تجربه کردیم.

اگر از عنوان جدید یاکوزا که از یک بازی اکشن تبدیل به یک عنوان نقش آفرینی نوبتی کلاسیک شد تعجب کردید، از اینکه حالا بازی جدید سری Kingdom Hearts هم به یک بازی ریتمیک و موزیکال شده، دود از کله‌تان بیرون خواهد زد. فرنچایزی تقریبا ۲۰ ساله که تا امروز میزبان بیش از ۱۰ عنوان بوده و در اکثر مواقع یک بازی اکشن-نقش آفرینی را به تصویر کشیده است.

بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory در واقع مروری موسیقایی بر خاطرات تمام ۲۰ سالی است که این فرنچایز برایمان فراهم کرده است. یعنی چه؟ یعنی اینکه بازی از مرحله اول نسخه یک شروع می‌شود و ما را تا نسخه سوم که یکی دو سال پیش عرضه شد همراه می‌کند و ما لحظات کلیدی و مهم بازی را در مراحلی آهنگین مرور می‌کنیم.

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

بگذارید همین ابتدای راه بگویم که برای غرق شدن در دنیای موزیکال Kingdom Hearts Melody Of Memory لزوما نباید طرفدار این سری باشید و الزامی وجود ندارد که عناوین قبلی را تجربه کرده باشید. در واقع عنوان جدید این سری برای هواداران یک حس نوستالژیک جذاب را به همراه یک گیم‌پلی دوست داشتنی عرضه می‌کند و برای تازه‌وارد‌ترها با سری نیز یک خلاصه جمع و جور آهنگین است. بازی برای هر دو قشر مواردی در چنته دارد تا راضی‌کننده عمل کند و در این راه موفق می‌شود.

شاید در نگاه اول، بازی یک اثر موبایلی به نظر برسد و انصافا هم می‌توان ادعا کرد که Kingdom Hearts Melody Of Memory امکان عرضه روی گوشی‌های هوشمند را هم داشت. چرا که نه گرافیک خارق‌العاده‌ای ارائه می‌کند و نه آنقدری دنیای پهناوری دارد. اما با کمی وقت دادن به بازی و پیشروی در مدت زمان تقریبا ۱۰ ساعته برای اتمام آن، متوجه می‌شوید که فشردن دکمه‌های کنترلر برای رد کردن مراحل، جذاب‌ترین بخش گیم‌پلی آن است و این مساله در گوشی‌های هوشمند نمی‌تواند آنطور که باید، پیاده سازی شود.

اسکوئر انیکس، سازنده و ناشر اثر، بیش از ۱۴۰ آهنگ از دنیای بازی‌های کینگدام هارتز را در این عنوان قرار داده و برای هر یک سه درجه سختی نیز در نظر گرفته تا بازی مانند اکثر عناوین ژاپنی، تکرارپذیر و طولانی باشد. مراحل فرعی در بازی وجود دارند که برای پایان بردن بازی الزامی وجود ندارد آنها را تجربه کنید اما آنقدری جذاب هستند که نتوانید از آنها دل بکنید.

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

همانطور که گفته شد، بازی از مرحله نخست این سری شروع می‌شود و کم کم ما را به تک تک دنیاها می‌برد. همانجور که احتمالا می‌دانید، سری بازی کینگدام هارتز با مشارکت دیزنی ساخته شده و از همین رو اکثر مراحل بازی (تقریبا ۹۹ درصد آنها!) اقتباسی است از انیمیشن‌های معروف این کمپانی. شما می‌توانید به دنیای زیر آبها سر بزنید و با پری دریایی ملاقات کنید و یا به شهر هالووین بروید با جک اسکلته روبرو شوید. آگرابای علادین، شهر داستان اسباب بازی‌ها، روستای انیمیشن گیسوکمند، کاخ دیو و دلبر، جنگل تارزان، داخل شکم یک نهنگ در پینوکیو، ماجراجویی در یونان با هرکول، روبرو شدن با شهر مدرن Big Hero 6، همراهی با سرزمین Neverland پیتر پن و گشت و گذار در سرزمین عجایب آلیس تنها چند مرحله دوست داشتنی از جهان پهناور این سری را تشکیل می‌دهند.

در برخی مراحل آهنگ‌های آشناتری وجود دارد که برگرفته از ملودی‌های مشهور انیمیشن‌های والت دیزنی است و بیشتر مراحل از آهنگهای خود سری پر شده است که همگی آثاری گوش‌نواز هستند و برای هواداران حس نوستالژیکی هم ایجاد می‌کنند. بازی از منظر ارائه محتوا کم نمی‌گذارد و موزه‌ای نیز در بخش منوها گنجانده شده که می‌توان کات‌سین‌ها و موسیقی‌ها و دیگر موارد داخل بازی را گوش کرد و دید و لذت برد.

اما تا به اینجا از گیم‌پلی حرفی نزدیم، مساله اصلی که کل بازی روی پاشنه آن می‌چرخد. گیم‌پلی بازی به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده و نمی‌توان آن را آنچنان ریتمیک خواند! در واقع انتظار نداشته باشید که بازی مانند گیتار هیرو و راک بند و امثالهم رفتار کند. Kingdom Hearts Melody Of Memory قیمه‌ها را داخل ماست‌ها ریخته و یک اثر اکشن را با یک بازی ریتمیک قاطی کرده و در این میان بازی کمی تا قسمتی حال و هوا عناوین Running موبایلی هم دارد.

شما یک تیم سه نفره در هر مرحله هستید که هر یک در یک خط مجزا و کنار هم حرکت می‌کنید. کنترل هر سه شخصیت در دستان شماست اما قهرمان داستان (کاراکتر وسط) کارهای اضافه بر سازمانی انجام می‌دهد که دوستانش نمی‌توانند. سه دکمه L1 و R1 و ضربدر (در پلی استیشن) کار حمله را انجام می‌دهند و بازی از آنجایی که خواسته زیاد سخت نشود، کاری کرده که شما بتوانید کل آن را با فشردن یک دکمه به جای حمله هم رد کنید. اما پیشنهاد می‌کنم اینکار را انجام ندهید و با همین سه دکمه بازی را پیش ببرید، سه دکمه‌ای که هر یک باید به موقع فشار داده شوند تا دشمن روبرو ناکار بشود.

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

به جز حملات عادی، قهرمان داستان می‌تواند بپرد، دفاع کند و همچنین از ضربه‌ای جادویی در برخی مواقع که کریستالی روبرویش ظاهر می‌شود استفاده کند. با از دست دادن هر یک از این حرکت‌ها، دشمن به شما ضربه می‌زند و مقداری از خط نوار سلامتی‌تان کاهش پیدا می‌کند. در طول بازی می‌توانید با جمع کردن یک سری آیتم، به Potionها و موارد دیگری دست پیدا کنید تا کاری کنند در مراحل به راحتی نبازید و حتی در صورت پایان یافتن نوار سلامتی، باز به میدان برگردید.

بازی در حالت آسان عملا فشردن یک دکمه در آسان‌ترین حالت ممکن است و در حالت سخت است که تازه جانی می‌گیرد و با شوخی دوستانه‌اش را با گیمر کنار می‌گذارد. لشگر دشمنان روانه هر سه شخصیت می‌شوند و با ضرباهنگی خاص و سریع، باید همه آنها را تار و مار کرد. شدیدا توصیه می‌کنم که بازی را آرام آرام به سمت سختی پیش برید و درجا وارد این وادی نشوید چرا که احتمال زیاد دائما شکست می‌خورید.

در بازی مراحلی مانند مرور خاطرات و Boss Fight نیز وجود دارد تا این اثر را از تکراری بودن نجات دهد. مبارزه با Bossها هیجان خاصی دارد و بسیار جالب از آب در آمده و مرور خاطرات نیز دیدن کات سین‌های مهم بازی است در حالی که شما مشغول جمع کردن ملودی‌های مختلف هستید، این مراحل کمی هوش و حواس می‌خواهد چرا که نباید حواستان به تصاویر در حال پخش باشد. البته تناقض پیش آمده در این مراحل (شما برای تماشای کات سین میروید ولی باید حواستان شش دانگ بازی باشد!) کمی روی اعصاب است!

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

مراحل با سه شخصیت ثابت این سری یعنی سورا، دونالد داک و گوفی آغاز می‌شوند و در برخی دنیاهای خاص دیزنی نیز یارهای کمکی پیش شما می‌آیند. مثلا هرکول، مولان، آریل (پری دریایی)، پیتر پن و چندین شخصیت دیگر در طول بازی هستند که به عنوان یار کمکی ظاهر می‌شوند و بازهم بازی را از حالت یکنواختی خارج می‌کنند.

باید گفت که تقریبا می‌توانید با تمامی قهرمان‌های ظاهر شده در این سری بازی را پیش ببرید و بازی را هم با کاراکترهای اورجینال سری کینگدام هارتز پیش ببرید و هم با شخصیت‌های محبوب دیزنی. البته در این بین جای قهرمانان سری فاینال فانتزی که در بازی به صورت افتخاری حضور دارند خالیست.

بیشتر بخوانید:

گیم‌پلی بازی وابسته به موسیقی در حال نواخته شدن در هر مرحله است و ضرباهنگی که بین زدن دکمه‌ها و موسیقی‌ها وجود دارد، هارمونی جالبی به وجود آورده است. این هارمونی در برخی مراحل بسیار گوش‌نوازتر شده و در برخی مراحل که تعداد آنها به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، درست از آب در نیامده است.

برای نخستین بار در این سری، می‌توان بازی را به صورت دو نفره آفلاین و یا آنلاین پیش برد. در این حالت دو شخصیت در کنار هم قرار گرفته و بازی را پیش می‌برند و گیم‌پلی نیز کمی تا قسمتی تغییر پیدا می‌کند به طوری که گاهی باید دشمنان را حواله یکدیگر کنید و با انجام یک کار تیمی، مرحله را پیش ببرید.

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

گرافیک بازی برخلاف همیشه گرافیک چشم‌گیر و خاصی نیست. کات سین‌های ابتدایی که دقیقا از دل بازی‌ بیست سال پیش استخراج شده‌اند و صرفا کیفیت HD به خود گرفته‌اند. اما به جز این کات سین‌های کوتاه که وظیفه مرور بازی‌ها را بر عهده دارند، گرافیک خود بازی نیز بیشتر از آنکه نسل هشتمی باشد، نسل هفتمی می‌زند و در اندک مواردیست که خودش را نشان می‌دهد. اساسا باید در نظر بگیریم که بازی برای اینکه گرافیکش را به رخ بکشد عرضه نشده و تمرکز و هوش و حواس سازندگان این بار روی گیم‌پلی جدید و نوآورانه‌شان بوده، کاری که انصافا در پردازش و اجرایی کردن آن موفق بوده‌اند.



ویجی لاگ: مانگا خوندن را از کجا شروع کنیم؟


Kingdom Hearts Melody Of Memory یک نامه عاشقانه برای هواداران این سری است و با اینکه اصلا به بزرگی عنوان شماره سوم نیست و در واقع یک نسخه فرعی کوچک است، ولی همین گوهر کوچک یک تنوع خوشمزه و زیبا را در این سری شکل داده است. مرور کل یک بازی بیست ساله در قالب مراحلی آهنگین و موسیقایی با یک گیم‌پلی درگیر کننده، انتخاب بسیار درست و باحالی از آب در آمده و حالا می‌توان با این سری در نسل هشتم یک خداحافظی جانانه داشت.

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

خلاصه بگم که…

اسکوئر انیکس برای اینکه بتواند حماسه روایت شده در بیش از ۱۰ بازی سری کینگدام هارتز را به طور خلاصه روایت کند، به ابتکار عملی جالب دست زده و تمامی داستان‌ها را در قالب یک بازی ریتمیک عرضه کرده و در این راه از عنصر خلاقیت دست نکشیده و این سبک و سیاق بازی‌ها را به کلی دگرگون کرده است. بازی بیش از ۱۴۰ آهنگ (مرحله) دارد و مروری بر خاطرات قدیمی برای هواداران است و باز کردن در آشنایی برای تازه‌واردترها.

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

می‌خرمش

بازی در سبک ریتمیک است و می‌تواند طرفداران این سری را، چه با کینگدام هارتز آشنا باشند چه نباشند، به وجد بیاورد چرا که بسیار خلاقانه ظاهر شده و ترکیبی از یک بازی اکشن نقش آفرینی با عناوین ریتمیک است. حضور شخصیت‌های محبوب دیزنی و جهان‌های ساخته شده در انیمیشن‌های این کمپانی و آهنگهای مشهوری از آنها و همچنین مرور خاطرات یک عنوان بیست ساله در قالب یک بازی سرگرم‌کننده، همه از دلایل محکمی برای خرید این بازی است.

بررسی بازی Kingdom Hearts Melody Of Memory - با آهنگ اسمت تو را می‌خوانم - ویجیاتو

نمی‌خرمش

نباید فکر کنید که اگر با سری کینگدام هارتز آشنا نیستید پس این بازی برای شما ارزش ندارد، اما اگر با دنیای دیزنی بیگانه هستید و از آن دور هستید، می‌تواند دلیل خوبی برای نخریدن این بازی باشد. همچنین اگر به بازی‌های ریتمیک علاقه‌ای ندارید و به دنبال اکشن و هیجان بیشتری هستید، Kingdom Hearts Melody Of Memory به درد شما نمی‌خورد.

  • امتیاز ویجیاتو75
  • امتیاز کاربران
    6 ratings2.8/10
  • امتیاز متاکریتیک81

کپی شد https://vgto.ir/7dc
نظرات (۱)
4 2 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

چه اسم عجیبی
اصلا فکر نمی کردم سبک بازی اینطوری باشه

1
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x