ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده‌های AMD با معماری Zen 3 در راه کروم‌بوک‌: زنگ خطر برای اینتل به صدا درآمد

شرکت AMD با پردازنده‌های رایزن به موفقیت بزرگی در بازار دست پیدا کرده و با توجه به اطلاعات جدید، کروم بوک‌های مجهز به پردازنده‌های رایزن 5000U با معماری Zen 3 در راه هستند. این موضوع ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

شرکت AMD با پردازنده‌های رایزن به موفقیت بزرگی در بازار دست پیدا کرده و با توجه به اطلاعات جدید، کروم بوک‌های مجهز به پردازنده‌های رایزن 5000U با معماری Zen 3 در راه هستند. این موضوع برای اینتل دردسرساز خواهد شد و کاهش بیشتر سهم آن در بازار را در پی خواهد داشت.

اینتل در ماه‌های اخیر وضعیت مناسبی نداشته و یکی از قدیمی‌ترین شرکای آن یعنی اپل به سراغ پردازنده‌های اختصاصی خود رفته است. اپل طی دو سال آینده تمام مک‌ها را به اپل سیلیکون مجهز خواهد کرد و اخیرا شاهد رونمایی از اولین تراشه انحصاری آن به نام M1 و همچنین مک‌های مجهز به آن‌ بوده‌ایم. حالا گوگل می‌خواهد پردازنده‌های جدید AMD را وارد دنیای کروم‌بوک‌ها کند که به معنای کاهش بیشتر سهم پردازنده‌های اینتل در بازار خواهد بود.

AMD چندین هفته پیش از پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ مخصوص دسکتاپ‌ها رونمایی کرد که عملکرد بالایی از خود نشان می‌دهند و حالا باید منتظر نسخه مخصوص این تراشه‌ها برای لپ‌تاپ‌ها باشیم. طبق اطلاعات موجود در «Chromium Gerrit»، گوگل شروع به توسعه بوردهای مرجع برای چیپست جدید AMD کرده است.

این بوردهای مرجع با نام‌های «Guybrush» ،«Mancomb» و «Majolica» برای کروم‌بوک‌های مجهز به چیپست «Cezanne» مبتنی بر معماری Zen 3 شرکت AMD هستند. در حال حاضر اطلاعات کامل پردازنده‌های AMD منتشر نشده، اما بر اساس افشاگری‌های گذشته شاهد عرضه پردازنده‌های زیادی از سری رایزن 5000U خواهیم بود که بالاترین آن‌ها از ۸ هسته با فرکانس پایه۲.۰ گیگاهرتز بهره می‌برد.

توان طراحی حرارتی این پردازنده‌های جدید در محدوده ۱۰ تا ۲۵ وات قرار دارد. پردازنده رایزن 7 5800U به ۸ هسته و ۱۶ رشته مجهز شده و دارای فرکانس پایه ۲.۰ گیگاهرتز و بوست ۴.۴. گیگاهرتز است. انتظار می‌رود گوگل در حال توسعه یک کروم‌بوک با این پردازنده قدرتمند باشد.

در حال حاضر اطلاعات بیشتری درباره بوردهای جدید گوگل منتشر نشده، با این حال از پیکربندی تقریبا یکسانی بهره می‌برند.

AMD در سال‌های اخیر توانسته با پردازنده‌های رایزن سهم خود را در بازار افزایش دهد. اینتل به علت برخی مشکلات هنوز نتوانسته به لیتوگرافی ۷ نانومتری دست پیدا کند و AMD با استفاده از این لیتوگرافی و همچنین معماری Zen 3، به خوبی توانسته از این فرصت استفاده کند.

با ورود پردازنده‌های جدید AMD به دنیای کروم‌بوک‌ها، سهم آن افزایش پیدا خواهد کرد و همچنان شاهد کاهش سهم اینتل در بازار خواهیم بود. علاوه بر AMD، استفاده از این پردازنده‌ها در کروم‌بوک‌ها برای سازندگان نیز مفید خواهد بود چرا که می‌توانند محصولات قدرتمندی را در اختیار کاربران قرار دهند و فروش خود را افزایش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی