ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایلان ماسک: ۱ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ ساکن مریخ خواهند شد

ایلان ماسک با برنامه‌های بلندپروازانه خود مصمم است تا بشر را به یک نژاد بین سیاره‌ای تبدیل کند. «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس اکس به دنبال برپایی یک کلونی عظیم ۱ میلیون نفره در مریخ تا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

ایلان ماسک با برنامه‌های بلندپروازانه خود مصمم است تا بشر را به یک نژاد بین سیاره‌ای تبدیل کند.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس اکس به دنبال برپایی یک کلونی عظیم ۱ میلیون نفره در مریخ تا سال ۲۰۵۰ است. ماسک در پاسخ به سوال یکی از کاربران که در مورد چگونگی زندگی در سیاره سرخ سوال کرده بود، گفت:

«زندگی [در مریخ] ابتدا در سازه‌های گنبدی شکل شیشه‌ای شروع خواهد شد. سیاره سرخ سرانجام بوسیله زمینی‌سازی همانند زمین از حیات پشتیبانی خواهد کرد.»

محققان و نویسندگان رمان‌های علمی-تخیلی سال هاست ایده زمینی‌سازی (Terraforming) مریخ را برای محقق کردن رویای نفس کشیدن بدون ماسک و زندگی بدون لباس فضانوردی در هوای آزاد مریخ مطرح کرده‌اند. البته به گفته ماسک بشر هنوز با این چشم انداز بلندپروازانه فاصله بسیار زیادی دارد. ماسک در توییت دیگری گفت:

«زمینی‌سازی آنقدر کند صورت می‌گیرد که در طول حیات ما رخ نخواهد داد. البته شاهد برپایی کلونی انسانی در این سیاره خواهیم بود. تمدن‌های پیشرفته آینده که خرابه‌های به جای مانده از ما را کشف می‌کنند، ما را به خاطر بلندپروازی‌هایمان تحسین خواهند کرد.»

زمینی‌سازی مریخ به طور حتم یکی از شگفت انگیزترین پروژه‌های تاریخ بشر خواهد بود. محققان می‌گویند برای تبدیل کردن سیاره سرخ به زمین باید روزانه ۳۵۰۰ کلاهک هسته‌ای را روی آن منفجر کرد تا فشار اتمسفری آن به سطح قابل تنفس برای انسان رسیده و یخ‌های آن برای آزادسازی دی اکسید کربن و ایجاد گازهای گلخانه‌ای ذوب شوند. البته این کار یک نقطه ضعف بزرگ دارد؛ تشعشعات ناشی از انفجارهای هسته‌ای سطح مریخ را به طور کامل غیرقابل سکونت خواهند کرد.

تحقیقی که سال ۲۰۱۸ انجام شده نیز نشان می‌دهد که دی اکسید کردن موجود در مریخ آنقدر نیست که بتواند فشار اتمسفری این سیاره را به سطح قابل تنفس برای انسان برساند.

اما این محدودیت‌ها هیچ کدام مانع نشده‌اند تا ماسک تلاش‌ها و رویاپردازی را متوقف کند. ماسک می‌گوید به کمک هزاران راکت غول پیکر «استارشیپ» می‌توان صدها تن محموله و صدها سرنشین را به سیاره سرخ حمل و یک «شهر مریخی» بنا کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین راکت سرنشین دار استارشیپ سال ۲۰۲۴ روانه مریخ خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ali
    ali | ۲ آذر ۱۳۹۹

    و کشور ما تمچنان درگیر تار موی بیرون زده ی زن ها و تو سر و سینه زدن واسه مردگان. صدها سال از دنیا عقب افتادیم. افسوس

  • Masih4
    Masih4 | ۲ آذر ۱۳۹۹

    هنوز معلوم نیست یهو چه چیزی تغییر کنه و یا چه چیز جدید بزرگی کشف و اختراع بشه که همه چیز رو یهو دگرگون کنه.
    وقتی موبایل دکمه ای بود فکر این بودن تا 10 سال دکمه ای بسازن بی صدا و خراب نشدنی، زد گوشی کلا لمسی و دکمه ها حذف شد ، این مورد هم ممکنه ی جور دیگه رقم بخوره. مثلا از کجا معلوم انسان خود ساختار بدنشونو تغییر ندادن :دی،. قطعا دیر یا زود مریخ هم تسخیر میشه.

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲ آذر ۱۳۹۹

    چیزی که داریم می‌بینیم پیشرفت شگفت انگیز علم بشریه، که هرسال نسبت به سال قبل فوق العاده بیشتره و تا ده سال آینده با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید و کامپیوتر های کوانتومی سرعت پیشرفت علم چندین و چند برابر امروزه میشه و میشه تصور کردن که بیست سال بعد تکنولوژی به حد بسیار بالاتری از امروز رسیده بطور مثال 1000 برابر تکنولوژی و علم امروزی، حالا شما تصور کنید چنین چیزی چند درصد قدرت امکان‌پذیری داره؟

  • محسن
    محسن | ۱ آذر ۱۳۹۹

    خود ناسا برنامه بازگشت به مریخ رو در سال 2024 بلند پروازانه اعلام کرده
    بعدشم زندگی 1 میلیون نفر تا سال 2050 رو مریخ بشدت بلند پروازانست و تخیلی فقط برای نمونه ثروتی که باید این پروژه عظیم رو پیش ببره در نظر بگیرید، فقط بحث رفتنش نیست تجهیزات فنی که نیازه برای زندگی این یک میلیون نفر هزینه سرسام اوری داره

مطالب پیشنهادی