ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی زد فلیپ
تکنولوژی

بازار موبایل ۵ برابر نسبت به قبل کساد شده است

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است که اگر دولت به واردکنندگان این صنف اجازه واردات موبایل با ارز حاصل از صادرات را بدهد، قیمت موبایل ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. به باور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۰

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است که اگر دولت به واردکنندگان این صنف اجازه واردات موبایل با ارز حاصل از صادرات را بدهد، قیمت موبایل ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. به باور «رضا قربانی» کاهش قیمت موبایل در هفته‌های اخیر آن مقداری نبوده که مشتریان نسبت به کاهش دلار از بازار انتظار داشتند و او دلیل را این می‌داند که ارزی به واردکنندگان تخصیص داده نشده تا بتوان قیمت این کالا را کاهش داد. از آن سو قربانی معتقد است اگر ارزی هم تخصیص داده نمی‌شود ولی بهتر است که اجازه واردات موبایل با ارز حاصل از صادرات داده شود، چرا که در این حالت کاهش قیمت چشمگیری در بازار موبایل رخ خواهد داد.

«رضا قربانی» وضعیت بازار موبایل بسیار کساد است. او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت موبایل همانقدری که دلار کاهش داشته، کمتر نشده با ذکر این نکته که در حال حاضر کاهش قیمت موبایل بیشتر از آنکه ناشی از فروکش کردن نرخ دلار باشد، به خاطر کسادی بیش از حدی است که در بازار شکل گرفته به دیجیاتو می‌گوید: «آمار فروش موبایل ۵ برابر کمتر از تابستان است. خود آمارهای سامانه همتا حکایت از این دارند که روزانه تنها چند هزار گوشی روشن می‌شود و سیم کارت داخل‌شان قرار می‌گیرد که آمار بسیار کمی نسبت به گذشته است.»

قربانی همچنین به عمد ثبات نرخ ارز اشاره می‌کند و در پاسخ به این پرسش که چرا با افزایش دلار، قیمت موبایل ناگهانی افزایش پیدا می‌کند ولی با کاهش دلار این اتفاق نمی‌افتد، این موضوع را مرتبط به فروشندگان موبایل و شرایط نابسامانی که در آن قرار دارند ربط می‌دهد:

«قیمت دلار به صورت ناگهانی بالا و پایین می‌رود و مشخص نیست که همینقدر پایین بماند. این عدم ثبات برای بازاریان باعث می‌شود که قیمت‌ها را کم نکنند. هرچند اساسا باید بگویم که کاهش و افزایش قیمت‌ها دست اصناف است و واردکنندگان نه اجازه دارند و نه می‌توانند نرخ کالاهای خود را بیشتر کنند. این ادعا که بالا رفتن قیمت موبایل در دست واردکنندگان این کالا است چندی پیش مطرح شد که هیچ ادله و مستندی پیرامون آن ارائه نشد و توسط مراجع ذی‌ربط، به ادعایی رد شده انجامید. ارزان شدن موبایل دست واردکنندگان است که این اتفاق زمانی که ارز تخصیص داده شود، رخ خواهد داد چرا که هم‌اکنون با ارزهای گران قیمت موبایل‌ها خریداری شده و به بازار تزریق شده است.»

آمارهای وزارت صنعت از سفارش‌های ثبت شده کالاها تا نیمه آبان ماه ۹۹ امسال نشان می‌دهد که سفارش موبایل از برخی کالاها مانند چای و شکر خام بیشتر بوده، موضوعی که باعث می‌شود ارز تخصیصی به آن بسیار محتاطانه و قطره‌ای صورت بگیرد.

او می‌گوید زمانی که ارز به واردکنندگان تخصیص داده نشود، موبایلی هم وارد نمی‌شود: «اتفاق خاصی در کشور نیفتاده که سیاست ارزی ایران تغییر پیدا کند. واقعیت اینجاست که ارزی نیست تا به موبایل تخصیص داده شود و این مساله بسیار قطره‌چکانی است. دولت هم اجازه نمی‌دهد که واردکنندگان با ارز حاصل از صادرات و بدون ارز نمایی، خودشان به واردات کالا دست بزنند. این مساله اگر رخ بدهد، موبایل حداقل ۱۰ درصد ارزان خواهد شد.»

قربانی تاکید دارد هیچ کالایی مانند موبایل سرعت خرید و واردات ندارد و اگر ارزی به این موضوع اختصاص داده شود، حداکثر در ظرف یک هفته بازار تاثیر آن را خواهد دید: «کالای موبایل تنها کالایی است که در عرض یک هفته ارزان خواهد شد چرا که فرایند بسیار سریعی در خرید و فروش آن وجود دارد.»

به گفته قربانی در حال حاضر خروجی بازار موبایل به روزی ۲۰ تا ۲۵ هزار عدد رسیده و این مقدار گوشی در روز روشن می‌شود که این رقم در ماه می‌شود نهایتا ۷۰۰ هزار عدد اما در ماه‌های پیش گاهی بیش از ۲ میلیون گوشی در بازار روشن می‌شد. عضو انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است قیمت این کالا برعکس کالایی مانند خودرو هیچ وقت در بازار یک قیمت کاذب نداشته و حبابی در آن وجود نداشته که بخواهد بترکد: «باید با ارز ارزان قیمت جدید نیمایی، موبایل وارد شود تا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.»

شایان ذکر است برخی کارشناسان معتقدند که بازار موبایل با کمبود جنس روبرو است و این مساله تا حدی به جلوگیری از واردات گوشی به صورت مسافری با طرح جدید گمرک و همچنین عدم تخصیص ارز به واردکنندگان اصلی برمی‌گردد. اگر روند واردات موبایل در همین شکل باقی بماند، تا یکی دو ماه آینده عملا حجم قابل توجهی کالا در بازار وجود نخواهد داشت و شاید به دلیل همین شرایط یک جهش قیمت در این بازار رخ دهد. این موضوع را فروشندگان موبایل نیز در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که مردم فعلا قصد خرید موبایل ندارند چرا که منتظر کاهش قیمت بیشتری در بازار هستند، کاهشی که تا زمان تخصیص ارز رخ نخواهد داد و این کلاف سردرگم هم به ضرر فعالان این حوزه و هم مشتریان آن شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱ آذر ۱۳۹۹

    به احتمال دارن از قصد اینکارو میکنن که گوشی های آشغال و از دور خارج خودشونو به مردم فرو کنن درست مثل بازار خودرو

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱ آذر ۱۳۹۹

    جای هست تو این مملکت که شرایطش خوب باشه ؟؟ همه جا خرابه . فساد رانت بی کفایتی مسئولین از یه طرف تحریم همه اینا دست به دست هم دادن تا ایران و مردمانش با خاک یکسان کنن

  • FALCON
    FALCON | ۱ آذر ۱۳۹۹

    ?

مطالب پیشنهادی