ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آلودگی زمین از ژرف‌ترین تا بلندترین نقطه؛ رد پای زباله پلاستیکی در قله اورست

گروهی از محققان ضایعات پلاستیکی کوچک را در بلندترین نقطه زمین یعنی کوه اورست کشف کردند. پیش از این ضایعات پلاستیکی در «گودال ماریانا» (عمیق‌ترین نقطه زمین) کشف شده بود. با این اوصاف بشر تمام ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

گروهی از محققان ضایعات پلاستیکی کوچک را در بلندترین نقطه زمین یعنی کوه اورست کشف کردند. پیش از این ضایعات پلاستیکی در «گودال ماریانا» (عمیق‌ترین نقطه زمین) کشف شده بود. با این اوصاف بشر تمام کره زمین را با پلاستیک آلوده است.

محققان مواد پلاستیکی کوچک (یا ریزپلاستیک با سایز کمتر از ۵ میلیمتر) را در چند صد متری قله ۸۸۴۸ متری اورست و در منطقه‌ای به نام «بالکن» کشف کردند. محققان در تمام نمونه‌های برف کوه اورست که از ۱۱ منطقه و ارتفاع‌های ۵۳۰۰ تا ۸۴۴۰ متری جمع‌آوری شده بود، رد پای پلاستیک را شناسایی کردند.

بیشترین میزان زباله پلاستیکی در منطقه‌ای به نام بیس کمپ (Base Camp) کوه اورست کشف شد که کوهنوردان مدت زمان بیشتری را در آنجا سپری می‌کنند. به گفته محققان فیبرهای پلاستیکی به لباس، چادر و طناب کوهنوردان تعلق دارند. محققان پیش از این ضایعات پلاستیکی را در رشته کوه‌های «آلپ» و «پیرنه» کشف کرده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد ذرات پلاستیکی می‌توانند توسط باد به مناطق دیگر برده شوند.

یکی از محققان در مورد کشف پلاستیک در کوه اورست می‌گوید: «از اینکه ضایعات پلاستیکی را در تمام نمونه‌ها کشف کردیم بسیار شگفت زده هستیم. کوه اورست را اغلب مکانی دست نیافتنی و تمیز می‌پندارند، اما حالا مشخص شد در حال آلوده کردن بلندترین نقطه کره زمین هستیم که بسیار نگران کننده است.»

نمایی از کمپ پایه کوه اورست، منطقه‌ای که در آنجا بیشترین میزان ریزپلاستیک کشف شد.

به گفته محققان به روش‌های جدیدی برای کاهش، استفاده مجدد و بازیافت پلاستیک‌ها نیاز است. به گفته آن‌ها بسیاری از الیاف کشف شده متعلق به لباس کوهنوردان از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند، بنابراین سازندگان لباس باید از الیاف بهتر و طبیعی مثل کتان استفاده کنند.

سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک وارد محیط زیست می‌شود که علاوه بر جانوران برای انسان‌ها نیز مضر است. مواد پلاستیکی بسیار ریز از طریق غذا، آب و یا تنفس وارد بدن انسان می‌شوند که عواقب آن برای سلامتی هنوز ناشناخته باقی مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی