ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی اندروید باکس «نماوا تی‌وی»

نماوا به‌عنوان یکی از قوی‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده محتوای ویدیویی در ایران، به‌تازگی اندروید باکس اختصاصی خودش را به‌نام نماوا تی‌وی معرفی کرده است. نماوا تی‌وی با سخت‌افزار مناسب و رابط کاربری زیبا به شما کمک ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

نماوا به‌عنوان یکی از قوی‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده محتوای ویدیویی در ایران، به‌تازگی اندروید باکس اختصاصی خودش را به‌نام نماوا تی‌وی معرفی کرده است. نماوا تی‌وی با سخت‌افزار مناسب و رابط کاربری زیبا به شما کمک می‌کند تا محتوای ویدیویی را ساده‌تر از قبل تماشا کنید. من بیشتر از دو هفته از این محصول استفاده کردم و در این مقاله تجربه خود به همراه نقاط مثبت و منفی این دستگاه را به اشتراک می‌گذارم. در ادامه بررسی نماوا تی‌وی را می‌خوانید.

بازار ویدیوی آنلاین ایران طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و کاربران زیادی به سمت پلتفرم‌های ارائه محتوا یا همان VoDها گرایش پیدا کرده‌اند. ساده‌ترین راه برای استفاده از این خدمات هم اندروید باکس است چون تلویزیون‌های هوشمند معمولاً سخت‌افزار ضعیف‌تری نسبت به اندروید باکس‌ها دارند و عملکردشان چندان رضایت‌بخش نیست. البته تلویزیون‌های هوشمند واقعی با سیستم‌عامل اندروید هم در بازار هستند اما قیمت بسیار بالایی دارند و بسیاری از کاربران از عهده خرید آنها برنمی‌آیند. اندروید باکس قابلیت‌هایی فراتر از تلویزیون هوشمند را با قیمت معقول در اختیار شما می‌گذارد. نماوا تی‌وی هم یکی از همین محصولات خوش‌قیمت است که سخت‌افزار مناسب و ویژگی‌های جالبی دارد. در ادامه مشخصات نماوا تی‌وی مدل SH-101 را مرور می‌کنیم.

مشخصات اندروید باکس نماوا تی‌وی
  • پردازنده ۴ هسته‌ای
  • ۲ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۹ با لانچر اختصاصی
  • ریموت وایرلس مجهز به میکروفون
  • وای‌فای دوبانده با پشتیبانی از باند ۵ گیگاهرتز
  • توانایی پخش ویدیوهای 4K
  • جستجوی صوتی حرفه‌ای
  • پشتیبانی کامل از سرویس‌های گوگل
  • قیمت ۸۹۰ هزار تومان

نماوا تی‌وی قوی‌ترین اندروید باکس بازار نیست ولی برای استفاده معمول و تماشای فیلم و سریال -به‌ویژه از طریق اپ اختصاصی نماوا- کفایت می‌کند. قیمت محصول بسیار مناسب است و به خریداران دستگاه، یک سال اشتراک رایگان نماوا و یک سال اینترنت رایگان شاتل نیز اهدا می‌شود.

طراحی و امکانات ارتباطی

نماوا تی‌وی طراحی ساده و زیبایی دارد. روی بدنه پلاستیکی دستگاه با بافت لانه‌زنبوری پوشانده شده که علاوه بر جذابیت بصری، از کثیف شدن زودهنگام آن جلوگیری می‌کند. بخش‌های براق اما به‌راحتی لک می‌افتند و در برابر خط و خش هم مقاوم نیستند. ابعاد و وزن نماوا تی‌وی (۲×۱۰×۱۰ سانتی‌متر، ۱۷۰ گرم) بسیار مناسب است تا بتوانید دستگاه را در هر مکانی قرار دهید یا به هر سطحی متصل کنید.

ریموت کنترل نماوا تی‌وی از نوع وایرلس است و از طریق دانگل مخصوص به دستگاه وصل می‌شود. ریموت وایرلس کارآیی به‌مراتب بهتری نسبت به ریموت‌های IR دارد. سرعت و برد ریموت بسیار بیشتر از نمونه‌های IR است و نیازی نیست حتماً ریموت را مستقیم رو به دستگاه بگیرید. بنابراین اگر نمی‌خواهید اندروید باکس در معرض دید باشد، این ریموت هم به کمک شما خواهد آمد. البته باید با اشغال شدن دائمی یکی از پورت‌های USB هم کنار بیایید.

درگاه‌های ارتباطی نماوا تی‌وی نیاز تمام کاربران را پوشش می‌دهند. پشت دستگاه شاهد سوکت برق، خروجی HDMI، درگاه شبکه، خروجی AV و خروجی صدای اپتیکال قرار گرفته‌اند. لبه سمت چپ دو درگاه USB حضور دارند که یکی USB 2.0 و دیگری USB 3.0 است. عجیب این‌که دو درگاه USB خلاف جهت یکدیگر نصب شده‌اند تا دردسر اتصال تجهیزات مختلف را برای شما بیشتر کنند. اگر بیشتر دقت کنید روی لبه سمت چپ درگاه کارت حافظه را هم می‌بینید که در شیار میانی لبه‌ها پنهان شده است. جلوی دستگاه هم نمایشگر LCD کوچکی تعبیه شده که ساعت و اطلاعات پایه در مورد وضعیت دستگاه را به شما نشان می‌دهد.

نماوا تی‌وی از بلوتوث هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر نمی‌خواهید یکی از پورت‌های USB همیشه اشغال باشد، می‌توانید ریموت بلوتوث تهیه کرده و به دستگاه متصل نمایید. اگر به وب‌گردی یا استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف علاقه‌مندید هم می‌توانید با اتصال کیبورد یا ماوس بلوتوث به نماوا تی‌وی، تجربه بهتری از کار با این اندروید باکس داشته باشید.

یکی از ویژگی‌های ارتباطی ارزشمند نماوا تی‌وی، بهره‌مندی از وای‌فای دوبانده با پشتیبانی از باند ۵ گیگاهرتز است. همان‌طور که می‌دانید باند ۲.۴ گیگاهرتز ازدحام زیادی دارد و حتی در ساختمان‌های معمول هم چند شبکه وای‌فای روی کانال‌های محدود این باند تنظیم شده‌اند. این موضوع باعث ایجاد اختلال در ارتباط اینترنتی و به‌خصوص تماشای ویدیوی آنلاین می‌شود. با استفاده از شبکه وای‌فای ۵ گیگاهرتزی این اختلال به حداقل می‌رسد تا تجربه لذت‌بخش‌تری از تماشای ویدیو داشته باشید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

نماوا تی‌وی از اندروید تی‌وی ۹ به همراه لانچر اختصاصی هوما بهره می‌برد که روی تماشای ویدیو تمرکز ویژه‌ای دارد. لانچر هوما از بخش‌های متعددی تشکیل شده که در صفحه اول از طریق زبانه‌های «برای شما - فیلم و سریال - موسیقی - مجله - پخش زنده» در اختیار شما قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که نماوا تی‌وی از سرویس‌های گوگل پشتیبانی می‌کند، می‌توانید برنامه‌های مختلف را از گوگل پلی استور نصب کنید.

بخش فیلم و سریال، شما را به اپ جدید و اختصاصی نماوا هدایت می‌کند که طراحی زیبا و جذابی دارد و از نظر تجربه کاربری، یکی از بهترین نمونه‌ها به شمار می‌رود. در صفحه اول این برنامه مجموعه‌ای از جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی را می‌بینید. منوی سمت راست هم محتوا را به‌خوبی دسته‌بندی کرده تا به‌راحتی بتوانید به ویدیوهای مورد علاقه دست پیدا کنید. قابلیت جستجوی صوتی این برنامه بسیار دقیق کار می‌کند و حتی می‌توانید اسم فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را جستجو کرده و به نتیجه برسید. مثلاً با جستجوی صوتی «اسپایدرمن» تمام ویدیوهای مرتبط با مرد عنکبوتی برای‌تان به نمایش درمی‌آید.

پخش موزیک با اپلیکیشن نواک انجام می‌شود که طراحی مینیمال و زیبایی دارد و آرشیو نسبتاً کاملی از موسیقی ایران و جهان را در اختیار شما می‌گذارد. پخش زنده هم با اپلیکیشن آنتن انجام می‌شود که یکی از بهترین برنامه‌ها برای تماشای زنده شبکه‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رود. برای مرور وب هم فایرفاکس را در اختیار دارید.

رابط کاربری نماوا تی‌وی بسیار تمیز و کاربردی طراحی شده اما با توجه به محدودیت حافظه رم به ۲ گیگابایت، ممکن است پس از اجرای چند برنامه با کندی سرعت مواجه شوید. برای رفع این مسئله کافیست دکمه مخصوص روی ریموت را فشرده و وارد بخش مدیریت فرایندها شوید. با بستن برنامه‌ها و خالی کردن حافظه رم، سرعت دستگاه کمی بهبود خواهد یافت.

در مجموع نماوا تی‌وی از نظر نرم‌افزاری یک دستگاه نسبتاً کامل است که تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند. با این حال همان‌طور که گفتم، این دستگاه قوی‌ترین و سریع‌ترین اندروید باکس بازار نیست. نکته مهمی دیگر هم این‌که با خریدن نماوا تی‌وی فقط محدود به اپ نماوا هستید و نمی‌توانید اپ‌های مشابه مانند فیلیمو را روی دستگاه نصب کنید. در صورت نصب این اپ‌ها، دستگاه به شما اخطار داده و شما را مجبور به حذف آنها می‌کند.

اگر می‌خواهید فیلم‌های آرشیو خودتان را با استفاده از نماوا تی‌وی مشاهده کنید، درگاه USB 3.0 این دستگاه جواب‌گوی نیازهای شماست. سرعت این درگاه برای تماشای ویدیوهای 4K با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه کافیست و ویدیوها به‌سرعت لود و اجرا می‌شوند. البته لود عکس‌های 4K کمی با تأخیر صورت می‌گیرد که احتمالاً به پردازنده دستگاه برمی‌گردد. خوشبختانه درگاه HDMI نماوا تی‌وی هم از خروجی 4K/60 پشتیبانی می‌کند تا بتوانید باکیفیت‌ترین ویدیوها را روی تلویزیون ببینید.

با اتصال حافظه فلش به درگاه USB، دستگاه به‌سرعت آن را تشخیص داده و اپلیکیشن ES File Explorer را که به‌شکل پیش‌فرض روی دستگاه نصب شده را برای باز کردن محتوای حافظه خارجی به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اجرای ویدیوها می‌توانید از اپلیکیشن کارآمد VLC استفاده کنید که روی دستگاه وجود دارد.

جمع‌بندی

نماوا با معرفی اندروید باکس اختصاصی خودش تصمیم دارد تا سهم بیشتری از بازار ویدیوی آنلاین کشور را در اختیار بگیرد. تجربه استفاده از نماوا تی‌وی قابل قبول است، هرچند سخت‌افزار دستگاه برای اجرای هم‌زمان چند برنامه مناسب نیست و گاهی اوقات با کندی سرعت مواجه می‌شود. اپلیکیشن جدید نماوا تمام نیازهای شما را به‌عنوان یک کاربر این پلتفرم برآورده می‌کند اما نمی‌توانید از سرویس‌های مشابه و رقیب استفاده کنید.

اگر به تماشای فیلم و سریال (روی پلتفرم نماوا) علاقه دارید، موسیقی گوش می‌دهید و کمی هم وب‌گردی می‌کنید، نماوا تی‌وی شما را از تلویزیون هوشمند بی‌نیاز خواهد کرد. حتی اگر تلویزیون هوشمند داشته باشید باز هم این اندروید باکس می‌تواند تجربه روان‌تری از این سیستم‌عامل را در اختیار شما بگذارد.

برگ برنده نماوا در بازار متنوع اندروید باکس‌های ایران می‌تواند مزایایی باشد که برای کاربران در نظر گرفته است. همان‌طور که گفتم با خریدن نماوا تی‌وی، یک سال اشتراک رایگان نماوا و یک سال اینترنت رایگان شاتل به شما اهدا خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال یک اندروید باکس مقرون به صرفه هستید، نماوا تی‌وی می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی پیش روی شما باشد. برای خریدن این دستگاه می‌توانید به دیجی‌کالا مراجعه کنید.

در ادامه می‌توانید ویدیوی معرفی نماوا تی‌وی را در یوتوب تماشا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • azahedirad
    azahedirad | ۳ بهمن ۱۳۹۹

    یعنی هیچ راهی نداره که فیلیمو رو هم روی این دستگاه داشته باشیم؟

  • molavy
    molavy | ۳ آذر ۱۳۹۹

    نماوا چقدر وی وی های آموزشی برای بچه ها داره؟ کسی میدونه، محیط آموزشی داره که فعال بشه برای بچه ها که وقتی فعال میکنی بخش آموزش فقط در دسترس باسه

    • Blue_Ocean
      Blue_Ocean | ۴ آذر ۱۳۹۹

      سلام بیشتر فیلم و کارتون هست. آموز‌ش نداره، چند تا مستند آموزش داستان نویسی و... خارجی

  • AmirReza Banihashemi
    AmirReza Banihashemi | ۳ آذر ۱۳۹۹

    سلام
    از زیرنویس فارسی هم پشتیبانی میکنه؟ فلش وصل کنیم فیلم با زیرنویس میشه دید؟

  • rezaei۶۴
    rezaei۶۴ | ۲ آذر ۱۳۹۹

    منم دو هفته ای هست خریدم. راضی ام ازش.

مطالب پیشنهادی