ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف آثار یک «کهکشان فسیل» در اعماق کهکشان راه شیری

محققان با بررسی داده‌های رصدخانه APOGEE موفق به کشف آثار یک «کهکشان فسیل» در اعماق کهکشان راه شیری شدند. محققان می‌گویند این کهکشان که Heracles (هرکول) نام دارد، احتمالاً ۱۰ میلیارد سال قبل با کهکشان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

محققان با بررسی داده‌های رصدخانه APOGEE موفق به کشف آثار یک «کهکشان فسیل» در اعماق کهکشان راه شیری شدند. محققان می‌گویند این کهکشان که Heracles (هرکول) نام دارد، احتمالاً ۱۰ میلیارد سال قبل با کهکشان تازه متولد شده ما برخورد کرده است.

محققان می‌گویند کهکشان Heracles تنها ۱۰۰ میلیون ستاره دارد ولی در حدود یک سوم هاله کروی کهکشان راه شیری را تشکیل داده است. به گفته آن‌ها پنهان شدن این کهکشان در اعماق راه شیری سبب شده تاکنون از دید محققان و منجمان مخفی بماند.

اخترشناسان کهکشان مورد بحث را با بررسی دقیق ساختار شیمیایی و حرکت ده‌ها هزار ستاره کشف کرده‌اند. آن‌ها اضافه می‌کنند که رصد این تعداد ستاره در کهکشان راه شیری بسیار مشکل است چرا که ابرهایی عظیم از غبارهای بین ستاره‌ای در رصد اختلال ایجاد می‌کنند، اما آنها به لطف رصدخانه APOGEE می‌توان ستاره‌های موجود در قلب کهکشان راه شیری را بوسیله نور مادون قرمز نزدیک رصد کردند.

«Danny Horta»، محقق دانشگاه جان مورز لیورپول (Liverpool John Moores University) می‌گوید: «از ده‌ها هزار ستاره‌ای که بررسی کردیم، ساختار شیمیایی و سرعت تنها چند صد ستاره با بقیه متفاوت بود. این ستاره‌ها آنقدر متفاوت بودند که نشان می‌داد به طور حتم از کهکشان دیگری آمده‌اند. با مطالعه دقیق این ستاره‌ها توانستیم موقعیت دقیق و تاریخچه کهکشان فسیل را پیدا کنیم.»

محققان می‌گویند برخورد Heracles با کهکشان راه شیری یکی از رویدادهای بسیار عظیم در تاریخ آن بوده است. آن‌ها معتقدند این برخورد کهکشان راه شیری را در دسته کهکشان های خاص قرار داده چون اغلب کهکشان‌های مارپیچی بزرگ مثل راه شیری دوران جوانی آرام تری را تجربه کرده‌اند. محققان می‌گویند: «راه شیری به عنوان خانه کیهانی ما اهمیت ویژه‌ای برای بشر دارد، حال با کشف یک کهکشان باستانی در اعماق آن اهمیتش بیش از پیش افزایش یافته است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی