ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آغاز مأموریت بلندپروازانه چین برای نمونه‌برداری از ماه با پرتاب فضاپیمای Chang’e 5

چین مأموریت فضایی بلندپروازانه به ماه را به منظور نمونه‌برداری از خاک و بازگردانی آن‌ها به زمین آغاز کرد. اگر این مأموریت با موفقیت انجام شود، برای اولین بار پس از نزدیک به نیم قرن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۹

چین مأموریت فضایی بلندپروازانه به ماه را به منظور نمونه‌برداری از خاک و بازگردانی آن‌ها به زمین آغاز کرد. اگر این مأموریت با موفقیت انجام شود، برای اولین بار پس از نزدیک به نیم قرن نمونه خاک ماه به زمین آورده می‌شود.

فضاپیمای Chang'e 5 شب گذشته سوار بر راکت لانگ مارچ ۵ از مرکز فضایی «ون‌چانگ» در استان هاینان به فضا پرتاب شد. مأموریت این فضاپیما نمونه‌برداری از خاک ماه و بازگردانی آن‌ها به زمین در اواسط ماه دسامبر است. نمونه‌برداری از خاک ماه و بازگردانی آن‌ها به زمین پس از مأموریت لونا ۲۴ اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ رخ نداده است.

Chang'e 5 پس از رسیدن به ماه مأموریتی سخت و پیچیده در پیش خواهد داشت. این فضاپیمای ۸ تنی حدوداً ۴ روز دیگر در مدار ماه قرار خواهد گرفت و سپس دو ماژول (ماه نشین رباتیک و ماژول پرواز) را برای نمونه‌برداری به سطح ماه ارسال خواهد کرد. ماه نشین در منطقه‌ای آتشفشانی به نام Mons Rümker در «اقیانوس طوفان‌ها» فرود می‌آید که پیشتر در سال ۱۹۶۹ توسط مأموریت آپولو ۱۲ ناسا مورد بررسی قرار گرفت.

ماه‌نشین فضاپیمای Chang'e 5 بوسیله دوربین‌ها، رادار زمین‌نفوذ و طیف‌سنج سطح ماه را مطالعه می‌کند، اما مهم‌ترین مأموریت آن جمع‌آوری حدود ۲ کیلوگرم از خاک ماه خواهد بود که برخی از آن‌ها از عمق تقریباً ۲ متری برداشته خواهند شد. ماه‌نشین سپس نمونه‌های جمع‌آوری شده را به ماژول پرواز انتقال خواهد داد. این ماژول سپس در مدار ماه به کپسول بازگشت متصل شده و در تاریخ ۱۶ یا ۱۷ دسامبر (۲۶ یا ۲۷ آذر) به زمین می‌رسد.

منطقه Mons Rümker ماه دارای سنگ‌هایی متعلق به ۱.۲ میلیارد سال گذشته است و مطالعه آن‌ها به محققان کمک می‌کند تا از تاریخچه ماه و همچنین نحوه فرگشت زمین و منظومه شمسی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۴ آذر ۱۳۹۹

    خیلی عالیه ??

مطالب پیشنهادی